• چهارشنبه / ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۱:۴۹
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402111108126
  • خبرنگار : 71612

ماکرون در سوئد: اتحادیه اروپا باید از اوکراین دفاع کند حتی اگر آمریکا کنار بکشد

ماکرون در سوئد: اتحادیه اروپا باید از اوکراین دفاع کند حتی اگر آمریکا کنار بکشد

رئیس‌جمهور فرانسه در سفر دو روزه به سوئد که در آستانه پیوستن به ناتو است، به آینده دفاعی اروپا و حمایت از اوکراین پرداخت.

به گزارش ایسنا، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه که در آکادمی دفاع سوئد در کنار اولف کریسترسون، نخست وزیر سوئد صحبت می‌کرد، گفت: کشورهای اروپایی باید تصمیمات جسورانه و «نوآورانه» برای کمک به اوکراین اتخاذ کنند، حتی اگر واشنگتن از حمایت از کی‌یف در ماه‌های آینده عقب نشینی کند.

رئیس‌جمهور فرانسه در سخنرانی خود در سوئد، که امیدوار است کشور بعدی عضو ناتو باشد، گفت که ساختار امنیتی آینده اروپا، از جمله توافقنامه‌های کنترل تسلیحات که قلمرو اروپا را در بر می‌گیرد، دیگر نمی‌تواند به سادگی توسط آمریکا و روسیه حل و فصل شود. اروپا باید حق تعیین آینده خود را داشته باشد.

رئیس‌جمهور فرانسه در سخنانی آشنا افزود که اروپا باید برای تضمین امنیت خود پیش قدم شود. اروپا نباید امنیت خود را «به قدرت‌های بزرگ واگذار کند، حتی اگر آنها متحدان بسیار خوبی باشند، زیرا آنها در آن سوی اقیانوس زندگی می کنند.»

اظهارات او به عنوان هشداری به اروپا بود که باید تمام تلاش‌های دفاعی خود را افزایش دهد و برای این احتمال آماده شود که یا جو بایدن نتواند بودجه کمک نظامی خود به اوکراین را از طریق کنگره پیش ببرد، یا اینکه در اواخر سال جاری در انتخابات ریاست جمهوری از دونالد ترامپ انزواطلب شکست خواهد خورد.

اما ماکرون همچنین استدلال کرد که اگر اروپا گام بردارد و به جلوگیری از پیروزی روسیه کمک کند، ایالات متحده از طریق ناتو دیگر نمی‌تواند انحصاری در تعیین روابط آینده با مسکو داشته باشد.

 وی افزود: اروپا خوش شانس بود که آمریکا را به عنوان شریک داشت اما ما باید شفاف باشیم. اوکراین بخشی از قاره اروپا است و هر چه آمریکا تصمیم بگیرد ما باید برای حمایت از اوکراین و مردم اوکراین تصمیمات درست و جسورانه بگیریم.

او با اصرار بر اینکه اروپا باید هر کاری را که برای سال‌های آینده و به هر قیمتی که لازم است انجام دهد، گفت: باید پیروزی روسیه را غیرممکن کرد، زیرا اگر این کار را انجام دهد، اروپا بدون ساختار امنیتی کارآمد و عواقبی در جناح شرقی ناتو در قفقاز و آسیای مرکزی خواهد بود.

ماکرون گفت: هزینه واقعی پیروزی روسیه در کوتاه مدت و بلندمدت برای همه ما بسیار زیاد است.اروپا باید تلاش‌ تولید دفاعی خود را افزایش دهد تا اوکراین بتواند در موقعیتی قرار گیرد که بتواند برای صلح پایدار مذاکره کند.

رئیس‌جمهور فرانسه از نحوه واکنش اتحادیه اروپا به حمله روسیه به مدت دو سال، از جمله قرار دادن صنعت دفاعی اروپا در شرایط جنگی، افزایش هزینه‌ها و توسعه ظرفیت‌های مشترک ستایش کرد. اما گفت: «اگرچه می‌توانیم به تصمیم‌های اخیر افتخار کنیم، اما باید کارهای بیشتری انجام دهیم.»

او گفت که اگر اتحادیه اروپا هزینه‌های دفاعی را با روشی که ولادیمیر پوتین کل بودجه دفاعی خود را بازخوانی کرده بود مقایسه کند، اتحادیه اروپا به اندازه کافی انجام نداده است.

ماکرون گفت: «روسیه توانست به طور کامل این سیستم را بازخوانی کند، بنابراین ما باید برای همراهی با اوکراینی‌ها واکنش نشان دهیم و حتی بیش از حد واکنش نشان دهیم.»

وی با درخواست تقویت تولید، گفت اروپا باید آماده اتخاذ تصمیمات ملی و اروپایی باشد که مانع از هر تصمیم ایالات متحده برای به حداقل رساندن آسیب پذیری شود. او اصرار داشت که درخواست او برای همکاری دفاعی بیشتر اروپا نباید به عنوان تضعیف ناتو تلقی شود.

او همچنین خواستار همکاری بیشتر اروپا و خودمختاری در زمینه انرژی شد. او گفت: سال‌ها و سال‌ها فکر می‌کردیم تجارت و تبادل انرژی با روسیه بهترین راه برای جلوگیری از جنگ است. این یک اشتباه بود. این بهترین راه برای رنج بردن از جنگ و رنج بردن از یک تصمیم یکجانبه بود.

ماکرون گفت که انرژی اروپا در آینده به تنوع بیشتری از تامین کنندگان نیاز دارد. وی گفت: حمله روسیه تا حدی به این دلیل رخ داد که اروپا یک اقلیت ژئوپلیتیکی بود و مذاکرات دفاع استراتژیک تنها توسط ایالات متحده و روسیه انجام شد و اتحادیه اروپا را تا حد زیادی مستثنی کرد.

او گفت که کنترل‌های تسلیحاتی و معاهدات امنیتی که بر قلمرو ما تأثیر می‌گذارند، توسط بزرگان تصمیم گرفته شده است، نه اروپایی‌ها. در آینده، وقتی صحبت از پیمان نیروهای هسته‌ای میان‌برد است، زمانی که حرف درباره استقرار و کنترل تسلیحات برای امروز و فردا است، زمانی که صحبت از طراحی معماری امنیتی است، ما باید تصمیم‌گیرنده باشیم.  مشارکت ما با اوکراین فقط برای جلوگیری از پیروزی روسیه نیست، بلکه برای این است که خودمان درباره آینده خود تصمیم بگیریم و دور میز باشیم زیرا اوکراین بخشی از قاره ما است.

ماکرون افزود: «اگر در موقعیتی نباشیم که بتوانیم معماری جدید امنیت کنترل تسلیحات را در همسایگی خود بسازیم، آینده‌ای برای خود و فرزندانمان وجود نخواهد داشت. ما باید خودمان تصمیم بگیریم و آن را به دیگران واگذار نکنیم، حتی اگر متحدان بسیار خوبی باشند، زیرا آنها در آن سوی اقیانوس زندگی می کنند.»

وی افزود: فرانسه و سوئد از معدود کشورهای اروپایی با صنعت دفاعی گسترده هستند که می‌توانند جت‌های جنگنده خود را نیز بسازند -

فرانسه و سوئد اعلامیه‌ای درباره قصد دفاع ضدهوایی و سیستم‌های نظارت هوایی امضا خواهند کرد، درحالی‌که انتظار می‌رود شرکت‌های Saab و MBDA در روزهای آینده قراردادی برای توسعه موشک ضدتانک «آکرون» منعقد کنند.

ماکرون با فهرستی از تجهیزات، تسلیحات، موشک‌ها و مهمات خطاب به حضار گفت: ما هر دو مدل بسیار قوی از نظر تولید داریم. سایبر و فضا به وضوح دو حوزه تضاد برای آینده هستند که در آن کارهای زیادی برای انجام با هم وجود دارد. مشارکت بین ارتش فرانسه و بلژیک - که CaMo نام دارد - الگویی است که می‌تواند بین فرانسه و سوئد تکرار شود.

در بحبوحه نارضایتی‌های کشاورزان، رئیس‌جمهور ماکرون در روز سه‌شنبه در سوئد از سیاست مشترک کشاورزی در مواجهه با مشکلات کشاورزان فرانسوی دفاع کرد، اما خواستار قوانین برای رویارویی با رقابت فرا اروپایی شد.

به نقل از فرانس ۲۴، خشم کشاورزان فرانسوی و دیگر کشورهای اروپایی در اولین روز سفر دولتی رئیس‌جمهور فرانسه به سوئد مشهود بود که عمدتاً به آینده دفاعی اروپا و حمایت از اوکراین اختصاص داشت.

ماکرون کنفرانس خبر مشترک گفت: «به‌راحتی می‌توان همه چیز را به گردن اروپا انداخت. بدون سیاست مشترک کشاورزی، کشاورزان ما درآمدی نخواهند داشت و بسیاری از آنها زندگی نخواهند کرد.»

رئیس‌جمهور فرانسه همچنین خواستار «تدابیر روشن» در مورد واردات مرغ و غلات از اوکراین شد.

ماکرون و کریسترسون در زمانی که سوئد نزدیک به پیوستن به ناتو است، یک مشارکت استراتژیک جدید منعقد کردند.

ماکرون در سوئد از سیاست مشترک کشاورزی و دفاع اروپایی سخن گفت
نخست وزیر سوئد

مجارستان با نخست‌وزیری ویکتور اوربان، آخرین کشور اتحادیه اروپاست که مانع پرداخت ۵۰ میلیارد یورو کمک اروپا به اوکراین شده است که محور گفتگوهای اروپا در روز پنجشنبه در بروکسل خواهد بود.

مجارستان همچنین آخرین مانع برای این الحاق است که کریسترسون قصد دارد روز پنجشنبه در حاشیه شورای اروپا با همتای مجارستانی خود درباره آن صحبت کند.

رئیس‌جمهور فرانسه توضیح داد، پاریس و استکهلم دارای اراده برای نزدیک‌شدن، تولید با هم، کمک با یکدیگر به اوکراین برای داشتن اروپایی که بهتر از خود محافظت کند، هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha