• شنبه / ۱۷ تیر ۱۴۰۲ / ۱۲:۵۴
  • دسته‌بندی: محور مقاومت
  • کد خبر: 1402041710509
  • خبرنگار : 71516

/گزارش- الجزیره/

عملیات رژیم صهیونیستی در جنین حافظه کوتاه‌مدت متجاوزان را رسوا کرد

عملیات رژیم صهیونیستی در جنین حافظه کوتاه‌مدت متجاوزان را رسوا کرد

رژیم صهیونیستی عملیات نظامی گسترده‌ای را در شهر جنین و اردوگاه آن در شمال کرانه باختری انجام داد که در آن هزار سرباز و افسر عضو یگان ویژه و تیپ‌های برگزیده ارتش رژیم صهیونیستی و نیروی هوایی در آن شرکت کردند. همچنین این نیروها از پشتیبانی اطلاعاتی دستگاه اطلاعات داخلی (شاباک) و سازمان اطلاعات نظامی (امان) استفاده کردند.

به گزارش ایسنا، شبکه خبری الجزیره در گزارشی نوشت، براساس بیانیه‌های صادره از سوی رهبران سیاسی و نظامی در تل‌آویو عملیاتی که به «خانه و باغ» نامگذاری شد، اهداف تاکتیکی و استراتژیکی داشت. در سطح تاکتیکی هدف از بین بردن جایگاه منطقه جنین به عنوان مرکز مقاومت و منشأ عملیات مقاومت علیه اهداف رژیم صهیونیستی چه در کرانه باختری و چه در اراضی اشغالی بود. هدف دیگر آن از بین بردن نیروهای انسانی چه از طریق قتل و چه از طریق بازداشت بود که بخش‌های مختلف مقاومت به آنها تکیه می‌کنند.

علاوه بر این، هدف این عملیات نابودی زیرساختی بود که شامل افزایش قدرت نظامی مقاومت است؛ مثل کارگاه‌های تولید بمب که به کابوسی برای خودروهای زرهی رژیم صهیونیستی تبدیل شده است؛ خودروهایی که به این شهر و اردوگاه آن یورش می‌برند. هدف دیگر رژیم صهیونیستی از این عملیات تلاش برای از بین بردن زیرساخت سازمانی مقاومت در این منطقه و لطمه زدن به توانایی آن برای ارتباط با رهبران مقاومت در خارج از مرزهای کرانه باختری است.

در سطح استراتژیک هدف از این عملیات ایجاد محیط امنیتی بود که اجازه افزایش و گسترش پروژه شهرک سازی در کرانه باختری را بدهد. کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) اخیرا قانونی را تصویب کرد که اجازه بازسازی شهرک‌ها در شمال کرانه باختری را می‌دهد. دولت بنیامین نتانیاهو به دنبال کاهش قدرت جنین برای ادامه صادر کردن مقاومت به اطراف به ویژه به منطقه‌ای است که شهرک‌های یهودی مجددا در آنجا ساخته می‌شوند.

همچنین براساس اظهارات منابع سیاسی در تل‌آویو هدف از این عملیات تقویت قدرت بازدارندگی رژیم صهیونیستی است که بعد از عملیات‌های مکرر مقاومت در کرانه باختری رو به تحلیل نهاده است.

اما هدف استراتژیک دیگری که رژیم صهیونیستی به دنبال تحقق آن است از بین بردن مقرهای مقاومت در جنین و شمال کرانه باختری است. این مساله به این معنا است که از بین بردن مقرهای مقاومت در جنین و شمال کرانه باختری توانایی تشکیلات خودگردان فلسطین برای کنترل مجدد بر این منطقه را بهبود می‌بخشد.

بنیامین نتانیاهو اخیرا در نشست کمیته خارجه و امنیت کنست اعلام کرد که تقویت نفوذ تشکیلات خودگردان فلسطین یک منفعت امنیتی برای رژیم صهیونیستی است. همچنین باید به این نکته اشاره کرد که هدف آشکار نشست‌های العقبه و شرم الشیخ که با حضور نمایندگان رژیم صهیونیستی، تشکیلات خودگردان فلسطین، مصر، اردن و آمریکا برگزار شد، تقویت جایگاه تشکیلات خودگردان فلسطین به ویژه در شمال کرانه باختری بود.

همچنین نباید نقش مسائل داخلی را به عنوان انگیزه‌ای برای اجرای این عملیات نادیده گرفت چرا که این عملیات به دنبال فشارهای نمایندگان و وزرای افراطی دولت نتانیاهو به ویژه بتسلئیل اسموتریچ، وزیر دارایی رژیم صهیونیستی و ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی و رهبران شهرک نشینان در کرانه باختری و رهبران دینی یهودی انجام شد.

محاسبات شخصی نتانیاهو نیز نقش زیادی در افزایش تمایل وی برای انجام این عملیات داشت. انجام عملیات نظامی در جنین باعث می‌شود به دستورکارهای امنیتی اولویت داده شود و جنجال‌های داخلی به ویژه در سایه افزایش اعتراضات به دولت نتانیاهو به دلیل طرح اصلاحات قضایی به حاشیه برود. این اعتراضات به از بین رفتن جایگاه نتانیاهو و محبوبیت حزب لیکود منجر شده است.

به رغم جنجالی که رسانه‌های رژیم صهیونیستی درباره این عملیات نظامی و اهداف آن به راه انداخته‌اند؛ اما تمام شرایط و تحولات نشان می‌دهد که این عملیات در تغییر واقعیت کرانه باختری شکست می‌خورد.

رژیم صهیونیستی این عملیات را در زمانی انجام داد که همچنان عملیات «درهم شکننده امواج» را که دولت سابق این رژیم دستور اجرای آن را داده بود، ادامه می‌دهد. این عملیات بیشتر بر شمال کرانه باختری، شهر جنین و اردوگاه آن و شهر نابلس و اطراف آن متمرکز است. در راستای این عملیات ارتش رژیم صهیونیستی بارها به شهر جنین و اردوگاه آن یورش برده و ده‌ها تن از رهبران مقاومت را ترور و صدها تن از آنها را بازداشت کرده است. اگر استفاده از قدرت نظامی برای مقابله با مقاومت در جنین برای رژیم صهیونیستی فایده داشت اکنون مجبور نمی‌شد عملیات دیگری را به راه بیندازد در حالی که عملیات قبلی همچنان ادامه دارد.

همچنین سخیفانه‌تر از ادعای رهبران اسرائیلی وجود ندارد که می‌گویند هدف از این عملیات ممانعت از تبدیل جنین به مرکز مقاومت است. باید به اظهارات تامر هایمن، رئیس شعبه اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی اشاره کرد که فلسطینی‌ها عاشق مقاومت در برابر رژیم اشغالگر قدس هستند. این حرف به این معناست که تا زمانی که اشغالگری رژیم صهیونیستی در اراضی فلسطینی ادامه دارد مقاومت نیز ادامه خواهد داشت.

ادعاهای رهبران تل‌آویو مبنی بر اینکه این عملیات در تقویت قدرت بازدارندگی رژیم صهیونیستی نقش خواهد داشت یک ادعای کاملا سخیفانه و واهی است. عملیات ترور و بازداشت گسترده و تخریب منازل عاملان عملیات‌های شهادت طلبانه در از بین بردن انگیزه جوانان فلسطینی برای انجام این عملیات‌ها نقشی نداشته است. در نتیجه عملیات اخیر در جنین نیز در تغییر این واقعیت نقشی نخواهد داشت.

برای همین هایمن و آموس یادلین و خبرنگاران اسرائیلی دیگری مثل آموس هارئیل و آوی سیخاروف پیش بینی کردند که این عملیات در تغییر واقعیت امنیتی در کرانه باختری به هیچ وجه موفق نخواهد بود و منجر به افزایش عملیات مقاومت می‌شود. اشاره کردن به عملیات شهادت طلبانه یکی از اعضای مقاومت فلسطین بعد از پایان عملیات در جنین کافی است تا ثابت شود این عملیات در تغییر واقعیت امنیتی کرانه باختری نقشی نداشته است. همچنین باید به این نکته اشاره کرد که بسیاری از عملیات‌های شهادت طلبانه فلسطینی‌ها در دو سال اخیر از منطقه جنین نبوده بلکه از مناطق دیگر کرانه باختری بوده است.

رهبران رژیم صهیونیستی همچنان از تجربه‌هایشان با ملت فلسطین و مبارزه آن عبرت نگرفته‌اند. ۲۱ سال پیش ارتش رژیم صهیونیستی عملیات «دیوارهای نگهبان» را انجام داد که بزرگترین عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری از سال ۱۹۶۷ بود. رژیم صهیونیستی در این عملیات اردوگاه جنین را به طور کامل تخریب کرد و اکنون این رژیم بعد از دو دهه با نسلی مواجه است که بعد از تخریب جنین در اردوگاه این شهر متولد شده‌اند تا نشان بدهند که بسیار قوی‌تر و جسورتر از نسل‌های سابق هستند. این دلیل دیگری است تا نشان بدهد که حساب باز کردن روی گزینه استفاده از زور برای مقابله با ملتی که بر رهایی خود از وجود اشغالگران پافشاری می‌کنند، اشتباه است؛ اما حافظه کوتاه مدت متجاوزان نمی‌گذارد به این نتیجه منطقی و کاربردی برسند که یک ملت آزاده امکان ندارد بتواند با اشغال کنار بیاید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha