• چهارشنبه / ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ / ۱۱:۳۳
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1401111914762
  • خبرنگار : 50553

یک استاد دانشگاه:

زن مسلمان در تحقق تمدن اسلامی اثرگذار است

زن مسلمان در تحقق تمدن اسلامی اثرگذار است

ایسنا/قزوین عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) گفت: در تبیین الگوی سوم زن مسلمان باید به نقش حضرت زینب (س) اشاره کرد، زیرا آنچه عاشورا را زنده نگه داشته و قرن‌ها آن را در تاریخ حفظ کرده نقش اساسی حضرت زینب(س) است، لذا زن مسلمان در متن حوادث قرار دارد و در تحقق تمدن اسلامی اثرگذار است.

نرگس انصاری در گفت‌وگو با ایسنا درباره نقش زنان در انقلاب اسلامی، اظهار کرد: سیر حوادث کشور از شکل‌گیری نهضت اسلامی، دفاع مقدس، پیروزی انقلاب و جریانات پس‌از آن تا به امروز حاکی از نقش برجسته زنان است.

وی افزود: مقایسه وضعیت زنان قبل و پس از انقلاب از نظر حضور کمی و کیفی به خوبی نشان دهنده تفاوت بارز بین دو برهه تاریخی است، وقتی که به قبل از انقلاب می‌نگریم می‌بینیم بخشی از زنان و طیف خاصی از آن‌ها در مسائل مختلف مشارکت داشته‌اند که اغلب در مسائل سطحی بوده و با نگاه جنسیتی و نه انسانی مورد توجه قرار می‌گرفتند اما این جایگاه با تغییر ایدئولوژیک در نظام جمهوری اسلامی با تحولی جدی همراه بوده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) بیان کرد: در جریان انقلاب و پس از آن عموم جامعه زنان وارد عرصه‌های مختلف اجتماعی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی شدند و از نظر کیفی نیز نقش برجسته و اثرگذاری ایفا کردند.

وی ادامه داد: بهترین سند برای اثبات نقش مهم بانوان در جریان پیروزی انقلاب اسلامی فرموده بالاترین مقام انقلاب و مسئول جامعه یعنی حضرت امام راحل است، در کتاب صحیفیه امام آمده است که ما این پیروزی را قبل از اینکه از مردها داشته باشیم از بانوان داریم، بانوان علاوه بر حضور مستقیم خود، انگیزه بخش حضور همسران و فرزندانشان در میدان نیز بودند.

انصاری گفت: به فرموده امام راحل بانوان نه تنها در پیروزی انقلاب نقش داشتند بلکه جلوتر از مردان وارد عرصه سیاست شدند، لذا زنان پیشگام همه عرصه‌ها از جمله میدان سیاسی شدند و این امر میسر نبود مگر با نوع نگاه اسلام و رهبران انقلاب به اثرگذاری زنان.

وی خاطرنشان کرد: حضور زنان تنها محدود به ابتدای نهضت نبود و ما در برهه‌های مختلف شاهدیم زنان نقش‌هایی در عرصه‌های اقتصادی، فرهنگی، تربیتی و کارآفرینی برای خودشان تعریف کرده‌اند.

عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) عنوان کرد: اگرچه زنان نیمی از جامعه را تشکیل داده‌اند اما محرکی مهم برای نقش آفرینی نیم دیگر جامعه هستند و مردان به پشتیبانی زنان توانستند در دوران هشت سال دفاع مقدس و پس از آن در جریان آبادانی کشور و عبور از بحران‌های مختلف نقش آفرینی کنند.

هویت زن ایرانی بر پایه ایمان و اعتقادات است

وی ادامه داد: هویت امروز زن ایرانی بر پایه ایمان و اعتقادات شکل گرفته است. یکی از عوامل موثر و زمینه‌ساز فعالیت‌ زنان از ابتدای پیروزی انقلاب تا به امروز ایمان، باور و اعتقادات آن‌ها بوده است. ایمان، اعتقاد، حیا، عفت، صبر، استقامت، قناعت، حق محوری در برابر خود محوری، مبارزه، مجاهدت، تلاش برای تحول فکری در جهت به دست آوردن کرامت انسانی جزو ویژگی‌های هویت‌ساز زن ایرانی در طول این ۴۴ سال است.

انصاری تصریح کرد: وقتی که مقام معظم رهبری به عنوان یک فریضه قطعی جهاد تبیین را مطرح کردند و بارها در طول سنوات متمادی بر این موضوع تاکید کرده‌اند نشان می‌دهد که ما در بسیاری از مسائل از جمله تبیین نقش آفرینی زنان در اتقلاب اسلامی ضعیف عمل کرده‌ایم و امروز شاهد هستیم که دشمن نیز همین نقطه ضعف ما را نشانه گرفته‌است، البته که اتفاقات اخیر سبب شد جبهه انقلاب متوجه ضعف‌های موجود شود و توجه بیشتری به این حوزه داشته باشد.

مشاور رئیس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) در امور زن و خانواده بیان کرد: برخی از جوانان که شعار زن زندگی آزادی سر می‌دهند و معتقدند که آزادی ندارند باید بدانند آزادی واقعی زنان با پیروزی انقلاب اسلامی محقق شد و انقلاب اسلامی بود که زمینه را برای حضور همه جانبه اقشار مختلف زنان در جامعه فراهم کرد؛ بنابراین باید واقعیت و حقیقت برای نسل امروز در قالب‌های اثرگذار و جذاب تبیین شود تا دشمن با استفاده از خلأ ما دست به مهندسی افکار نزند.

وی در پایان درباره الگوی سوم زن مسلمان، تصریح کرد: الگوی سوم زن مسلمان یعنی زن نه شرقی و نه غربی زنی است که در متن و مرکز است و نه در حاشیه، در تبیین این زن باید به نقش حضرت زینب (س) اشاره کرد، زیرا آنچه عاشورا را زنده نگه داشته و قرن‌ها آن را در تاریخ حفظ کرده نقش اساسی حضرت زینب(س) است، لذا زن مسلمان در متن حوادث قرار دارد و در تحقق تمدن اسلامی اثرگذار است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha