• دوشنبه / ۱۹ تیر ۱۴۰۲ / ۰۹:۴۵
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1402041911784
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

بیماری‌های زئونوز را بیشتر بشناسید 

بیماری‌های زئونوز را بیشتر بشناسید 

ایسنا/خراسان جنوبی مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: راه‌های انتقال بیماری‌های زئونوز بسیار متنوع بوده و تماس محافظت نشده بین انسان و حیوانات اهلی و وحشی از جمله راه‌هاست. 

محمدعلی بخشی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: بیش از ۸۰۰ عامل بیماری مشترک بین حیوان و انسان (نزدیک به نیمی از تمام عوامل بیماری‌زا در انسان) وجود دارد و عوامل مسبب آلودگی و بیماری‌های سل، مشمشه، بروسلوز (تب مالت)، لپتوسپیروز، لیشمانیوز (سالک)، هاری، کیست هیداتید، فاسیولوز (کپلک) و تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو (CCHF) از جمله مهم‌ترین بیماری‌های زئونوز به شمار می‌روند که در ایران نیز گزارش شده‌اند. 

وی گفت: راه‌های انتقال بیماری زئونوز بسیار متنوع بوده به طوری که تماس محافظت نشده بین انسان و حیوانات اهلی و وحشی، همچنین عدم رعایت اصول بهداشتی در تمام مراحل تولید تا مصرف فرآورده‌های خام دامی از جمله راه‌های انتقال این بیماری‌ها است. 

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی افزود: افزایش آگاهی عمومی افراد در رابطه با انواع بیماری‌ها از جمله بیماری‌های زئونوز ضروری بوده و اطلاع مردم از خطرات این عوامل بیماری‌زا و نحوه کنترل و پیشگیری از آن‌ها با آموزش از طریق رسانه‌های عمومی و فضای مجازی بسیار حائز اهمیت است. 

بخشی گفت: فراهم کردن فرآورده‌های خام دامی سالم، بهداشتی و بی‌خطر و آگاهی مصرف‌کنندگان از ویژگی‌های محصولات دامی سالم و نحوه تماس مناسب، اصولی و علمی با دام، نقش مهمی در کنترل و پیشگیری از این بیماری‌ها دارد. 

وی با اشاره به بیماری بروسلوز (تب مالت)، تصریح کرد: بیماری بروسلوز (تب مالت) به دلیل دارا بودن علائم مختلف بالینی در انسان، از آن به عنوان بیماری هزار چهره یاد می‌شود. 

بخشی ادامه داد: از جمله بیماری‌های مشترک بین انسان و دام بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو بوده که با شروع فصل گرم سال و افزایش میزان فعالیت کنه‌ها، احتمال انتقال عامل بیماری از حیوان آلوده و فرآورده‌های خام دامی با منشاء دام آلوده به انسان افزایش می‌یابد. 

وی بیان کرد: از طرفی عامل این بیماری در حیوانات سبب بروز علائم بالینی نشده، بنابراین تشخیص حیوان آلوده را بسیار مشکل می‌کند و تماس محافظت شده با حیوانات (دام‌ها)، پیش‌سرد گذاری لاشه و آلایش‌های خوراکی حاصله پس از کشتار در کشتارگاه‌های تحت نظارت بهداشتی دامپزشکی، در کاهش احتمال انتقال عامل بیماری بسیار مؤثر است. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha