• یکشنبه / ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۹:۵۸
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1403031308605
  • خبرنگار : 50463

گرمازدگی؛ علائم، اقدامات اولیه و پیشگیری

گرمازدگی؛ علائم، اقدامات اولیه و پیشگیری

ایسنا/یزد گرمازدگی همواره یکی از شایع‌ترین عوارض فصل گرم تابستان به ویژه در استان‌های گرم و کویری کشورمان مانند یزد است.

به نظر می‌رسد که امسال با توجه به تغییرات اقلیمی و تابستان زودرس شاهد افزایش شدت گرمای هوا استان یزد و در پی آن بروز عارضه گرمازدگی در استان باشیم؛ ولی با وجود این که عارضه گرمازدگی در مواردی منجر به بیهوشی، کما و حتی فوت افراد نیز می‌شود، اما با رعایت برخی نکات ساده و تامین آب کافی بدن، می‌توان از این عارضه پیشگیری کرد.

«سید محمد دریایی» معاون آموزش و پژوهش جمعیت هلال احمر استان یزد در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به فرا رسیدن فصل تابستان و شیوع گرمازدگی، در مورد این بیماری گفت: عارضه گرمازدگی، معضلی است که در تابستان به صورت یک بیماری بروز پیدا می‌کند و ناشی از  بالا رفتن حرارت بدن است.

وی ادامه داد: اگر حرارت بدن بیش از ۴۱ درجه سانتی‌گراد شود، باعث بروز اختلالات جسمی و هوشیاری مغز شده و در واقع بدن دچار گرمازدگی می‌شود.

چگونه بفهمیم گرمازده شدیم؟ 

وی خاطرنشان کرد: این معضل علائمی چون سرگیجه، تهوع، برافروختگی، خستگی و سردرد را به همراه دارد و علاوه بر اینها می‌تواند با رنگ پریدگی پوست، گرفتگی عضلات، خونریزی از بینی، عرق کردن بیش از حد، ضعف و غش نیز همراه باشد.

معاون آموزش و پژوهش جمعیت هلال احمر استان یزد همچنین دمای محیط و کاهش مایعات در بدن را از جمله عوامل موثر در بروز گرمازدگی عنوان کرد و افزود: کاهش املاح بدن همچون پتاسیم، ضعف سیستم ایمنی، کهولت سن، خستگی، مصرف برخی از داروها و سابقه بیماری‌هایی چون قلب و عروق نیز از جمله مواردی است که منجر به بروز گرمازدگی در فرد می‌شود.

چه کسانی بیشتر در معرض گرمازدگی هستند؟ 

دریایی یادآور شد: افراد بیمار و برخی از گروه‌های سنی خاص همانند نوزادان و کودکان زیر شش سال و بزرگسالان بالای ۶۵ سال نسبت به سایر افراد آسیب‌پذیری بیشتری دارند و به علت آهسته بودن تنظیم حرارت بدن نسبت به افراد دیگر بیشتر در معرض خطر هستند.

چگونه از گرمازدگی پیشگیری کنیم؟ 

وی پیشگیری از گرمازدگی به ویژه در شهر خشک و گرم یزد را بسیار مهم خواند و در این رابطه به شهروندان توصیه کرد: در هنگام بالا بودن دمای هوا، حتی‌الامکان از خانه خارج نشوند و در محیط خنک بمانید.

دریایی پوشیدن لباس‌های بلند، روشن و گشاد و استفاده از کلاه‌های لبه‌دار را توصیه کرد و ادامه داد: نوشیدن مایعات زیاد حداقل هشت لیوان آب در روز و همچنین نوشیدن آب میوه‌های طبیعی، استفاده از نوشیدنی‌های پراملاح به دلیل جلوگیری از کاهش املاح و نمک بدن نیز از روش‌های موثر در پیشگیری از گرمازدگی است.

وی همچنین استفاده از ضد آفتاب‌ها و عینک آفتابی، پرهیز از سفرهای غیرضروری در ایام بسیار گرم، تهویه مناسب خانه با استفاده از هواکش و بازنگهداشتن پنجره‌ها و همچنین مراقبت از افراد آسیب‌پذیر را از دیگر روش‌های پیشگیرانه از ابتلا به گرمازدگی بیان کرد.

اگر گرمازده شدیم چیکار کنیم؟ 

معاون آموزش و پژوهش جمعیت هلال احمر استان یزد افزود: بیمار باید از محیط گرم به محیطی سرد منتقل شود، در صورت هوشیاری نیز مایعات سرد و شیرین برای جلوگیری از کاهش بیش از حد قند خون به بیمار داده شود.

همچنین کمپرس آب سرد یا کیسه یخ را نیز می‌توان در نواحی زیر بغل و کشاله‌ران قرار داد، ضمن این که دوش آب خنک نیز می‌تواند بسیار موثر باشد. 

وی در پایان تاکید کرد: در صورت بد بودن حال عمومی و از دست دادن هوشیاری، مراجعه به پزشک و اورژانس توصیه می‌شود.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha