• شنبه / ۱۶ مهر ۱۴۰۱ / ۱۰:۳۴
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1401071607455
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

به بهانه روز جهانی کودک؛

اصول نانوشته روزهای کودکی

اصول نانوشته روزهای کودکی

ایسنا/خراسان جنوبی یک کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی و مشاور کودک گفت: لازم است به اصولی برای تربیت کودکان پایبند بود تا کودکان در محیطی همراه با آرامش رشد یابند.

فاطمه حسینی‌فر در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: بازی کردن با کودکان در دین اسلام یک فضیلت تلقی می‌شود؛ پیامبر اسلام(ص) فرمود «با کودکان مأنوس شوید و آنان را در آغوش بگیرید».

وی با بیان اینکه به کمک کتب ادبیات کودک و قصه درمانی می‌توان بسیاری از اختلالات رفتاری کودکان را به حداقل رساند، افزود: روانشناسان، امروز به این باور رسیدند که با کمک ادبیات کودک می‌توان بسیاری از توانایی‌ها، مهارت‌ها، خلاقیت‌ها و حواس پنج‌گانه کودکان را تقویت کرد.

حسینی‌فر تصریح کرد: کارشناسان معتقدند کودکان خردسال به متن‌های کوتاه و آهنگین بیشتر واکنش نشان می‌دهند و از آنجا که دایره لغت محدودتری دارند، به واژگان ساده‌تر و کاربردی‌تر نیاز دارند؛ به‌علاوه از آنجا که کودک تفکر انتزاعی قوی ندارد، متون کودک با تصاویر همراه می‌شود تا ذهن او را در خلق صحنه‌های مربوط یاری کند.

وی در مورد تنبیه کودک نیز گفت: برای تنبیه باید از قبل با فرزندمان قراردادی را تعیین کنیم؛ اینکه کودک ندانسته رفتاری اشتباه از او سر می‌زند و والدین به‌عنوان تنبیه می‌گویند که تو نباید آن را انجام دهی و یا او را تنبیه کنند، یک ظلم است، چراکه کودک ندانسته این عمل را مرتکب شده است.

حسینی فر با بیان اینکه گفت‌وگو و تعامل با کودک یک اصل است، تصریح کرد: در این راستا بهره گیری قراردادی از تنبیهات باید مدنظر قرار گیرد؛ گفت‌وگو کلید ارتباط است و باید همواره بین والدین و کودکان در جریان باشد و تا زمانی که این گفتگوها و قراردادها وجود داشته کودک سعی خواهد کرد براساس آن رفتار کند.

وی با بیان اینکه این رفتار عادلانه‌تر بوده و می‌تواند تأثیر بهتری داشته باشد، یادآور شد: بهترین رفتار در برخورد با کودک پیشگیری است و از طرفی سخت‌گیری بیش از حد کودکمان را دروغ گو و پنهان کار تربیت خواهد کرد.

حسینی فر در مورد دعوای بین کودکان ادامه داد: روان شناسان معتقدند بهتر است والدین در دعوای کودکان دخالت نکنند، در این مواقع اظهار بی طرفی کرده و به کودکان فرصت بدهند تا خود مشکلشان را حل کنند.

این کارشناس ارشد روان شناسی تربیتی بیان کرد: در صورت دعوای فیزیکی، به عنوان تنبیه بهتر است هر کدام از فرزندان نیم ساعت در محیطی جدا از یکدیگر بمانند و والدین بدون اینکه از یکی از آن‌ها دفاع کنند نباید اجازه هیچ ارتباطی را به آنان بدهند.

حسینی فر با بیان اینکه والدین می‌توانند در فرصت‌های دیگر به جز لحظه دعوا با فرزندانشان درباره کنترل خشم، احترام به دیگران و مهربانی و گذشت گفتگو کنند، افزود: لازم است از قرار گرفتن کودکان در موقعیت‌های تنش‌زا جلوگیری کنیم.

وی تصریح کرد: کودک باید یاد بگیرد که خشونت زبان خوبی برای حل مشکل نیست و باید به کودک یاد داد که کتک زدن دوستان نه تنها کار درستی نیست، بلکه می‌تواند خطرناک نیز باشد؛ والدین بهتر است به کودکان خود بیاموزند که در صورت حمله کودک مهاجم به جای درگیری با او از افراد بزرگتری که در کنار آنان هستند کمک بگیرند.

توجه به ضعف در ساختار و محتوای کتب کودک

این مشاور کودک با بیان اینکه در کتاب آسمانی قرآن بهترین قصه‌ها برای آموزش آموزه‌های دینی به ما ارائه شده است، افزود: دانش روان شناسی نشان داده قصه‌ها تاثیر چشمگیری در زندگی افراد دارند چرا که قصه‌ها می‌توانند نگرش فرد را به زندگی تحت الشعاع قرار داده و سرنوشت فردی را به دست گیرند.

این مشاور کودک با بیان اینکه انتخاب قصه‌های به جا و مناسب و ارائه آن به کودکان وظیفه مهمی به دوش اولیای تربیتی است، ادامه داد: هر چند در دنیا با قصه‌ها و افسانه‌های اصیل بسیاری مواجه هستیم که هر کدام به نوبه خود می‌توانند دریچه‌ای تازه در زندگی فرزندان ما بگشایند اما به نظر می‌رسد در کنار آن‌ها انتخاب قصه‌هایی که با فرهنگ ایرانی- اسلامی همخوانی داشته باشد در اولویت است.

وی بیان کرد: به نظر می‌رسد مشکل مهمی که در حوزه کتاب کودک در کشور داریم، ارائه حجم زیادی از کتاب‌های کودک است که دارای ضعف‌های فراوان از نظر ساختار و محتوا است.

حسینی‌فر با بیان اینکه نیاز است شورای تخصصی بر صدور مجوز چاپ کتاب کودک نظارت داشته باشد، تصریح کرد: انتشار انبوه کتاب‌هایی که از نظر ساختار و محتوا ضعیف هستند آثار سوء متعددی دارد.

وی با بیان اینکه والدین بین انتخاب کتاب‌های خوب و کتاب‌های ضعیف سر در گم می‌مانند و در بیشتر مواقع کتاب‌های خوب با نویسنده قوی غریبانه مورد غفلت قرار می‌گیرد، یادآور شد: لازم است والدین برای انتخاب قصه‌ها و کتاب‌های مناسب برای فرزندان خود حساسیت کافی به خرج داده چراکه کتب نامناسب مانند تغذیه غیرمفید است بنابراین در صورت لزوم با مشاوران با تجربه این حوزه مشورت کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha