• چهارشنبه / ۴ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۰:۵۹
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402110402898
  • خبرنگار : 71660

بلینکن در سفر به نیجریه به ایجاد «شراکت قدرتمند» تاکید کرد

بلینکن در سفر به نیجریه به ایجاد «شراکت قدرتمند» تاکید کرد

وزیر خارجه آمریکا در جریان سفر به آبوجا، پایتخت نیجریه گفت ایالات متحده مصمم است تا شریک قدرتمند امنیتی نیجریه باقی بماند؛ کشوری که ارتشش در مقابله با گروه‌های شبه‌نظامی تحت نظر آمریکا، انگلیس و برخی دیگر عمل می‌کند.

به گزارش ایسنا، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا در دیدار با «بولا تینوبو» رئیس‌جمهور نیجریه پیرامون «چالش‌های دموکراسی و امنیت» در منطقه گفت‌وگو و رایزنی کرد.

طبق گزارش خبرگزاری رویترز، این دیدار پس از کودتای سال گذشته میلادی در کشور نیجر، واقع در همسایگی نیجریه، برگزار شد که یکی از چندین کودتایی بود که طی چند سال اخیر در غرب و مرکز آفریقا رخ داده است.

شورای نظامی نیجر بعد از ناآرامی‌های روز ۲۶ ژوئیه و سرنگونی «محمد بازوم» رئیس جمهور مخلوع این کشور با مداخله ارتش و جانشینی «عبدالرحمان شیانی» فرمانده سابق گارد ریاست‌جمهور نیجر به جای او به حکومت رسید.

وزیر امور خارجه آمریکا خطاب به خبرنگاران گفت: ایالات متحده مصمم است تا شریک امنیتی قدرتمندی برای نیجریه باقی بماند. من هم‌چنین درباره امنیت غیرنظامیان و محافظت از آنها که بحث بسیار مهم و حائز اهمیتی است، گفت‌وگو کردم.

آنتونی بلینکن در آبوجا به عنوان بخشی از تور چهار کشور آفریقایی (کیپ‌ورد، ساحل عاج، نیجریه و آنگولا) که از ۲۱ ژانویه (اول بهمن) شروع شده و تا ۲۶ ژانویه (۶ بهمن) ادامه خواهد داشت، بر مقابله با چالش‌هایی نظیر فساد تاکید کرد.

بلینکن در سفر به نیجریه به ایجاد «شراکت قدرتمند» تاکید کرد
«بولا تینوبو» و «آنتونی بلینکن»

در همین حال خبرگزاری آسوشیتدپرس با اشاره به حضور واگنر در آفریقا گزارش کرد: واگنر که در بخش‌هایی از آفریقا از جمله مالی فعال است، یکی از منابع اولیه کمکی بود که رهبران نظامی نیجر پس از کودتا از آنها کمک گرفتند.

آنتونی بلینکن در این خصوص مدعی شد: در آن کشورهای آفریقایی که واگنر حمایت‌های امنیتی ارائه می‌دهد، چیزی که ما شاهدش هستیم، مشکل ناامنی است که همچنان بدتر می‌شود. شما شاهد استثمار مردم و منابع توسط واگنر هستید. با این حال، مهم است که ما برای حمایت از شرکای خود که در تلاش برای یافتن راه‌های موثر درخصوص مبارزه با ناامنی هستند، فعالیتی کرده‌ایم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha