• شنبه / ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ / ۱۲:۵۴
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 1401121309216
  • منبع : مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی

درآمدی بر منشور حکمرانی مردمی (عرصه فناوری های نوظهور)

درآمدی بر منشور حکمرانی مردمی (عرصه فناوری های نوظهور)

رییس مرکز پژوهش های مجلس در راستای تشریح منشور حکمرانی مردمی و تبیین این موضوع در عرصه فناوری های نوظهور، عنوان کرد: فناوری های نوظهور در نقش ابزارهای شفافیت، سازوکارهای داده باز و ایجاد سکوهای جمعی و هم رسان می توانند ابزارهای موثری برای مردمی سازی و تقویت نقش نظارتی مردم در عرصه حکمرانی فراهم نمایند.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، بابک نگاهداری در تشریح منشور حکمرانی مردمی و در تبیین نقش فناوری‌های نوظهور در مردمی سازی عنوان کرد که نسبت فناوری‌های نوظهور و مردمی‌سازی در سطح اثرات آن بر تحول دولت و تحقق حکمرانی مردمی مطرح می شود. مشارکت مردم در فرآیندهای حکمرانه با فراگیری استفاده از فناوری‌های دیجیتال در کارکردهای مختلف حکمرانی و همچنین بهره‌مند شدن همه مردم از محصولات هوشمند و خدمات برخط می‌تواند توسعه و گسترش یابد. در این راستا رویکردهای ذیل می تواند راهگشا باشد:

1- حاکمیت داده، تمرکززدایی و جهانی سازی نظام سیاسی جهان را تغییر داده و شبکه بازیگران قدرت را متحول ساخته و نسبت مردم و حاکمیت را دچار بازآرایی کرده است.

2- فناوری های نوظهور در نقش ابزارهای شفافیت، سازوکارهای داده باز و ایجاد سکوهای جمعی و هم‌رسان می‌توانند ابزارهای موثری برای مردمی سازی و تقویت نقش نظارتی مردم در عرصه حکمرانی فراهم نمایند.

3- توانمندسازی مردم برای مشارکت در امور کشور و راه‌حل‌یابی مسائل و توسعه نهادهای واسط بین مردم و حاکمیت از قبیل اتحادیه‌ها، صنوف، سمن‌ها، اندیشکده ها و آزمایشگاه های خط مشی و نظایر آن در قالب نوآوری بخش عمومی قابل تحقق است. فناوری های نوظهور زمینه ساز و تسهیل کننده توانمندی سازی و مشارکت از طریق شفاف سازی، تمرکززدایی، اعتبار سنجی غیرمتمرکز و ساز و کارهای جمع سپاری و در مجموع از مسیر تحقق حکمرانی می‌باشند.

4- پیش‌نیازهای مردمی سازی حکمرانی توانمندسازی مردم، شفافیت داده، داشبوردهای تحلیلی، سکوهای جمعی، حفظ امنیت و حریم خصوصی از طریق سامانه ها و سکوهای دیجیتال و هوشمند قابل مهیا شدن است.

5- توانمندسازی مردم از طریق سکوی آموزش برخط، بازی‌های سیاسی و سیاستی و آموزش فرآیندهای تصمیم‌گیری با بهره گیری از فناوری های هوش مصنوعی تحلیل محتوا، پردازش ابری، تحلیل رفتاری و تحلیل داده های بزرگ قابل انجام است

6- حفظ امنیت و حریم خصوصی مشتمل بر احراز هویت افراد، خصوصی ماندن نظرات و فعالیت ها و تایید جمعی از طریق فناوری های اینترنت اشیا، فناوری های مکان محور، بلاکچین، پردازش ابری و تحلیل داده های بزرگ قابل تحقق است.

7- شفافیت داده ها و دسترسی به داده های حکمرانی اعم از تعیین سطوح دسترسی داده ها توسط افراد، پیگیری روند تصویب و اجرای قانون، جمع آوری داده های نظارتی از مردم با استفاده از فناوری های پردازش ابری، اینترنت اشیا، پردازش محتوا، هوش مصنوعی و بلاک چین قابل انجام است.

8- داشبوردهای تحلیلی برای اطلاع مردم از وضعیت جامعه شامل داشبورد تحلیل داده ها و سکوهای شبیه ساز و آزمایشگاههای خط مشی و سکوهای نوآوری باز با همین فناوری های نوظهور قابل تحقق است.

9- سکوهای جمعی و سامانه ها با هوش مصنوعی خود می‌توانند نظرات همه افراد را تحلیل کند و ارتباط‌دهی تعداد زیادی از مردم با همدیگر برقرار نمایند. ایجاد سکوهای نظرسنجی، بیان مشکلات و رای گیری، سکوی جمع‌نویسی قانون و سکوی هم‌آفرینی راه حل ها و خلق ارزش با بهره‌گیری از فناوری های نوظهور، تحول بزرگی در راستای مردمی سازی حکمرانی خواهد بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha