• پنجشنبه / ۱۰ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۸:۱۴
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403031007061
  • خبرنگار : 50666

بزرگ‌ترین کتابخانه تخصصی دفاع مقدس و مقاومت کشور افتتاح شد

بزرگ‌ترین کتابخانه تخصصی دفاع مقدس و مقاومت کشور افتتاح شد

ایسنا/اصفهان بزرگ‌ترین کتابخانه تخصصی دفاع مقدس و مقاومت کشور با ۲۴ هزار جلد کتاب به نیت تعداد شهدای استان اصفهان افتتاح شد.

سیدرضا مرتضوی، استاندار اصفهان در این آیین که امروز پنجشنبه (۱۰ خردادماه) در مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: اگر به گذشته اصفهان و نهضت امام(ره) بنگریم و در نقش اصفهان در دهه‌های ۵۰ و اوایل ۶۰ درنگ کنیم، به اثرگذاری ویژه این استان پی خواهیم برد.

او با تأکید بر نقش مردم اصفهان در برهه‌های حساس نظام افزود: مردم اصفهان به منظور تحقق خواسته‌های امام و مبارزه علیه طاغوت تلاش بسیاری کردند و تاریخ نیز آن را گواهی می‌دهد. یکی از این نقش‌آفرینی‌ها را در ابتدای انقلاب می‌بینیم. مردم اصفهان موفق شدند علیه حرکت‌های ضد اسلام و ضد وطن اثرگذار باشند و این جنب‌وجوش‌ها را از میان بردارند. اصفهان در بهبود و گذار از این عرصه پرآشوب بیش از سایر مناطق کشور اثر گذاشت.

مرتضوی یادآور شد: نسل‌های جدیدتر، از پیشینه اصفهان در حوزه انقلاب و دفاع مقدس اطلاعات کمی دارند. اقداماتی همچون افتتاح کتابخانۀ امروز باید زودتر صورت می‌گرفت تا نظر نسل‌های جدید را جلب و بر آگاهی آنان بیفزاید.

او در ادامه توضیح داد: ما در آشنایی جوانان و نوجوانان با دستاوردهای اصفهان در کشور کوتاهی کردیم، در حالی که دشمن آن‌ها را نشانه گرفته است و دارد برایشان برنامه‌ریزی می‌کند.

استاندار اصفهان بیان کرد: موزه دفاع مقدس و کتابخانه می‌تواند ارتباط نسل جوان و نوجوان را با انقلاب و دفاع مقدس و آرمان‌های راستین آن بهبود ببخشد. چنین ظرفیت‌هایی برای پیوند عمیق‌تر نوجوانان و جوانان با انقلاب و دفاع مقدس باید بیشتر شود. باید برنامه‌های منظم‌تری ترتیب داد.

کلنگ‌زنی فتوت‌خانه غدیر نیز بخشی از برنامه امروز بود که مرتضوی دربارۀ آن نیز گفت: ورزش برای ما همواره با تأمل در اخلاق و بزرگداشت روحیه پهلوانی همراه بوده است. ورزش ما در گذشته تمدن اسلامی پیشرفت بیشتری داشت. امروزه نیز باید به ارتقای آن کمک کرد. فتوت‌خانه غدیر فرصتی برای نگاه مکتبی به ورزش خواهد بود که ادامه‌اش ضرورت بسیار دارد.

کتابخانۀ دفاع مقدس؛ سنتی و دیجیتال

همچنین سرهنگ محمد رضایی، مدیر اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اصفهان در این آیین گفت: کتابخانه تخصصی دفاع مقدس و مقاومت کشور دارای دو بخش سنتی و دیجیتال است. این کتابخانه به ۲۴ هزار کتاب به نیت تعداد شهدای استان اصفهان تجهیز شده است.

او تأکید کرد: کتابخانه‌ای که امروز افتتاح می‌شود، به سالن مطالعه نیز مجهز است. امیدواریم بخش علمی و تحقیقاتی کتابخانه در خدمت مردم اصفهان و برایشان مفید باشد.

رضایی خاطرنشان کرد: به مرور بر موضوعات کتابخانه در حوزه دفاع مقدس افزوده خواهد شد. تجهیزات کتابخانه تاکنون همگی نصب شده است و در پایانی‌ترین مراحل خود است. فوت‌خانه غدیر یا مکان ورزش پهلوانی نیز امروز کلنگ‌زنی‌اش صورت می‌گیرد.

ورزش پهلوانی، پیوند فرهنگ و تربیت بدنی

نصر از عوامل اجرایی فتوت‌خانه غدیر که امروز کلنگ‌زنی‌ِ آن صورت گرفت بیان کرد: فتوت‌خانه غدیر در جنوب باغ غدیر و در امتداد موزه دفاع مقدس ساخته خواهد شد و ۹۳۰ متر مربع دارد.

او ادامه داد: کاربری‌های ساختمان این فتوت‌خانه متناسب با نیازهای ورزش پهلوانی است. ورزش پهلوانی برآمده از فرهنگ ملی و دینی ما ایرانیان است. این ورزش عرصه‌ای است که فرهنگ و تربیت بدنی یکی می‌شوند.

این نماینده فتوت‌خانه غدیر یادآور شد: هدف ما این است که فتوت‌خانه یادشده برای جوانان و نوجوانان جاذبه خاصی داشته باشد. در پایتخت فرهنگی ایران هستیم و باید بیش از پیش به ورزش پهلوانی توجه کرد.

نصر دربارۀ شهید سعید طوقانی که از باستانی‌کاران تاریخ کشور است چنین گفت: شهید سعید طوقانی علاقه‌ای ویژه به ورزش پهلوانی داشت. وقتی شهید شد، پدر او زورخانه‌ای را در کاشان و به یاد پسرش تأسیس کرد. آرامگاه شهید طوقانی در همین مکان زورخانه در کاشان واقع است و پیوندی زیبا میان ورزش پهلوانی و دفاع مقدس ایجاد کرده است.

گفتنی است، هم‌زمان با آیین افتتاحیه کتابخانه تخصصی دفاع مقدس و مقاومت کشور که به کوشش اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اصفهان، سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، شهرداری اصفهان، اداره امور کتابخانه‌ها و سالن‌های مطالعه، و همچنین بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شد، از خانواده شهید جعفرزاده با حضور سید یوسف طباطبایی‌نژاد و نیز جمعی از مسئولان استانداری و شهرداری و نماینده ولایت فقیه در استان، تقدیر شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha