• چهارشنبه / ۹ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۶:۵۷
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1403030906435
  • منبع : جماران

در دیدار سرپرست وزارت خارجه

سیدحسن خمینی: هیمنه اطلاعاتی و نظامی رژیم صهیونیستی شکسته است

سیدحسن خمینی: هیمنه اطلاعاتی و نظامی رژیم صهیونیستی شکسته است

حجت الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی تاکید کرد: همه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در همان جمله سر در وزارت خارجه خلاصه شده است که «نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی»؛ همه چیز در همین است. اما به معنای این است که با هیچ کس ارتباط و بده بستان نداشته باشیم؟! به معنای این است که از جیب ملت به جیب خودمان ندهیم و دوم اینکه در محاسبات به «عزت» توجه کنید. ملت بی عزت، از درون می‌پاشد.

به‌ گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی در همایش «فلسطین و مقاومت در منظومه فکری امام خمینی(س)»، با اشاره به بمباران رفح توسط رژیم صهیونیستی، گفت: باید انزجار خودمان را نسبت به این حادثه‌ تلخ که در پیش چشم جهانیان اتفاق می‌افتد، اعلام کنیم.

یادگار امام با تاکید بر اینکه امروز بحث غزه ملاک انسانیت است، افزود: چه اتفاقی باید بیفتد که وجدان‌هایی در دنیا بیدار شود؟ این بچه ننر و لوس غربی‌ها که یک غده سرطانی در منطقه ما است‌ و ان شاءالله به‌ یمن این اتفاقات از بین می‌رود، چه کار باید بکند که جریان مدعی حقوق بشر دست‌ از او بردارند؟ 

وی ادامه داد: البته‌ نباید تردید داشت که اتفاقات چند ماه گذشته برکاتی برای‌ ما داشته‌ است. از دل این حوادث تلخ، خداوند برای ما نعمت بیرون می‌آورد. امام عسکری(ع) می‌فرماید که هیچ مصیبتی نیست الّا اینکه خداوند نعمتی را در آن مستتر کرده است.

سیدحسن خمینی یادآور شد: هیمنه اطلاعاتی و نظامی رژیم صهیونیستی شکسته؛ اما این در مقابل پاشیدن مشروعیت این نظام در چشم دنیا، هیچ چیزی نیست. امروز دادگاه‌های بین‌المللی آنها را محکوم می‌کنند؛ به یمن مجاهدت و ایستادگی آفریقای جنوبی که‌ کار بسیار بزرگی کرده‌؛ البته‌ آدم باید این غم را کجا ببرد که کشورهای همسایه چه کار می‌کنند؟ امروز ماجرای رفح، غزه و هر مدرسه و بیمارستانی در آن منطقه‌ داغی بر دل ما است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص معنای «استقلال» گفت: همواره‌ وقتی می‌خواهیم تصمیم بگیریم، در سبد هزینه و فایده تصمیم می‌گیریم. عقلانیت عملی بر این اصل استوار است که فایده کار شما از هزینه بیشتر باشد و حتی اگر هزینه و فایده آن مساوی بود، آن کار عقلانی نیست. البته قید دومی هم دارد که راه کم‌هزینه‌تر و پر فایده‌تر دیگری نباشد. کما اینکه عقلانیت نظری به این است‌ که حرف بی‌دلیل نگوییم و حرف بی‌دلیل نپذیریم.

یادگار امام با اشاره‌ به اینکه هر کاری می‌خواهید بکنید باید هزینه‌اش را هم بدهید، افزود: تعبیر بازی‌های برد - برد این روزها در روابط خارجی مطرح است؛ یعنی روابطی داشته باشیم که هر دو از آن سهم ببریم و سودمند شویم. طبیعی است که باید امتیازی بدهید تا امتیازی بگیرید. آیا هر امتیاز دادنی به معنای از بین رفتن سیاست «نه شرقی، نه غربی» است؟ آیا هر کوتاه آمدنی به معنای ذلت است؟ این طور که جهان دار جنگ می‌شود.

وی ادامه داد: به نظرم عاملی که اینجا وارد می‌شود و مسأله را عوض می‌کند، این است که در ازای هزینه شما فایده به جیب چه کسی می‌رود؟ خیلی وقت‌ها از جیب مردم‌ ایران هزینه می‌دهیم برای‌ اینکه من بمانم. اگر قرار باشد امتیازش را مردم‌ ایران بگیرند، طبیعتا هزینه هم‌ به اندازه می‌دهند. اما در طول تاریخ حاکمانی داشته‌ایم که از جیب ملت‌ امتیاز داده‌اند تا شخصا امتیاز بگیرند و یا اینکه می‌گفتند تضمین کن سلطنت من و بچه من باقی بماند.

سید حسن خمینی تأکید کرد: استقلال جایی است‌ که بگویید به ازای هزینه‌ای که می‌دهم، برای‌ ملت‌ ایران امتیاز می‌گیرم. یک گام جلوتر که امام و جمهوری اسلامی برداشتند این است که برای‌ منافع بلندمدت هزینه بدهید و منفعت بلندمدتی که از هر چیزی برای‌ ملت‌ مهمتر است، «عزت» است. برای‌ حیات یک ملت، بیش از هرچیزی «عزت» مهم است؛‌ عزت‌ برای‌ هر ملت‌ مثل‌ آب برای‌ ماهی است.

وی افزود: اگر روحی در ملت دمیدید که عزتش را نفروشد، و مردم پذیرفتند، این یک گام از استقلال ظاهری جلوتر است. اگر توانستید ملتی را قانع کنید که در بازه زمانی کوتاه زندگی نمی‌کنید و بلندمدت هستید، اینجا است که رهبران بزرگ نقش‌ پیدا می‌کنند. یک کسی باید پیدا شود که آن روح را بدمد و بگوید، یک چیزهای دیگری در دنیا هست که آنها را هم وارد محاسبه کنید. دنیا را کوتاه نبینید و چیزهای بزرگتر هم وجود دارد.

یادگار امام گفت: امام در کتاب «شرح حدیث جنود عقل و جهل» تعبیری دارند که می‌گویند وحدت از رحمان و تفرقه از شیطان است. تمام کسانی که درد این ملت یران دارند، دائما می‌گویند که مراقب باشید به بهانه‌هایی چند پاره نشویم؛ تا با همیم می‌توانیم و اگر چند پاره شویم، نمی‌توانیم؛ یک گروه نمی‌تواند.

وی افزود: همه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در همان جمله سر در وزارت خارجه خلاصه شده است که «نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی»؛ همه چیز در همین است. اما به معنای این است که با هیچ کس ارتباط و بده بستان نداشته باشیم؟! به معنای این است که از جیب ملت به جیب خودمان ندهیم و دوم اینکه در محاسبات به «عزت» توجه کنید. ملت بی عزت، از درون می‌پاشد.

سید حسن خمینی تأکید کرد: دستیابی به «عزت» با همبستگی امکانپذیر است و هرکسی فکر کند می‌تواند از مسیر دیگری پیش ببرد، به قهقرا می‌رود. یک ملت با هم که روح امید و عزت توسط رهبری مثل امام در او دمیده شده باشد، هرچه بیشتر بتوانیم وفاق و همدلی را بالا ببریم و دست‌ها و دل‌ها را به هم بدهیم، این مسیر موفق‌تر پیش می‌رود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha