• چهارشنبه / ۲۸ دی ۱۴۰۱ / ۱۱:۳۰
  • دسته‌بندی: کهگیلویه و بویراحمد
  • کد خبر: 1401102819325
  • منبع : نمایندگی کهگیلویه و بویراحمد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد:

سد چم‌شیر، ۲۳ هزار هکتار زمین دیم کشاورزی را آبی می‌کند

سد چم‌شیر، ۲۳ هزار هکتار زمین دیم کشاورزی را آبی می‌کند

ایسنا/کهگیلویه و بویراحمد رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۲۳ هزار هکتار از اراضی دیم زیردست سد چم‌شیر، در این استان آبی می‌شوند.

سید علی معتمدی‌پور در جمع خبرنگاران با اشاره به طرح برخی انتقادات و مخالفت‌ها با سد چم‌شیر گچساران افزود: احداث این سد کشاورزی منطقه گچساران را متحول می‌کند و این سازمان به طور کامل حامی و موافق احداث و بهره‌برداری از این سد مهم است.

وی اظهارکرد: ۱۲۵ میلیون متر مکعب از آب ذخیره شده پشت سد چم‌شیر سهم استان کهگیلویه و بویراحمد است که ۶۵.۶ میلیون متر مکعب آن سهم بخش کشاورزی است که  عدد قابل توجهی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه  ۲۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی زیر پوشش آبیاری از این سد قرار می‌گیرند، خاطرنشان کرد: در فاز اول ۹ هزار هکتار و در فازهای بعدی نیز مطالعات توسعه اراضی تحت پوشش آبیاری‌های نوین انجام خواهد شد.

معتمدی پور تصریح کرد: دشت‌های سرآبننیز، خربل،دشت‌گل، باباکلان، دشت گازال، دشت گز، دشت بی‌بی‌حکیمه، آب‌گندی، چهارتنگ، آب‌شیرین، بی‌بی‌جان‌اباد، ماهور باشت و در مجموع اراضی کشاورزی ۱۸ دشت از مزایای این سد بهره‌مند خواهند شد.

وی با بیان اینکه سد چم‌شیر روی سرشاخه‌های اصلی رودخانه زهره بنا شده، ادامه داد: علاوه بر تولید برق و رونق صنعت گردشگری، زیر کشت بردن اراضی کشاورزی، ایجاد زیرساخت‌های تولید صنعت آبزیان و صنایع وابسته، تلطیف آب و هوا، جلوگیری از فرسایش خاک، تقویت سفره‌های زیرزمینی، کنترل سیلاب‌ها، احیای پوشش گیاهی و کاهش چرای دام، احیای حیات‌وحش و پوشش جانوری و گیاهی، کنترل شوری آب رودخانه زهره، احیای اراضی پایین‌دست، اشتغال و رفاه بیشتر عشایر منطقه از جمله مزایای این سد بزرگ در منطقه گچساران است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد استفاده از آب ذخیره شده پشت این سد را برای آبیاری اراضی کشاورزی استان‌های خوزستان و بوشهر و کمک به تامین امنیت غذایی کشور را از دیگر مزایای احداث این سد برشمرد.

به گزارش ایسنا، معتمد پور بیان کرد: این سد با ارتفاع ۱۵۱ متر از تراز پی بلندترین سد وزنی از نوع بتنی غلتکی ایران بوده که دارای مخزن ۲.۳ میلیارد مکعب، دریاچه‌ای به طول ۴۸ کیلومتر و مساحت دریاچه ۵۱ کیلومتر مربع در تراز نرمال است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۱۰-۲۸ ۲۱:۲۴

سلام خدمت خبرگزاری ایسنا از شما بزرگواران خواهشمندم دلسوزانه وقت بگذارید و به فکر روستای فیروزآباد بویراحمد هم باشید این روستا بخاطر بی آبی داره نابود میشه و کسی به فکر نیست واقعا همه دارن روستا را ترک می‌کنند و به فکر شغلهای کاذب در شهر هستند خواهشاً از مسئولان هرکاری دستتون میاد انجام بدید ممنون

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۲۸ ۲۱:۲۵

باسلام.خیلی خوشحالیم از ابگیری سد چم شیر انشالله که سبب خیر و برکت برای سرزمین ایران بزرگ باشه.

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۲۹ ۱۴:۵۹

شایدم شوره زار!

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۲۹ ۱۸:۰۲

خبرگزاری تسنیم: استاندار بوشهر گفت: با بهره‌برداری از سد چم‌شیر با مذاکرات انجام شده با وزیر نیرو دشت لیراوی و گناوه به مساحت ۳۷ هزار هکتار از طریق سد چم‌شیرآبیاری می‌شود.

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۲۹ ۱۸:۱۵

سد چم شیر امید و آرزوی دیرینه مردم سه استان کهکیلویه وبویراحمد بوشهر و خوزستان جنوب کشور را از نظر کشاورزی و آبیاری نوین تولید کار و اشتغال با سرمایه گذاری و مشارکت کشور چین متحول خواهد کرد. و دشمنان مردم را مایوس