مجید درگی در گفتوگو با ایسنا با اشاره به اینکه آزاد راه تهران - شمال بدون مجوز زیستمحیطی احداث شده و بخشی از آن زیر بار ترافیک رفته است، اظهار کرد: این آزادراه علیرغم مخالفت محیط زیست و با تکیه بر مصوبه هیات وزیران وقت احداث شده است.
خسارت چند هزار میلیاردی آزادراه تهران - شمال به منطقه حفاظتشده البرز جنوبی و مرکزی
او با بیان اینکه عدم تعامل مناسب مجریان این پروژه با محیط زیست به ضرر طبیعت و حیات وحش منطقه تمام شده، افزود: در حال حاضر گروه مشاوری درصدد برآورد خسارتهایی هستند که احداث این بزرگراه در منطقه حفاظتشده البرز مرکزی و جنوبی به بار آورده است.
او با بیان اینکه پیشبینی اولیه خسارتی چند هزار میلیاردی است، توضیح داد: قبول داریم این آزادراه پروژهای ملی است و احداث آن فواید زیادی برای مردم و نقش بهسزایی در کاهش مصرف سوخت، کاهش آلودگی هوا، کاهش زمان تردد مسافران و ... دارد ولی نمیتوان از کنار خسارتهای زیستمحیطی آن بهسادگی عبور کرد.
درگی ادامه داد: اگر روند احداث این بزرگراه با نظارت محیط زیست انجام میشد، خسارتهای آن به حداقل میرسید و دغدغه امروز وجود نداشت.
پیشنهاد محیط زیست برای جبران خسارت
مدیر کل محیط زیست البرز با اشاره به مطالبه از وزارت راه برای جبران بخشی از این خسارتها گفت: از این وزارتخانه انتظار میرود بخشی از عوارض این آزادراه را به جبران خسارتهای زیستمحیطی این منطقه اختصاص دهد.
وی اضافه کرد: طبق آمار روزانه ۲۷ هزار تردد در این مسیر آن هم نه در روزهای پیک شلوغی ثبت میشود و این رفتوآمدها تبعاتی برای محیط زیست در پی دارد.
درگی خاطر نشان کرد: طی مکاتباتی با رییس سازمان محیط زیست درخواست کردیم این موضوع در شورای عالی محیط زیست در چند هفته آینده مطرح شود تا در صورت موافقت این اتفاق بیفتد.
بخشی از عوارض آزادراه، محیط زیست منطقه را زنده میکند
وی ابراز کرد: اگر این موضوع تصویب شود، مبلغی که برای احیای محیط زیست منطقه از طریق سهم عوارض محیط زیستی تامین میشود در طول زمان قابل توجه خواهد بود و با هزینهکرد آن بخشی از خسارتهای وارده به منطقه جبران خواهد شد.
وی ابراز کرد: حتی اگر از تردد هر خودرو دو هزار تومان هم به محیط زیست تعلق بگیرد در سال مبلغ قابل توجهی خواهد شد و یقینا تزریق مجموع آن محیط زیست منطقه را زنده میکند.
آزادراه تهران-شمال دسترسی شکارچیان به حیات وحش منطقه را آسان کرده است!
مدیر کل محیط زیست البرز ابراز کرد: با احداث این آزادراه دسترسی شکارچیان به حیات وحش منطقه آسان شده و حتی شکارچی از داخل خودروی خود میتواند با دوربین شکار خود را بزند. بنابراین باید حتما در این مسیر دوربینهای پایش اپتیکی نصب شود تا متخلفین سریع شناسایی و دستگیر شوند. راهاندازی سیستم پایش اپتیکی منطقه حدود ۴۰ میلیارد تومان هزینه دارد که تامین آن در شرایط فعلی آسان نیست.
وی گفت: احداث این آزادراه آسیب جدی به رودخانه کرج وارد کرده که برای جبران آن به اعتبار زیادی نیاز است که در صورت تامین آن از طریق عوارض میتوان به آینده این رودخانه در سالهای بعد امیدوار بود.
یادگار خطرناک آزادراه، کوهی از نخاله!
مدیرکل محیط زیست البرز در ادامه با اشاره به معضل کوه نخالهای که بر اثر احداث این بزرگراه در این منطقه ایجاد شده، توضیح داد: این نخالهها نیاز به تثبیت دارند چون ممکن است با کوچکترین سیلی روستاهای مسیر خود را نابود کند. همه این اقدامات نیاز به اعتبار دارد و جذب سهم عوارض آزادراهی میتواند بخش زیادی از مشکلات محیط زیستی این منطقه را حل کند.
انتهای پیام
نظرات