• شنبه / ۱ مرداد ۱۴۰۱ / ۰۸:۱۴
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1401050100063
  • خبرنگار : 50513

در پی اجرایی شدن ماده ۱۱ قانون پایانه فروشگاهی؛

 نیت خوب؛ نتیجه بد

 نیت خوب؛ نتیجه بد

ایسنا/زنجان ماده ۱۱ قانون پایانه فروشگاهی، قانون خوبی است که در برخی موارد نتایج مطلوبی را به همراه نداشته است.

کمی عجله کافی است تا همه چیز آن جوری که نباید پیش برود. موبایل‌بانک که کار نمی‌کند، سراغ یک کارتخوان برای یک عملیات بانکی کارت به کارت می‌رود ولی برخلاف تصور، شلوغ است. باجه کارتخوان کنار یک فروشگاه لوازم خانگی است و یک خانم میانسال چند برگه دستش است و چند شماره کارت برای واریز پول.

چون عجله دارد، مدام چک می‌کند تا مطمئن شود که زودتر کارش را تمام می‌کند اما به محض اینکه به آخرین برگه می‌رسد، دختر جوانی از داخل مغازه دو برگه جدید برایش می‌آورد و این داستان ادامه پیدا کرد و پایان این انتظار یک جمله است: «ببخشید گفتن کارت نکشیم، باید هزینه کارت به کارت شود».

با اتمام مهلت یکساله و اجرایی شدن ماده ۱۱ قانون پایانه فروشگاهی مبنی بر اتصال دستگاه‌های پوز به پرونده‌های مالیاتی صاحبان مشاغل، مقاومتی برای پرداخت مالیات از تراکنش‌های دستگاه‌های پوز فروشگاهی در برخی موارد دیده می‌شود و این در حالی است که انتظار می‌رفت مناقشه بین اصناف و سازمان امور مالیاتی به پایان برسد.

سازمان امور مالیاتی همیشه به دنبال این است که بتواند از فرار مالیاتی جلوگیری کند و مودیان مالیاتی خاطی یا شاکی نیز همواره به دنبال آن هستند که راهی برای فرار از پرداخت مالیات پیدا کنند و کارت به کارت کردن به جای استفاده از دستگاه پوز راه‌حل جدیدی برای فرار از پرداخت مالیات است.

در روزهای پایانی سال گذشته، ماده ۱۱ قانون پایانه فروشگاهی اجرایی شد و حالا پس از گذشت چند ماه، تخلفاتی در این رابطه برای فرار مالیاتی به چشم می‌خورد، به طوری که برخی از واحدهای صنفی خرده‌فروشی و صاحبان حرفه‌ و مشاغل از مشتریان خود می‌خواهند تا به جای پرداخت وجه خرید کالا یا خدمات با دستگاه‌های پوز فروشگاهی، وجه مذکور را از طریق کارت به کارت پرداخت کنند. آن‌ها تلاش می‌کنند با این ترفند، قانون پرداخت مالیات تراکنش‌ دستگاه‌های کارتخوان را دور بزنند که این موضوع در وهله اول موجب گلایه و نارضایتی مشتریان می‌شود.

یکی از این ناراضیان همان خانم میانسال است. وقتی علت را از او جویا می‌شویم، می‌گوید: «از مغازه لوازم خانگی برای دخترش خرید کرده و سرجمع فاکتور مبلغ درشتی شده است و فروشنده از آن‌ها خواسته مبلغ را در چند بخش به کارت‌های بانکی مختلف واریز شود و این در حالی است که علاوه‌ بر زحمت و اذیتی که دارد، هزینه انتقال نیز از حساب ما کم و عملاً به مبلغی که برای خرید هزینه می‌کنیم، اضافه می‌شود».

دستگاه پوز مانع یا عامل فرار مالیاتی؟

مدیرکل امور مالیاتی استان زنجان در این رابطه، با اشاره به اینکه دستگاه پوز (پایانه‌های فروش) خود یک نوع مانع در برابر فرار مالیاتی است، می‌گوید: در آینده نزدیک حساب‌های مالی درشت افراد برای جلوگیری از فرار مالیاتی رصد می‌شود. شهروندان توجه داشته باشند، سود سهام، ارثیه، حساب به حساب، سود بانکی و وام مشمول دریافت مالیات نیست.

فیروز شکوری با اشاره به پزشکانی که از دستگاه پوز استفاده نمی‌کنند، ادامه می‌دهد: در خصوص فرار مالیاتی پزشکان جلساتی با سازمان نظام پزشکی برگزار و مواردی ذکر شده است اما باید گفت نحوه پرداخت مالیات پزشکان به این صورت است که پزشکان با بیمه‌های تامین‌اجتماعی، خدمات درمانی و نیروهای مسلح دارای قرارداد هستند، بنابراین دستگاه‌های متولی میزان دریافتی پزشکان را می‌دانند و به اداره‌کل امور مالیاتی ارسال می‌کنند.

 نیت خوب؛ نتیجه بد

وی با بیان اینکه بازنگری و تعدیل نسبت‌های سود فعالیت‌های صنفی و مشاغل نیز برای تعیین میزان مالیات مشاغل در دستور کار است، تصریح می‌کند: بر اساس اختیارات قانونی و به لحاظ شرایط اقتصادی و کرونایی سال گذشته و نیز افزایش هزینه‌های فعالیت اصناف و به تبع آن کاهش حاشیه سود فعالیت اصناف و مشاغل، موضوع بازنگری و تعدیل نسبت سود گروه‌های صنفی مختلف در دستور کار سازمان قرار گرفته تا مالیات این گروه از فعالان اقتصادی متناسب با شرایط اقتصادی و مالی آن‌ها تعیین شود.

مدیرکل امور مالیاتی استان زنجان با تاکید بر اینکه این تعدیل در نسبت‌های یاد شده، در سامانه و وب‌گاه رسمی سازمان امور مالیاتی بارگذاری شده است، خاطرنشان می‌کند: سازمان امور مالیاتی در راستای تعامل با فعالان اقتصادی کشور و اصناف، آمادگی دریافت نظرات و پیشنهادات درخصوص نسبت‌های تعیین شده را دارد.

متخلفان جریمه می‌شوند

سازمان امور مالیاتی در ماده ۱۹۲ قانون مالیات‌های مستقیم، پرداخت مالیات مشمول و ۳۰ درصد مازاد را به عنوان جریمه غیرقابل بخشش برای متخلفان در نظر گرفته است. از ساعت ۱۴ شنبه ۷ اسفند ۱۴۰۰ سامانه سازمان امور مالیاتی صرفاً برای ورود مؤدیان مالیاتی و تشکیل پرونده الصاق کارتخوان آن‌ها به پرونده مالیاتی‌شان فعال شده و به محض وصول و دریافت تقاضاهای مودیان مالیاتی، پرونده آن‌ها تشکیل و امکان فعال شدن کارتخوان‌ها به بانک مرکزی ارسال می‌شد.

مدیر روابط‌عمومی اداره‌کل امور مالیاتی استان زنجان با اشاره به سامانه ثبت تخلف‌های مالیاتی، می‌گوید: مرکز ارتباط مردمی با شماره تلفن ۱۵۲۶ در اداره‌کل امور مالیاتی استان زنجان برای پاسخ‌گویی به سئوالات مودیان مالیاتی راه‌اندازی شده است.

هاشم دینی ادامه‌ می‌دهد: این سامانه به منظور ارائه خدمات مشاوره‌ای به همه مودیان مالیاتی، فعالان اقتصادی و صاحبان مشاغل، دریافت گزارش‌های مردمی، گزارش فرار مالیاتی‌، انتقاد، پیشنهاد، قدردانی و سپاس، ارتباط مستقیم با مدیرکل، راهنمایی سامانه‌های مالیاتی از قبیل سامانه صورت معاملات فصلی، سامانه مالیات بر درآمد حقوق، اظهارنامه‌های الکترونیکی و ...، از طریق ارتباط تلفنی راه‌اندازی شده است.

این مسئول با اشاره به مصادیق فرار مالیاتی، عنوان می‌کند: کتمان درآمد و هزینه مهم‌ترین دلیل فرار مالیاتی است که استفاده نکردن از کارتخوان، اجبار به پرداخت هزینه کالاها و خدمات به صورت نقدی، ثبت نکردن درآمد در دفاتر و یا کمتر ثبت کردن آن‌ها از طریق به وجود آوردن خریداران ساختگی و کد (شماره اقتصادی) جعلی و یا کد دیگران، مخصوصاً موسساتی که فروش کالای آن‌ها از طریق شعبه، نمایندگی، کارگزار و توزیع‌کننده به عمل می‌آید، حساب‌سازی و حساب به حساب کردن ثبت فروش یا درآمد در حساب‌های بستانکاران، جاری شرکاء و غیره از مصادیق فرار مالیاتی و قابل گزارش در سامانه است.

نیت خوب؛ نتیجه بد

با اجرایی شدن ماده ۱۱ قانون پایانه فروشگاهی مبنی بر اتصال دستگاه‌های پوز به پرونده‌های مالیاتی صاحبان مشاغل، انتظار می‌رفت که حقوق شهروندان در مباحثی مانند پرداخت با پایانه‌های فروشگاهی رعایت شود ولی این مسئله در برخی موارد به نفع و در برخی موارد بیش از قبل به ضرر شهروندان شده است و گاهاً افراد برای پرداخت هزینه کالا یا خدمات مجبور به کارت به کارت کردن هستند.

این قانون هنوز نتوانسته مشاغل پردرآمدی مثل وکالت و پزشکی را به طور کامل زیر چتر خود بیاورد. سازمان امور مالیاتی باید توجه داشته باشد که همه مشاغل و حرف باید در کم‌ترین زمان و بهترین شکل را در دامنه اجرای این قانون درآورد تا منافع آن شامل همه مردم شده و همه مشاغل به نسبت درآمدشان مالیات‌شان را بپردازند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha