• دوشنبه / ۷ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۹:۰۷

/بسته اخبار علم و فناوری/

از درمان سرطان مغز با ویروس آبله تا کشف اولین درمان دیابت

دنیای علم و فناوری در روز دوشنبه، هفتم خرداد شاهد رخدادهای جالبی بود که این گزارش به اختصار به آنها پرداخته است.

به گزارش ایسنا، علم و فناوری ایران و جهان امروز با اخبار گوناگونی همراه بود.

درمان سرطان مغز با ویروس آبله

نتایج تحقیقات گروهی از محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان نشان می‌دهد ویروس ضعیف شده آبله افق‌های روشنی را در درمان سرطان مغز نمایان کرده است. روشی موسوم به ویروس‌درمانی انکولیتیک (oncolytic virotherapy) افق‌های جدیدی را برای درمان سرطان مغز برای محققان ایجاد کرده است؛ چرا که ویروس‌های انکولیتیک (Oncolytic viruses) روش جدید درمانی برای سرطان را نشان می‌دهند.

آیا هوش مصنوعی آماده در اختیار گرفتن حوزه پزشکی است؟

هوش مصنوعی هنوز در مراحل ابتدایی خود است، اما برخی از الگوریتم‌ها در حال حاضر هم‌تراز با پروتکل‌های استاندارد مراقبتی توسعه ‌یافته توسط انسان برای مدیریت بیماری و گاهی نیز بهتر از آنها عمل می‌کنند. هوش مصنوعی خود را با عملکرد انسان در کارایی و دقت طبقه‌بندی سرطان پوست و در روش‌های تشخیصی تصویربرداری پزشکی مطابقت داده است. با این حال، ضعف این یافته‌ها این است که اکثر این مدل‌ها به صورت گذشته‌نگر آزمایش شده‌اند و فاقد مطالعات پزشکی کنترل‌شده تصادفی هستند.

ساخت وسایل نقلیه نظامی بدون راننده

شرکت تولیدی ادفنس(Adefense) با یک توسعه دهنده فناوری خودران مستقر در کالیفرنیا برای ساخت وسایل نقلیه نظامی خودران شریک شده است. شرکت‌های تکسترون سیستمز(Textron Systems) و کودیاک روبوتیکس(Kodiak Robotics) همکاری خود را برای ساخت وسایل نقلیه زمینی نظامی که به طور خاص برای انجام عملیات‌های بدون راننده ساخته می‌شوند، اعلام کردند.

افزایش ۱.۸ برابری نرخ بازگشت محققان مقیم خارج به کشور/فروش ۵۳۰ همتی فناوری در سال قبل

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور با بیان اینکه آیت‌الله رئیسی به همه وزرا تاکید می‌کرد که حتی اگر نخبگان حوزه‌های شما با دولت موافق و همراه نیستند، نظرات آنها دریافت و از آنها استفاده شود، گفت: این رویکرد موجب شد که سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱، همکاری‌هایمان با ایرانیان مقیم خارج از کشور، ۳ برابر شود و همچنین بازگشت نخبگان از ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا به کشور، ۱.۸ برابر ارتقاء یافته است.

پایان جدال ماده تاریک و تونل‌زنی کوانتومی!

نظریه رایج ماده تاریک می‌گوید این ماده از ذراتی تشکیل شده است که نسبت به همه ذرات شناخته‌شده در مدل استاندارد فیزیک بسیار سبک‌تر هستند. اگرچه این فرضیه به توضیح پدیده‌هایی مانند هاله‌های ماده تاریک در اطراف کهکشان‌ها کمک می‌کند، اما یک نقص کشنده دارد که ناشی از اثرات احتمالی و کوانتومی، به‌ویژه مفهوم «تونل‌زنی کوانتومی» است. تعاملات کوچک بین ذرات ماده تاریک ممکن است اختلافاتی را که بین نظریات و مشاهدات نجومی پیرامون مفهوم تونل‌زنی کوانتومی وجود دارند، برطرف کنند.

امکان ساخت ایموجی با هوش مصنوعی در iOS 18

کاربران آیفون ممکن است در سیستم عامل iOS 18 بتوانند ایموجی‌های تولید شده توسط هوش مصنوعی و سفارشی‌سازی برنامه‌ها را بیشتر از همیشه دریافت کنند. همچنین ممکن است خلاصه‌های هوشمندی برای اعلان‌ها و صفحات وب به همراه داشته باشد. ایموجی‌های تولید شده با هوش مصنوعی از جمله ویژگی‌های جدیدی هستند که اپل در ماه آینده در کنفرانس جهانی توسعه دهندگان(WWDC) به نمایش می‌گذارد.

حسگر تشخیص آنفلوآنزا بر بالین ساخته شد

به تازگی نانوحسگری از نقاط کوانتومی ساخته شده که می‌تواند ویروس آنفلوآنزا را شناسایی کند. در مقاله‌ای که اخیراً در مجله Chemosensors منتشر شده است، محققان یک روش تشخیص ویروس آنفلوآنزا B (IBV) را با استفاده از نقاط کوانتومی ZnIn۲S۴ تقویت شده با نقره ارائه کردند. این ساختار به صورت کره‌های نانوکامپوزیتی در آمده است.

برنامه‌ای برای افزایش مقیاس کسب‌وکارها در حوزه فناوری نانو

برنامه آکام یکی از برنامه‌های جدید ستاد نانو است که در راستای افزایش مقیاس کسب و کارهای حوزه فناوری نانو برگزار می‌شود و متقاضیان تا ۲۰ خرداد مهلت دارند در این رویداد شرکت کنند. آیکن و ستاد توسعه فناوری نانو برنامه «آکام» را برای افزایش مقیاس کسب‌وکارها در حوزه فناوری نانو اجرا خواهند کرد. این برنامه بستری برای تحقق رشد فروش، تسهیل و تسریع فرآیند صنعتی‌سازی و افزایش مقیاس کسب‌وکارهای حوزه فناوری نانو را فراهم می آورد.

چرا تصویر شفق قطبی در صفحه موبایل زیباتر است؟

دوربین‌های تلفن‌های همراه هوشمند در سال‌های اخیر به طور قابل توجهی بهبود یافته‌اند. عکاسی محاسباتی و هوش مصنوعی به این دستگاه‌ها اجازه می‌دهد تا تصاویر خیره‌کننده‌ای ثبت کنند که می‌توانند از آنچه با چشم غیرمسلح می‌بینیم پیشی بگیرند. عکس‌های شفق شمالی یا شفق قطبی نمونه‌ای بارز از این موضوع است.

اولین پیاده‌راه با استفاده از «بتن تفاله قهوه» ساخته شد

برای اولین بار در جهان محققانی که از تفاله‌های قهوه برای ساخت بتن ۳۰ درصد قوی‌تر از بتن معمولی استفاده کردند، مواد خلاقانه خود را با ساخت پیاده‌روها مورد آزمایش قرار دادند تا ببینند وقتی در معرض پیاده‌روی قرار می‌گیرد، چگونه کار می‌کند.

هواپیمای فضایی چین یک شیء مرموز را در مدار زمین رها کرد

یک شیء ناشناخته که توسط هواپیمای فضایی چین به مدار راه یافته، می‌تواند یک زیرماهواره یا سخت‌افزار ناخواسته باشد که پیش از خروج هواپیما از مدار و بازگشت آن به زمین رها شده است.

شناسایی آنومالی‌های ۷ عنصر در پهنه مهاباد-تکاب

سرپرست زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی ارومیه از پایان بلوک طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف استان آذربایجان غربی در تیر ماه سال جاری خبر داد و گفت: تاکنون موفق به شناسایی آنومالی‌های مس، طلا، سرب و روی، آهن، بوکسیت و باریت در پهنه مهاباد-تکاب شده‌ایم.

یک روکش آخرالزمانی برای سایبرتراک ساخته شد

یک شرکت پیشگام به نام میشن دارکنس(Mission Darkness)، محصولاتی را معرفی کرده است که می‌توانند از تجهیزات در برابر بلایا محافظت کنند و به تازگی از یک چادر محافظ به نام CYBERCYLENT رونمایی کرده است که در برابر حمله‌های الکترومغناطیسی از وسایل نقلیه‌ای مانند خودرو سایبرتراک تسلا محافظت می‌کند. پوشش محافظ برای سایر وسایل نقلیه مشابه نیز کاربرد دارد، اما با توجه به محبوبیت سایبرتراک، شرکت Mission Darkness آن را روکش رستاخیز برای این وسیله نقلیه آخرالزمانی می‌نامد.

چینی‌ها دیابت را درمان کردند

به نظر می‌رسد اولین درمان دیابت نوع ۲ در جهان با روش سلول درمانی در چین محقق شده است که طی آن مردی ۵۹ ساله که به مدت ۲۵ سال مبتلا به دیابت نوع ۲ و متحمل عوارض شدید این بیماری بود، اکنون از شر آن رها شده است.