به گزارش ایسنا، موضوع لزوم حمایت از پلتفرمهای داخلی طی سالهای گذشته هم مطرح بود اما این موضوع زمانی شدت گرفت که چند سال پیش یکی از پیامرسانهای خارجی با محدودیتهایی روبهرو شد و همین موضوع لزوم حمایت از پیامرسانهای داخلی را پررنگتر کرد.
یکی از دلایلی که در گذشته برای محدود کردن این پیامرسان خارجی اعلام شد، رفع انحصار از این پیامرسان بود که موجب شد موضوع حمایت از پیامرسانهای داخلی داغ شود. به همین دلیل، مسئولان روشهای مختلفی را برای حمایت از پیامرسانهای داخلی در نظر گرفتند. در این راستا شورای عالی فضای مجازی مصوبهای را در راستای این حمایت در نظر گرفت و همچنین شرکت ارتباطات زیرساخت با اشاره به مصوبه شورای عالی فضای مجازی برای حمایت از پیام رسانهای داخلی اعلام کرد. براساس این مصوبه، کمکهایی مانند وام پنج میلیارد تومانی، پهنای باند مناسب و فضای هم مکانی به صورت رایگان ارائه و تعرفه مصرف دیتا به یک سوم تعرفه اینترنت کاهش یافت.
وزارت ارتباطات با تمام قوت برای حمایت از زیستبوم پیامرسانهای داخلی و تولید داخل پای کار آمد و وزیر ارتباطات همه دستگاههای زیرمجموعه خود را ملزم کردند که کمک شود.
حمایت دولت برای ارتقاء و حمایت از پلتفرم های داخلی ادامه داشت اما این روند طی دو ماه گذشته به دلیل ایجاد محدودیت برای دو پیامرسان خارجی از سوی مراجع ذی صلاح شتاب بیشتری به خود گرفت، به گونهای که طرح حمایت از کسب و کارهای اینترنتی در تاریخ ۱۰ آبان سال جاری با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات رونمایی شد. البته وزیر ارتباطات پیش از رونمایی از آیین نامه حمایت از کسب و کارهای اینترنتی بارها بر حمایت و تقویت از پیام رسانهای داخلی تأکید و اعلام کرده بود تمرکزشان حمایت از پیامرسان هایی است که مردم اقبال بیشتری به آنها نشان داده اند و با آماده شدن زیرساختهایشان کیفیت آنها هم به شکل قابل ملاحظهای افزایش پیدا کرده است.
در همین رابطه به تازگی عیسی زارعپور با انتشار پستی در یک پیامرسان داخلی آخرین آمار کاربران فعال ماهانه تا ۱۵ آذر سال جاری خبر داد.
طبق این گزارش کاربران فعال روزانه پیام رسان روبیکا ۱۵.۲، ایتا ۹.۲ میلیون، پیام رسان بله ۳.۳ و سروش پلاس ۳.۵ میلیون کاربر اعلام شده است. همچنین طبق اعلام وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کاربر فعال ماهانه پیام رسان روبیکا، ۳۵، ایتا ۱۵.۲، بله ۹.۸ و سروش پلاس ۸.۱ میلیون کاربر است.
انتهای پیام
نظرات