• سه‌شنبه / ۱۵ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۲:۵۳
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 1403031509938
  • منبع : خبرگزاری‌ها

اشاره رهبر انقلاب به کدام مورخ اسرائیلی بود؟

اشاره رهبر انقلاب به کدام مورخ اسرائیلی بود؟

رهبر انقلاب در سخنرانی روزگذشته به نظریه یک مورخ اسرائیلی اشاره کردند که نشانه‌های پایان پروژه صهیونیسم را برشمرده بود.

به گزارش ایسنا، به نقل از فارس، بخش اول سخنرانی رهبر انقلاب به مناسبت سالگرد رحلت امام خمینی مربوط به موضوع فلسطین بود. رهبر انقلاب روز چهاردهم خرداد ۱۴۰۳ فرمودند: یک مورّخ اسرائیلی می‌گوید «پروژه‌ی صهیونیستی، نفس‌های آخر خود را می‌کِشد ــ این را یک تحلیلگر و مورّخ صهیونیست می‌گوید ــ و ما در آغازِ پایان رژیم صهیونیستی هستیم؛ ارتش در حفاظت از جامعه‌ی‌یهودی در جنوب و شمال اسرائیل شکست خورده است».

مورخ یهودی کیست؟

اشاره رهبر انقلاب به کدام مورخ اسرائیلی بود؟

گزاره ذکر شده از سوی رهبر انقلاب مربوط به «ایلان پاپه» است. پاپه سال ۱۹۵۴ میلادی در شهر حیفا واقع در فلسطین اشغالی به دنیا آمد، اما اشکنازی تبار (یهودیان ساکن اروپای مرکزی یا شرقی) است. اصطلاح «اشکناز» برای ارجاع به گروهی از یهودیان استفاده می‌شود که در قرن دهم میلادی در کرانه‌های رودخانه راین آلمان ساکن شدند. بالغ بر نیمی از یهودیان جهان اشکنازی هستند.

پاپه در سن ۱۸ سالگی به ارتش اسرائیل فراخوانده شد و در جنگ یوم کیپور (سال ۱۹۷۳ میلادی) در جولان اشغالی حاضر بود. این مورخ از سال ۱۹۸۴ تا ۲۰۰۷ استاد ارشد علوم سیاسی دانشگاه حیفا بود. پاپه اکنون استاد دانشکده علوم اجتماعی و مطالعات بین‌الملل در دانشگاه اکستر انگلیس است و دیدگاه انتقادی نسبت به رژیم تل آویو دارد. او معتقد است آنچه در غزه در جریان است، یک نسل کشی است.

بریتانیا و نزاع عرب–اسرائیلی (۱۹۸۸)، تاریخ فلسطین جدید: یک سرزمین، دو قوم (۲۰۰۳)، خاورمیانه جدید (۲۰۰۵)، پاکسازی قومی فلسطین (۲۰۰۶) و ۱۰ افسانه درباره اسرائیل (۲۰۱۷) از جمله آثار اوست.

پایان پروژه صهیونیسم

روز ۲۳ دی ۱۴۰۲ ایلان پاپه در یک همایش دانشگاهی در حیفا ۵ نشانه را برشمرد که معتقد است نشان از پایان پروژه صهیونیسم دارد. پنج نشانه از قرار ذیل است:

۱: جنگ داخلی بین اردوگاه سکولار و اردوگاه مذهبی در جامعه اسرائیل اولین نشانه است. این نزاع تا قبل از هفتم اکتبر (طوفان الاقصی) مشهود بود. پاپه معتقد است که این جنگ دوباره رخ خواهد داد، زیرا به نظر نمی‌رسد مبنایی که قبلاً صهیونیست‌ها حول آن متحد بودند، دیگر قابل اجرا باشد.

۲: حمایت جهانی بی‌سابقه از فلسطین و تمایل حامیان فلسطین به پذیرش مدل ضدآپارتایدی است که نقش تعیین‌کننده‌ای در برچیدن رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی ایفا کرد.

۳: علامت سوم مربوط به وضعیت اقتصادی رژیم است. این نشانه اشاره به شکاف بین دارا و ندار در جامعه کوچک اسرائیل دارد. در باب سومین نشانه لازم به ذکر است که رژیم صهیونیستی بیش از ۵۰ میلیارد دلار برای جنگ در غزه هزینه کرده است.

۴: نشانه چهارم ناتوانی ارتش اسرائیل در حفاظت از جامعه صهیونیست در جنوب و شمال فلسطین اشغالی است. ایلان پاپه به عنوان نمونه، به ۱۲۰ هزار آواره صهیونیست در مناطق شمالی فلسطین اشغالی اشاره کرد.

۵: ایلان پاپه آخرین نشانه را مربوط به نگرش نسل جدیدی از یهودیان (به ویژه یهودیان ساکن آمریکا) دانست که برخلاف گذشته، اعتقادی به توانایی اسرائیل برای محافظت در برابر آنچه هولوکاست بعدی نام برد، ندارند.

این مورخ اسرائیلی جنگ غزه را خطرناک‌ترین فصل در تاریخ پروژه‌ای می‌داند که برای موجودیت خود می‌جنگد. پاپه معتقد است: «این تاریک‌ترین لحظه تاریخ فلسطین نیست. این [لحظه‌ای است که]به عنوان آغاز پایان پروژه صهیونیستی نوشته خواهد شد.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۳-۲۲ ۰۱:۴۲

🌹