• شنبه / ۱۹ شهریور ۱۴۰۱ / ۰۰:۱۶
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1401061914051
  • خبرنگار : 50176

/گزارش/

راه‌آهن لرستان روی ریل اجرا می‌افتد؟

راه‌آهن لرستان روی ریل اجرا می‌افتد؟

ایسنا/لرستان پروژه راه‌آهن خرم‌آباد- دورود ـ اندیمشک با گذشت بیش از یک دهه از شروع کلنگ‌زنی هنوز به بهره‌برداری نرسیده است.

سال ۹۰ کلنگ احداث راه‌آهن خرم‌آباد- دورود ـ اندیمشک به عنوان یکی از پروژه‌های مهم عمرانی لرستان به زمین زده شد و سال ۹۳ عملیات اجرایی آن آغاز شد.

این پروژه قرار بود طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا شهریور ۹۸ به بهره‌برداری برسد اما به دلایل مختلف این مهم تاکنون انجام نشده است.

موضوع راه‌آهن لرستان سال‌ها پیش باید حل می‌شد

حساسیت و ضرورت احداث این راه‌آهن برای مردم لرستان در سفر ریاست جمهور به استان به عنوان یک مطالبه جدی بار دیگر مطرح شد که حجت‌الاسلام رئیسی، در دیدار خود با اقشار مختلف مردم این استان نسبت به این خواسته گفت: موضوع راه‌آهن سال‌ها پیش باید حل می‌شد نه اینکه امروز موجب نگرانی مردم شود.

وی بیان کرد: عقب ماندگی‌های گذشته را باید جبران کنیم و بعد حرف‌های جدید برای استان بزنیم.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: پروژه راه‌آهن خرم‌آباد در دستور کار و جزو مصوبات قرار گرفته و آن را از اولویت‌های استان می‌دانیم.

پروژه راه‌آهن خرم‌آباد ظرف سه سال به پایان می‌رسد

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی نیز در سفر هیئت دولت به استان در خصوص آخرین وضعیت راه‌آهن لرستان با بیان اینکه بین ۳۸ تا ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و سه سال بوده که پروژه تعطیل است، افزود: در این زمینه نیز تلاش کنیم تا این پروژه تمام شود.

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: پیشنهادم برنامه زمان‌بندی سه‌ساله است تا بتوانیم پروژه را به نقطه‌ای برسانیم و در پایان دولت تعیین تکلیف شده باشد.

وی قول داد: منابع این پروژه هم قابل تأمین است و بعد از سفر، طرح راه‌آهن لرستان مجدد فعال می‌شود.

قاسمی افزود: این پروژه در دولت و در حضور معاون اول رئیس جمهور مورد بررسی قرار گرفته و بناست از محل‌هایی خارج از بودجه جاری کشور تأمین اعتبار شود.  

راه‌آهن لرستان جزو پروژه‌های تهاتر نفت وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت

احمدرضا دالوند، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان در این خصوص با بیان اینکه گیر اصلی پروژه راه آهن دورود-خرم‌آباد- اندیمشک موضوع قرارداد است، عنوان کرد: قرارداد پروژه همان قرارداد سال ۹۲ است و بروز رسانی نشده که برای بروزرسانی نیاز بود حتما از مسیر سازمان و شورای عالی فنی کشور عبور کند، در این رابطه مکاتبات زیادی داشتیم و یک سری مدارک و توجیهات را به سازمان برنامه و بودجه کشور و شرکت توسعه زیر ساخت‌ها ارائه کردیم.

وی بیان کرد: همراه با استاندار لرستان با سازمان برنامه و بودجه پیگیری پیش جلسه شورای عالی فنی با حضور رییس دبیرخانه شورای عالی فنی کشور، قرارگاه خاتم، شرکت توسعه زیر ساخت‌ها، سازمان برنامه و بودجه بودیم که در این جلسه ابهامات برطرف شد.

این معاون استانداری لرستان گفت: منتظر جلسه نهایی شورای عالی فنی کشور در رابطه با اصلاح قرار داد راه آهن هستیم، که اگر این قرار داد آن طور که مدنظر است اصلاح شود مشکل اصلی برطرف شده است.

دالوند در خصوص تامین اعتبار پروژه نیز گفت: این پروژه، ملی بوده جزو پروژه‌های تهاتر نفت وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه پروژه در حال حاضر متوقف است، بیان کرد: بازه زمانی برای تکمیل پروژه در سفر وزیر راه و شهرسازی ۳ سال تعریف شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان با بیان اینکه حدود ۸۵ درصد اراضی پروژه تملک شده و باقی تملک هم با بروزرسانی قرار داد و تامین اعتبار انجام می‌شود، عنوان کرد: پروژه از پیشرفت ۳۸ درصدی برخوردار است.

دالوند با تاکید بر اینکه این پروژه یکی از مطالبات جدی مردم است، گفت: به طور جدی پیگیر پروژه هستیم و امیدواریم در دولت سیزدهم که به عنوان یکی از پروژه‌های اولویت‌دار این دولت است به سرانجام برساند.

راه‌آهن لرستان باید به ریل کشور وصل شود

فاطمه مقصودی، رئیس مجمع نمایندگان لرستان نیز در این رابطه گفت: راه‌آهن استان باید به ریل کشور وصل شود که از بن بست توسعه بیرون بیاییم.

وی با اشاره به اجرای پروژه راه‌آهن لرستان و وصل شدن یک شاخه از آن به بروجرد، عنوان کرد: راه‌آهن لرستان باید به ریل کشور وصل شود که از بن بست توسعه بیرون بیاییم و نزدیک‌ترین مسیر وصل شدن شبکه ریلی به همدان از طریق بروجرد است که بعد از آن به ریل سراسری وصل می‌شویم.

رئیس مجمع نمایندگان لرستان افزود: ما نمایندگان مردم لرستان در مجلس شورای اسلامی ممکن است در برخی مسائل اختلاف سلیقه داشته باشیم اما آنجا که بناست کل استان سود ببرد دل‌ها یکی است.

وی تصریح کرد: باید اقدام و تلاش خود را بیشتر کنیم که حرکت خوبی برای استان در سطح ملی داشته باشیم.

مسیر لرستان کوتاه‌ترین مسیر برای انتقال بار است

در این رابطه محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز گفت: یک موضوعی که در کنار بحث آب برای لرستان مهم است احداث شبکه ریلی است که شهرستان‌ها به ویژه مرکز استان را در بر بگیرد.

وی افزود: ما بیش‌از ۳۰ میلیون تن بار در بندر امام داریم که امکان صادرات آن از طریق ریل وجود دارد اما به دلیل کیفیت پایین شبکه ریلی موجود متأسفانه حداکثر سه میلیون تن بار را از طریق ریل جابجا می‌کنیم و بقیه از طریق جاده که می‌تواند هزینه‌های مالی و جانی را افزایش دهد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه مسیر لرستان کوتاه‌ترین مسیر برای انتقال بار است، افزود: با راه‌آهن اندیمشک - پلدختر - خرم‌آباد - بروجرد - دورود - الیگودرز که بروجرد و الیگودرز به صورت آنتنی به این شبکه وصل می‌شوند، می‌تواند کل مسیر انتقال کالا را در لرستان داشته باشیم که در اقتصاد استان مؤثر است.

دستور رئیس جمهور بر تکمیل پروژه راه‌آهن لرستان

در این رابطه سمانه حسن‌پور، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی لرستان نیز آخرین برآورد پروژه را ۶۰۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: این پروژه علاوه بر اینکه جزو مصوبات رئیس جمهوری بوده و دکتر رئیسی تاکید بر ضرورت تکمیل آن کرده است.

وی بیان کرد: طبق برنامه زمان‌بندی باید ظرف سه سال پروژه راه‌آهن دورود- خرم‌آباد تکمیل شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: تحرکات خوبی صورت گرفته و عزم مسئولان کشوری و استانی بر فعال شدن و به سرانجام رسیدن پروژه راه‌آهن است.

راه‌آهن دورود خرم‌آباد اندیمشک در برنامه کاری وزارت

خیراله خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنای حمل نقل کشور نیز در حاشیه بازدید از پروژه تجهیز کارگاه راه‌آهن بروجرد، اظهار کرد: بازدیدی از پروژه اتصال راه‌آهن که در حال اجرا صورت گرفت و هدفمان این است که بروجرد به شبکه ریلی متصل شود.

وی تصریح کرد: از طریق راه‌آهن جدید، دورود به خرم‌آباد متصل می‌شود که در حال احداث است و از منطقه دلی‌آباد که در این محدوده قرار دارد یک اتصال به سمت بروجرد به طول ۲۷ کیلومتر در نظر گرفته که عملیات اجرایی آن آغاز شده است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنای حمل نقل کشور خاطرنشان کرد: فاز اول عملاً دورود را به بروجرد، بروجرد را به ملایر و ملایر به همدان و از آنجا به زنجان متصل می‌کند که به‌عنوان یک کریدور غربی به‌صورت شمال جنوبی از استان خوزستان به لرستان و از لرستان به همدان و زنجان و استان آذربایجان شرقی این محور را برای آینده کشور داشته باشیم.

خادمی اضافه کرد: راه‌آهن اصلی دورود به سمت خرم‌آباد و به سمت اندیمشک در برنامه کاری وزارت برای رفع گلوگاه ریلی جنوب بوده که پیشرفت فیزیکی خوبی داشته اما مدتی است که دچار کاهش عملیات شده که رئیس‌جمهور از آن بازدید کردند.

وی بیان کرد: این پروژه یکی از پروژه‌های بزرگ است که امیدواریم بتوانیم با تأمین منابع برای امسال این پروژه را فعال کنیم تا عملیات اجرایی را ادامه دهیم که لرستان و خرم‌آباد هم به این شبکه اتصال خواهد داشت.

موانع پیش‌روی پروژه راه‌آهن لرستان اداری است

فرهاد زیویار استاندار لرستان نیز در این خصوص با بیان اینکه راه‌آهن خرم‌آباد-دورود- بروجرد یکی از پروژه‌های مهم در حوزه زیرساختی استان است، گفت: اعتبارمورد نیاز این پروژه چند هزار میلیارد است و از این‌رو باید تامین اعتبار و پشتوانه‌های مالی متفاوتی از جمله تهاتر نفت برای آن پیش‌بینی شود.

وی پیشرفت فعلی پروژه راه‌آهن لرستان را ۳۹ درصد اعلام کرد و گفت: طی روزهای آینده از طرف شرکت زیرساخت و قرارگاه خاتم بازدیدهایی را خواهند کرد.

استاندار لرستان بیان کرد: در حال حاضر موانع پیش‌روی پروژه اداری است، ضمن اینکه عزم اضلاع چندگانه این مجموعه از قبیل قرارگاه خاتم، وزارت راه و سازمان برنامه و بودجه همگی درصدد راه‌اندازی و تکمیل آن هستند.

نماینده عالی دولت در لرستان با بیان اینکه تاکنون ۳۷۰۰ میلیارد ریال برای این پروژه هزینه شده و برای ادامه عملیات اجرایی و تکمیل آن هر سال ۲۰۰۰ میلیارد ریال در مجموع طی سه سال ۶۰۰۰ میلیارد ریال برای آن نیاز است، خاطرنشان کرد: این ابر پروژه با تاکید رئیس جمهور به عنوان مصوبه سفر قرار گرفته و در شرف حل موانع و آغاز مجدد عملیات اجرایی است.

زیویار اضافه کرد: عدم بروز رسانی قرارداد و عدم تامین منابع مالی از دلایل تاخیر در اجرای پروژه راه‌آهن دورد- خرم‌آباد- اندیمشک است.

مشکل قراردادی پروژه راه‌آهن لرستان مرتفع شده است

استاندار لرستان اضافه کرد: با پیگیری‌های انجام شده و برگزاری پنج جلسه در سازمان برنامه و بودجه کشور با مصوبه شورای عالی فنی کشور خوشبختانه مشکل قراردادی پروژه مرتفع شده است.

وی عنوان کرد: همچنین با پیگیری‌های صورت گرفته پروژه راه‌آهن لرستان جزو چهار پروژه پیشنهادی به مقام معظم رهبری برای تامین اعتبار از محل تهاتر نفت می‌باشد.

زیویار از اشتغال‌زایی و درآمدزایی بالای این پروژه پس از برطرف شدن موانع خبر داد و گفت: اعتبارات آماده تزریق به پروژه هستند و تنها موانع اداری باید حل شوند.    

وی، احداث راه‌آهن لرستان را از جمله اقدامات در راستای تحقق شعار سال دانست و خاطرنشان کرد: تکمیل این پروژه راه‌های کشور را ارتقاء بخشیده و نقش بسیار مهمی در توسعه منطقه دارد و در عین حال اشتغال‌زایی بالایی نیز به همراه خواهد داشت و بر همین اساس تمام تلاش خود را برای آغاز مجدد پروژه بکار گرفته‌ایم.

به گزارش ایسنا، پروژه راه‌آهن دورود- خرم‌آباد به طول ۱۲۱ کیلومتر قرار است در چهار قطعه احداث شود که مردم لرستان امیدوارند عملیات اجرایی این ابرپروژه هرچه زودتر آغاز و استان از یک زیرساخت مهم توسعه بهره‌مند شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha