به گزارش ایسنا، دکتر محسن خالقیان درباره شرایط دانشگاه علوم پزشکی ایران با توجه به شرایط حاکم بر این روزهای دانشگاههای کشور گفت: مسائل و دغدغههای دانشجویان علومپزشکی با توجه به مشغلههای تحصیلی زیاد و فعالیتهای بیمارستانی نسبت به دانشگاههای وزارتعلوم متفاوت است اما بهمعنای نبود دغدغهمندی در حوزههای مختلف نیست. از سوی دیگر با توجه به اینکه عمده دانشجویان دانشگاه علومپزشکی ایران جزو نخبگان سیستم آموزشی هستند، مدل کُنشگری و پرداخت به مسائل بدون حاشیه و دقیقتر است. با این مقدمه، دانشگاه علومپزشکی ایران بدون حاشیه بوده اما بدون فعالیت و دغدغه نیست.
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علومپزشکی ایران درباره فضای حاکم بر این مرکز آموزشی توضیح داد: به صورت کلی، دانشگاه به عنوان محور نظام آموزش عالی در طول تاریخ سیستم آموزش عالی کشور همواره در کنش و واکنش با جامعه است. به نحوی که گاهی دانشگاه از جامعه تاثیر پذیرفته و گاهی نیز عکس این مورد صادق است. در اتفاقات اخیر نیز در برهههای زمانی مختلف شاهد این مسئله بودیم. البته نقش رسانهها در کمرنگ شدن مرزهای بین دانشگاه و جامعه را نباید نادیده گرفت.
دکتر خالقیان درباره ممنوعالورود شدن برخی از دانشجویان به دانشگاه اظهار کرد: بعد از برخی اتفاقات و قانونشکنیهایی که رخ داد، از آنجایی که حفظ آرامش همه اعضای خانواده دانشگاه ایران از جمله استاد و دانشجو اولویت اصلی برای مجموعه دانشگاه است و از آنجایی که نبود اخلال در چرخه آموزشی، بهداشتی و درمانی دانشگاه جزو موارد تعارفناپذیر دانشگاه است، تصمیم مجموعه دانشگاه بر این شد که تا زمان رسیدگی به تخلفات در شورای انضباطی، برخی از دانشجویان از حضور در محیطهای دانشگاه منع شوند.
وی با بیان اینکه مطابق با آئیننامه و شیوهنامه انضباطی دانشجویان کاملا قانونی بوده و از اختیارات رئیس دانشگاه است، اظهار کرد: تا زمانی که به پرونده دانشجو در شورای بدوی رسیدگی میشود، از حضور وی در دانشگاه ممانعت به عمل میآید؛ البته این شرایط مشروط به این است که مدت زمان رسیدگی از یک ماه بیشتر نشود. باید توجه کنیم که منع ورود موقت حکم انضباطی نیست و این دو مسئله با یکدیگر تفاوت دارند. منع ورود، موقت است و تا زمان تشکیل شورای بدوی و صدور حکم است و نهایتا خروجی شورای بدوی برای دانشجویان یک حکم انضباطی است که شامل موارد متعددی در چهارچوب آئیننامه است.
معاون فرهنگی و دانشجویی علومپزشکی ایران، درباره شیوه و مبنای عملکرد کمیته انضباطی توضیح داد: مبنای عمل شورای انضباطی، آئیننامه و شیوهنامه انضباطی دانشجویان است، نه سلیقه افراد. بنابراین پاسخ به اینکه تخلف چیست و فرایند رسیدگی به چه صورت است و چه مواجههای با این تخلفات باید صورت بپذیرد کاملا مطابق با مواردی است که گفته شد.
وی با بیان اینکه برخی مدعی سلیقهای یا غیرقانونی بودن احکام مطرح هستند که ناشی از نبود اطلاع عزیزان دانشجو از آئیننامه و شیوهنامه انضباطی است؛ توضیح داد: شورای انضباطی نه میتواند عنوان جدیدی اضافه بر موارد آئیننامه اضافه کند و نه میتواند از آنها کم کند. در رابطه با حضور در تجمعی که مجوز نداشته باشد هم بله؛ صرف حضور تخلف محسوب میشود چون منطقا هم اگر تجمعی مجوز نداشته باشد یعنی قانونی نبوده و حضور در یک کار غیرقانونی تخلف است.
دکتر خالقیان در پاسخ به این پرسش "دانشگاه علوم پزشکی ایران به ویژه معاونت دانشجویی و فرهنگی چه ساز و کاری را در راستای رسیدگی به وضعیت دانشجویان متخلف در دستور کار خود قرار داده است؟" گفت: سازوکار رسیدگی به تخلفات در دانشگاه در حیطه دانشجویی شورای انضباطی است که فرایند مشخصی دارد. عمده این مراحل، یکی مرحله مصاحبه و دیگری شورای بدوی است و پس از آن در صورت اعتراض به حکم صادر شده، قابلیت تجدیدنظر خواهی در شورای تجدید نظر دانشگاه است. علاوه بر این حتی قابلیت اعتراض به رای صادرشده در شورای تجدیدنظر در شورای انضباطی مرکزی نیز وجود دارد.
وی با بیان اینکه فرایند رسیدگی به تخلفات دانشجویان کاملا شفاف و مشخص است باید از آن اطلاع داشته باشیم تا روایتهای مختلف را بتوانیم مورد بررسی قرار دهیم، اظهار کرد: اما مسئله اصلی که ما در معاونت به جد آن را دنبال کردیم تسریع حداکثری این فرایند بهمنظور هرچه سریعتر مشخص شدن تکلیف دانشجویان است. بارها با شخص بنده مطرح شده که چرا خارج از ساعات اداری با دانشجویان تماس گرفته شده که به شورا بیایند؟ این موضع، دغدغه ما در رسیدگی سریع و بدون فوت زمان به مسئله را نشان میدهد و تمام هدف از این مسئله این است که دانشجویانی که منع ورود شدهاند، بیشتر از فرایند تحصیلی خود جا نمانند. به همین علت، همکاران این بخش را در خارج از ساعات اداری الزام کردیم که مشغول باشند. اگر این امر اتفاق نمیافتاد، حتما زمان بیشتری برای رسیدگی به فرایند انضباطی بهطول میانجامید و دانشجویان مدت زمان بیشتری بلاتکلیف بودند و بیشتر متضرر میشدند.
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علومپزشکی ایران درباره میزان چشمپوشی از خطای دانشجویان گفت: تمام دانشجویان را فرزندان خانواده دانشگاه ایران میدانیم و رویکرد کلی ما در رسیدگی به این موارد، مواجهه پدرانه با دانشجویان است. به این معنی که با دقت و حساسیت بالا به موارد مختلف رسیدگی میشود؛ در رابطه با کوچکترین مسائلی که شاید از دید دانشجو مهم نباشد، در شورای انضباطی برای صدور حکم مدت زمان زیادی صحبت میشود مثلا در رابطه شفاهی یا کتبی بودن تذکر مدت زمان زیادی بین اعضا صحبت شده و استدلالهای مختلف آورده میشود.
وی تصریح کرد: شورای انضباطی در ارتباط با رسیدگی به پرونده دانشجویان تلاش میکند که یکسویه به این مسئله نگاه نکند بلکه ابعاد آموزشی و روانشناختی نیز مورد بررسی قرار گرفته و متناسب با آنها در رابطه با فرد حکم صادر شود. به عنوان معاون دانشجویی دانشگاه گواهی میدهم که همه عزیزان حاضر در این شورا نهایت تلاش خود را برای درک دانشجو و جلوگیری از ظلم در حق دانشجو میکنند. تمام اعضای شورا از بدنه دانشگاه بودند و نهایت ارتباط با دانشجویان را دارند و این موید عرض بنده است. اعتقاد ما این است، مشکلات درون این خانواده را باید درون آن حل کرد؛ بنابراین تمام تلاش مان را میکنیم که تخلف دانشجویان از طریق سازوکارهای انضباطی درون دانشگاه دنبال شود نه نهادهای نظارتی بیرونی.
دکتر خالقیان با بیان اینکه اگر این مسائل در داخل دانشگاه حل نشود، نهادهای نظارتی بیرونی حسب وظیفه خود باید به مسئله ورود کنند، توضیح داد: از سوی دیگر احکام شورای انضباطی بیشتر جنبه ارشادی دارند و این به نفع دانشجو است؛ چرا که برخی از همین تخلفات در بیرون از دانشگاه و در محیط جامعه، احکام قضایی سنگینتری دریافت میکنند. تمامی فرایند شورای انضباطی، رویکرد حمایتی از دانشجو دارد؛ همچنین در رسیدگی به تخلفات تعمدی هیچ مسامحهای ندارد و نبود برخورد انضباطی با موارد تعمدی را اجحاف در حق سایر دانشجویان میدانیم.
وی در پاسخ به این پرسش "دانشجویانی که در مرحله اول منع ورود شدهاند، چطور می توانند پیگیر وضعیت خود باشند؟" توضیح داد: شورای انضباطی با این گروه از دانشجویان در تماس است و جزئیات را به آنان اطلاع میدهند. دانشجویان باید به این نکته توجهکنند که با توجه به حجم تماسها و توان محدود ممکن است بازه زمانی تماس تغییر کند.
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علومپزشکی ایران با بیان اینکه فرایندها و سازوکارهایی بسیار شفاف و مشخصی در دانشگاهها برای پیگیری مسائل مختلف داریم، توضیح داد: حتی برای اعتراض به مسائل مختلف به عنوان مثال پیگیری مسائل صنفی از طریق شورای صنفی و یا پیگیری مسائل مختلف در قالب تشکلهای دانشجویی داریم. من از تشکلهای دانشجویی حتما خواهش میکنم که در پیگیری و دنبال کردن مطالبات مختلف دانشگاه نهایت تلاش خود را داشته باشید؛ قول میدهیم در مجموعه معاونت به عنوان نزدیکترین رکن دانشگاه به دانشجو حداکثر تعامل را داشته باشیم. این بهانه که ما سازوکاری برای حرف زدن یا پیگیری مسائل در دانشگاه نداریم نه تنها در دانشگاه ایران بلکه در هیچ دانشگاهی صادق نیست. اینکه کیفیت و اثربخشی سازوکارها و فرایندهای موجود چه میزان است بحث دیگری است. به تمام دانشجویانی که دعوت به شورای انضباطی شدهاند، توصیه میکنم که در جلسه مصاحبه و شورای بدوی و تجدید نظر ( درصورت نیاز) شرکت کنند چرا که در غیر این صورت فرصت ایفای نقش موثر را از خود سلب کردهاند.
وی در پایان افزود: راه ایجاد اصلاحات در محیطهایی با سازوکارها و قوانین مشخص هیچوقت قانونشکنی نبوده و نیست؛ بنابراین توصیه میکنم اگر دانشجویان نکاتی یا حتی اعتراضی نسبت به مسائل مختلف دارند، از طریق سازوکارهایی که ذکر شد دنبال کنند. اصل را بر گفتوشنود بگذاریم تا دچار سوء برداشت و تفسیرهای ذهنی از اختلافنظرهای موجود نشویم. اینکه هم کلاسیهای خود را به صرف داشتن نظر متفاوت و همراهی نکردن در یک حرکت قضاوت کنیم و به مواردی متهم کنیم که به دور از ادب و انصاف است به هیچ وجه رفتار مبتنی بر آزادی نیست، از هر سمتی با هر تفکری باشد.
انتهای پیام
نظرات