• سه‌شنبه / ۱۲ دی ۱۴۰۲ / ۱۲:۰۹
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 1402101208200
  • خبرنگار : 71234

شریعتی: متهم اصلی آلودگی هوا و ناترازی انرژی وضعیت خودروهاست

شریعتی: متهم اصلی آلودگی هوا و ناترازی انرژی وضعیت خودروهاست

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت که متهم اصلی در بحث ناترازی مصرف انرژی و وضعیت آلودگی هوا، خودروها هستند.

به گزارش ایسنا، مالک شریعتی در جلسه علنی امروز و بعد از سوال رشیدی کوچی نماینده مرودشت از وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: وضعیت خودرو از ابرمساله‌های کشور است که باعث نارضایتی مردم شده است.

وی ادامه داد: متهم اصلی آلودگی هوا و ناترازی در مصرف انرژی خودرو است. امروز مقصر اصلی مصرف غیراستاندارد سوخت خودروها هستند. خودروی کم‌مصرف وجود ندارد یا آن نقدر گران بوده که مردم عادی نمی‌توانند استفاده کنند.

نماینده تهران اضافه کرد: متهم اصلی در بحث آلودگی هوا هم وضعیت خودروها در کشور است. از دولت خواهش می‌کنیم که این موارد را به عنوان مساله اصلی کشور ببیند که باعث نارضایتی مردم هم شده است.

وی ادامه داد: البته رئیس جمهور به ستاد تحول مواردی را ابلاغ کرده که از جمله آن بحث تولید و واردات خودروی برقی و کارکرده است؛ یعنی علاوه بر قانون، رئیس جمهور ابلاغیه هم داشته‌اند.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: باید موضوع تنوع‌بخشی به سبد سوختی در خودروها دنبال شود که مجلس شورای اسلامی آن را در برنامه هفتم توسعه هم مصوب کرد. اگر سوخت LPG ،CNG و برق در سبد سوختی کشور وارد شود کمک‌کننده خواهد بود. رئیس سازمان استاندارد هم قول داده که این موارد را دنبال کند .

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۱۰-۱۶ ۱۶:۱۸

بهترین ماشیهای دنیا هم توی خیابونهای پر ترافیک و حرج و مرج ایران ( با این فرهنگ رانندگی) مصرفشون بالا هست و حدود ۲ برابر میزان اعلامی کارخونه هست درسته که ماشیای داخلی بی کیفیت هستن ولی علت اصلی مصرف بالای سوخت و آلودگی شدید هوا و در نتیجه خشکسالی و مرگ و میر ناشی از آلودگی همین ترافیک شدیده و مصرف غیر بهینه سوخت و انرژیه ( بنزین، گاز و برق و...) اما مصرف بنزین خودرو پراید و تیبا در ترافیک سنگین بین 8 تا 9 لیتر است مصرف خودرو هیوندای I20 و رنو کپچر بعنوان خودروهای کم مصرف خارجی در همین شرایط ترافیک شدید خیابانها ( و نه خیابانهای پاریس و کیفیت بنزین آنجا) نیز 8-9 میباشد، اگر چه خودروهای سمند و پژو بیشتر است. پس علت چیز دیگری است علت اصلی مصرف بالا ، ترافیک سنگین خیابانها و علت ترافیک..... حتی اگر همه خودروهای مملکت هم برقی بودن باز هم این مشکلات حل نمیشدن، چونکه برخلاف تصور خیلیا برق لازم برای شارژ خودرو خیلی خیلی بالاتر از تصور عامه هست و این میزان برق برای این همه استفاده غیر بهینه از خودرو اونقدر زیاد هست که خیلی بیشتر از الان کمبود برق و همینطور آلودگی ناشی از سوخت نیروگاهها خواهیم داشت. همه این مشکلات بخاطر اینه که با سیاست گذاری غلط اقتصادی و انرژی و و قیمت دستوری انرژی ، مردم انگیزه ای برای مصرف بهینه ندارن ، یعنی نفع اقتصادی براشون نداره، برعکس،صاحبان خودرو انگیزه بالا برای مصرف بیشتر دارند علت اصلی ترافیک، مصرف بالای انرژی و سوخت و در نتیجه آلودگی هوا و خشکسالی، قیمت دستوری آن است که باعث شده هیچکس انگیزه ای اقتصادی برای صرفه جویی و مصرف بهینه نداشته باشد، راه حل آن: پرداخت سهمیه قابل مبادله انرژی و سوخت بر اساس کد ملی بسیار به سود همه مردم و دولت است و بسیاری از معضلات اقتصادی و زیست محیطی کشور را حل میکند