• چهارشنبه / ۹ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۳:۰۶
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 1403030906137
  • خبرنگار : 71661

تلگراف: ناتو از زلنسکی خواسته در اجلاس امسال پیگیر عضویت نباشد

تلگراف: ناتو از زلنسکی خواسته در اجلاس امسال پیگیر عضویت نباشد
رئیس‌جمهور اوکراین در اجلاس ۲۰۲۳ ناتو

ناتو به دلیل نگرانی از واکنش روسیه، قصد ندارد در اجلاس امسال خود گام مهمی در راستای عضویت اوکراین بردارد و از «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور این کشور خواسته از طرح درخواست‌های «غیرممکن» اجتناب کند.

به گزارش ایسنا، روزنامه انگلیسی گزارش داد، اوکراین قرار نیست در اجلاس سالانه امسال سران ناتو به عضویت در این ائتلاف نظامی نزدیک‌تر شود، زیرا غرب نگران است که این اقدام احتمال تقابل مستقیم ناتو با روسیه را افزایش دهد.

به گزارش تلگراف، آلمان و ایالات متحده به‌شدت توصیه کرده‌اند که در اجلاس امسال این ائتلاف نظامی در واشنگتن که هم‌زمان با هفتاد و پنجمین سالگرد تأسیس ناتو برگزار می‌شود، به کی‌یف جدول زمانی مشخص و قطعی برای عضویت در ناتو ارائه نشود.

یک منبع آگاه به مواضع دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا با بیان اینکه نگرانی آلمان از این مسئله بیشتر از آمریکا است، به تلگراف گفت: «آنها در اجلاس امسال نسبت به پیش‌بردن اوکراین در مسیر عضویت در ناتو بسیار بدبین هستند.»

به گزارش تلگراف، از «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین خواسته شده از ناتو درخواست‌های «غیرممکن» نداشته باشد و این امر احتمالاً موجب ناامیدی او خواهد شد.

در سال میلادی گذشته که اجلاس سالانه ناتو در لیتوانی برگزار شد، این ائتلاف نظامی دعوت‌نامه عضویت کامل خود را به اوکراین اعطا نکرد و این زلنسکی را بر آن داشت که موضع ناتو را «مضحک» توصیف کند. حال کشورهای ناتو برای آنکه در اجلاس امسال خود هم مانند سال گذشته شاهد بروز اختلافات فاحش در این مورد نشوند، از قبل از زلنسکی خواسته‌اند اساساً چنین درخواستی را مطرح نکند و انتظار حصول پیشرفت در فرایند عضویت خود را نداشته باشد.

تلگراف: ناتو از زلنسکی خواسته در اجلاس امسال پیگیر عضویت نباشد

بی‌توجهی به زلنسکی در اجلاس ۲۰۲۳ ناتو که سوژه رسانه‌ها شد

به گزارش تلگراف، در صورت بروز وقایعی مشابه اجلاس سال گذشته، این اختلاف بیش‌ازپیش به اظهارات «دونالد ترامپ» نامزد انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا دامن خواهد زد؛ چهره‌ای که انتقادات فراوانی را علیه ناتو مطرح کرده و خواستار کم‌رنگ‌شدن نقش آمریکا در این ائتلاف نظامی است.

اهمیت این مسئله در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا آن‌قدر برای واشنگتن و متحدانش بالا است، که در گزارش تلگراف آمده است: «از زلنسکی خواسته شده که در این نشست از کشورهای عضو ناتو خواستار ارائه جدول زمانی مشخص برای عضویت اوکراین نشود.»

دو دیپلمات ناتو به تلگراف گفتند که سران این اتحاد نظامی قصد دارند در اجلاس امسال خود در واشنگتن بر «پل» یا «مسیر» عضویت اوکراین تمرکز کرده و بر «حق اوکراین در تعیین سرنوشت خود» و «کوتاه‌تر شدن مسیر عضویت» تأکید کنند.

ناتو برای اولین‌بار در ۲۰۰۸ اعلام کرد اوکراین می‌تواند عضو این اتحاد شود، اما با آغاز جنگ اوکراین، کشورهای عضو این اتحاد نظامی هم‌نظر هستند که تا وقتی جنگ اوکراین به پایان نرسیده، این کشور نمی‌تواند عضو ناتو شود، زیرا بر اساس ماده پنج اساسنامه ناتو، اگر یکی از کشورهای عضو این اتحاد هدف حمله واقع شود، دیگر کشورها باید با نیروهای مسلح خود از آن کشور دفاع کنند.

با این اوصاف، اگر ناتو در بحبوحه جنگ با روسیه به عضویت ناتو درآیند، این ائتلاف ناچار است مستقیماً با روسیه وارد درگیری شده و از اوکراین دفاع کند، امری که برای هیچ یک از کشورهای ناتو مطلوب نیست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha