• سه‌شنبه / ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ / ۰۶:۴۵
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402121410132
  • خبرنگار : 71496

دلیل محبوبیت «ابوعبیده» از نگاه رسانه آمریکایی

دلیل محبوبیت «ابوعبیده» از نگاه رسانه آمریکایی

پایگاه خبری-تحلیلی آمریکایی با بررسی دلایل جذابیت ابوعبیده، سخنگوی نظامی گردان‌های القسام برای ملت‌های عربی، نوشت رسانه‌ها نبرد موثر و پیروزی‌های حماس علیه رژیم صهیونیستی را به تصویر می‌کشند.

به گزارش ایسنا، «رانی بالوت» در گزارشی به دلایل محبوبیت ابو عبیده، سخنگوی نظامی گردان‌های القسام، شاخه مسلح نظامی جنبش حماس پرداخت و نوشت، «ابو عبیده نام جنبشیِ سخنگوی نظامی گردان‌های القسام است که به طور مرتب با یونیفرم نظامی سبز رنگ و چفیه قرمز در صفحه تلویزیون کل منطقه خاورمیانه ظاهر می‌شود. ابو عبیده از هفتم اکتبر تا امروز خبرهای تازه از اقدامات جنگی حماس و آخرین تحولات سیاسی مربوطه را ارائه می‌کند. او در سخنرانی‌های کوتاه خود که با لحنی مبارزه‌طلبانه از دستاوردهای تاکتیکی و خسارات سنگین اسرائیل سخن گفته و وعده پیروزی نزدیکی را می‌دهد».

نویسنده پایگاه خبری-تحلیلی «نشنال اینترست» در ادامه نوشت، بر اساس گزارش‌های رسانه‌ها، اولین حضور علنی فردی به عنوان سخنگوی نظامی القسام را می‌توان به درگیری میان غزه و رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۰۶ برگرداند. ارتش رژیم صهیونیستی اکتبر ۲۰۲۳ اعلام کرد که نام واقعی او «حذیفه کحلوت» است. به گزارش رسانه‌های این رژیم، زادگاه او روستای «نالیا» در غزه است اما نه حماس و نه القسام واکنشی به این موضوع نشان ندادند.

در ادامه این گزارش آمده است، ابو عبیده از هفتم اکتبر محبوبیت بسیاری را در سراسر جهان عرب و کشورهای اسلامی به دست آورد. در شبکه‌های اجتماعی کشورهای عربی تصاویری از مردم از جمله کودکانی که در انتظار سخنرانی‌ ابو عبیده به صفحه‌ تلویزیون خیره شدند، منتشر شد. در بسیاری از کشورها و شهرهای عربی و اسلامی همانند بیروت، ترکیه و اردن پلاکاردهای بزرگی از عکس او دیده شدند، همچنین پلاکاردهایی در زمین‌های فوتبال در تونس و لیبی مشاهده شدند.

دلیل محبوبیت «ابو عبیده» از نگاه رسانه آمریکایی
تصویری از ابوعبیده با عنوان «قهرمان واقعی» در استانبول

بالوت همچنین نوشت: «نکته قابل توجه این است که هنرمندان، بازیگران و حتی چهره‌های آکادمیک کشورهای عربی و اسلامی علاقه خود به ابو عبیده به عنوان نماد مقاومت فلسطین و حمایتشان از او را ابراز کردند، یکی از بازیگران زن سوریه اظهار کرد که ترجیح می‌دهد صبح‌ها صدای سخنرانی ابو عبیده را بشوند. همچنین محمد رمضان بازیگر مصری گفت که در پاسخ به درخواست رسانه‌های اسرائیلی برای تحریم کارهای هنری‌اش، در آینده در سریالی نقش ابو عبیده را بازی خواهد کرد».

در ادامه این گزارش آمده است که در پلتفرم «ایکس» نیز ویدیویی از یک برگه امتحانی با سوالاتی درباره ابو عبیده و دستاوردهای حماس در جنگ غزه  به شکل گسترده‌ای به اشتراک گذاشته شد. مهم‌تر از این‌ها گزارش‌های رسانه‌های خبری از محبوبیت ابو عبیده است که شامل کودکان در الجزایر و اردوگاه‌های فلسطینی‌ها در لبنان می‌شود که او را الگوی خود قرار دادند و در حالی که لباس‌های نظامی و چفیه پوشیدند، حرکات او را تقلید می‌کنند.

نشنال اینترست نوشت از ساعات اولیه عملیات هفتم اکتبر، اظهارات ابو عبیده با انتشار تصاویر بسیار حرفه‌ای در پیام‌رسان تلگرام همراه بود که در آن‌ها نیروهای حماس در حال جنگیدن با سربازان رژیم صهیونیستی در غزه دیده می‌شوند. ویدیوهای ابو عبیده اولین بار در شبکه ماهواره‌ای «الاقصی» وابسته به حماس که دفتر آن در غزه قرار دارد و بسیاری از کانال‌های تلگرامی مربوط به حماس منتشر شد.

به نوشته بالوت، این کانال‌های تلگرامی، نقش مهمی در انعکاس و پخش روایت حماس ایفا کردند و با وجود اعمال محدودیت‌هایی بر دسترسی شبکه الاقصی و برخی کانال‌های تلگرامی مرتبط با حماس، اما تحقیقات حاکی از نقش مهمی است که این رسانه‌ها در انتشار روایت حماس از جنگ ایفا می‌کنند و این امر به افزایش تعامل مردمی کمک می‌کند و عجیب نیست که شبکه ماهواره‌ای الجزیره پیشگام رسانه‌های عربی اصلی در تبلیغ کمپین ابو عبیده است. این شبکه سخنرانی‌های ضبط شده ابو عبیده را همزمان با پخش‌شان از شبکه الاقصی، ضبط کرده و متن سخنرانی‌های او را به شکل کامل منتشر می‌کند و علاوه بر پخش زنده، مجموعه‌ای از ویدیوهای ضبط شده ابو عبیده را با عنوان‌های هیجان‌انگیز در راستای تقدیر از او به عنوان قهرمان مقاومت منتشر می‌کند.

دلیل محبوبیت «ابو عبیده» از نگاه رسانه آمریکایی
تصویر ابوعبیده در راهپیمایی حمایت از فلسطین در واشنگتن دی‌سی

همچنین دیگر شبکه‌های خبری عربی اصلی همانند العربی که دفتر آن در قطر قرار دارد و المیادین که در لبنان است، سخنرانی‌های ابو عبیده و روایت حماس از جنگ را منعکس می‌کنند، آن‌ها همچنین به صورت مرتب سخنرانی‌های ابو عبیده را همراه با مقالات مطبوعاتی مثبتی منتشر می‌کنند، روزنامه‌نگاران شبکه العربی ویدیوهای تبلیغاتی متعددی از ابو عبیده را تولید کرده و او را نماد مقاومت توصیف می‌کنند.

رسانه آمریکایی می‌نویسد: «در کل، روایت حماس از جنگ در بسیاری از رسانه‌های خبری عربی جایگاه خود را پیدا کرده و پیام‌های حماس برای دسترسی راحت بسیاری از مردم منطقه منعکس می‌شوند و در نتیجه چنین رسانه‌های خبری می‌توانند با گستره مردمی خود، بر افکار عمومی جهان عرب تاثیر بسیاری بگذارند».

پایگاه خبری-تحلیلی «نشنال انترست» در پایان گزارش خود نیز آورده است: «به نظر می‌رسد رسانه‌ها و بیشتر مردم کشورهای عربی صرف نظر از شرایط استراتژیک این جنگ و ویرانی گسترده در غزه، روایت حماس از جنگ را تایید می‌کنند که طبق آن تعداد زیادی از نیروهای ارتش اسرائیل را به هلاکت رسانده، صدها دستگاه تانک و سلاح‌های آن‌ها را منهدم کرده و در نتیجه بسیج نیروهای ذخیره ارتش اسرائیل برای این جنگ، تل‌آویو با مشکلات اقتصادی روبه‌رو بوده و دچار اختلاف‌نظر سیاسی است که جامعه آن را ۲ دسته کرده است».

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha