• دوشنبه / ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۱:۲۴
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 1402032918866
  • خبرنگار : 71234

مفتح تشریح کرد

دستاوردهای سفر رییس جمهور به آمریکای لاتین

دستاوردهای سفر رییس جمهور به آمریکای لاتین
عکس: آرشیو

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و ونزوئلا در تشریح سفرش همراه با رییس جمهور و هیات همراه به سه کشور آمریکای لاتین گفت: در حال حاضر روابط تجاری ما با ونزوئلا ۳.۶ میلیارد دلار است که قرار شد به ۵ میلیارد دلار و در ادامه به ۱۰ میلیارد دلار و در نهایت به ۲۰ میلیارد دلار برسد.

به گزارش ایسنا، محمدمهدی مفتح در حاشیه جلسه علنی امروز در نشست خبری به تشریح سفرش همراه با رییس جمهور و هیات همراه به آمریکای لاتین پرداخت و گفت: اخیرا رئیس جمهور سفری به ونزوئلا، کوبا و نیکاراگوئه داشت؛ این سه کشور از لحاظ مقابله با آمریکا با ما متحد هستند. آن ها تحت تحریم آمریکا بوده و همکاری نزدیک تر ایران با این کشورها بسیار حائز اهمیت است.

به گفته وی، بیشترین تکیه این سفر در حوزه اقتصادی بوده و قراردادهای متعددی بین جمهوری اسلامی ایران و سه کشور مذکور منعقد شد که شامل ۲۷ قرارداد اقتصادی با ونزوئلا، ۶ قرارداد با کوبا و ۶ قرارداد تجاری با نیکاراگوئه می شود.

این نماینده مجلس با اشاره به سفر رئیس جمهور به ونزوئلا گفت: بیشترین تمرکز بر ایجاد بازارچه اقتصادی بود. این کشور در حوزه معدن ظرفیت‌های زیادی دارد و  قراردادهایی در این زمینه بین ایران و ونزوئلا منعقد شد. در مورد رفت و آمد کشتی هم قرار بر برنامه ریزی منظم شد تا هر ۱۵ روز یک بار این کار صورت گیرد  و فروش نفت خام و توسعه پالایشگاه‌ها مورد توجه باشد.

مفتح ادامه داد: با توجه به وجود کارخانجات خودروسازی و تراکتور در ونزوئلا، قرار شد تعاملات دو کشور در این حوزه هم رشد پیدا کند. در رابطه با فروش خودروهای ساخته شده هم قرار شد که این ظرفیت تا سال آینده به ۱۰ هزار خودرو ارتقا یابد.

وی با اشاره به سفر به کوبا گفت: کوبا ظرفیت بسیار خوبی در حوزه باتری سازی دارد. قرار شد در این حوزه بین ایران و کوبا همکاری و تعامل بیشتری شود. همچنین قرار شد یکسری محصولات به نیکاراگوئه صادر شود و در بازگشت هم مواد معدنی و موردنیاز ما به کشور بازگردد. تجهیزات پزشکی و دارو خصوصا در کوبا می‌تواند نقطه ارتباطی مناسبی برای کشورمان باشد. در حال حاضر روابط تجاری ما با ونزوئلا ۳.۶ میلیارد دلار است که قرار شد به ۵ میلیارد دلار و در ادامه به ۱۰ میلیارد دلار و در نهایت به ۲۰ میلیارد دلار برسد.

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و ونزوئلا گفت: کوبا غنی از آلومینوم است؛ مقرر شد اقدامات لازم برای واردات صورت بگیرد؛ همچنین با توجه به وجود آلومینیوم فراوان در کوبا، توافق شد کارخانه رینگ سازی خودرو احداث شده تا نیازهای مشترک دو کشور تامین شود. با این همکاری ها مواد اولیه مورد نیاز صنایع داخلی کشورمان مبتنی بر برنامه پیش بینی شده تامین می شود.

وی افزود: سطح عمومی قیمت ها در کشور نیکاراگوئه بالا بوده و این موضوع برای صادرات کالاهای ایرانی صرفه اقتصادی خوبی وجود دارد لذا  ظرفیت های خوبی برای صادرات کالا به این کشور شناسایی و مقرر شد در رفت و آمد کشتی ها، مواد معدنی مورد نیاز نیز وارد شود.

مفتح با بیان اینکه در این سفر به حوزه دانش بنیان ها نیز توجه شد افزود: مقرر شد صادرات کالاهای تولیدی دانش بنیان به سه کشور ونزوئلا، کوبا و نیکاراگوئه انجام شود؛ همچنین در ونزوئلا و کوبا نیز خانه فناوری راه اندازی خواهد شد. در این راستا ۵ قرار داد دانش بنیانی میان تهران و کاراکاس منعقد شد و در حوزه صنعت مخابرات نیز قرار داد ۱۵ میلیون دلاری امضاء شد.

وی با بیان اینکه همکاری های خوبی در حوزه دارویی و تجهیزات پزشکی میان ایران و کوبا وجود دارد گفت: مقرر شد ۲۰ درصد تولیدات کشورمان به کوبا و دیگر کشورها صادر شود و در مقابل واردات مورد نیاز هم عملیاتی شود. همچنین کارخانه فناوری نیز در کوبا احداث خواهد شد.

مفتح ادامه داد: مکمل های دانش بنیان در زمین های کشاورزی ونزوئلا آزمایش شده که می تواند در حوزه کشت فراسرزمینی اثرگذار باشد؛ همچنین ظرفیت های خوبی برای کشت فراسرزمینی در کوبا و ونزوئلا برای ایران وجود دارد.

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و ونزوئلا در پایان گفت: در حوزه احداث نیروگاه توافق شد مجموعه ۴۵۰ مگاواتی ساخته شود. همچنین طبق صحبت های انجام شده کمیسیون های مشترک بین کوبا و نیکاراگوئه تشکیل شده تا اقدامات لازم برای عملیاتی شدن توافقات صورت بگیرد. بدون شک باید اذعان کرد این سفر در حوزه های سیاسی و اقتصادی موفقیت آمیز بود و امیدوارم شاهد توسعه روزافزون ارتباطات میان تهران با کشورهای آمریکای لاتین باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha