• شنبه / ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۱:۳۰
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403031912030
  • خبرنگار : 50038

کسب مُهر اصالت ملی صنایع‌دستی توسط هنرمندان ملایری

کسب مُهر اصالت ملی صنایع‌دستی توسط هنرمندان ملایری

ایسنا/همدان رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ملایر با بیان اینکه این شهرستان دارای سه برند در زمینه صنایع‌دستی با عنوان «شهر ملی و جهانی مبلمان منبت» و «روستای ملی مروار بافی داویجان» است، گفت: مهارت بافت و نقش فرش پیچ جوزان، چارچنگ کسب و ننج، ماهی ازندریان و نقش میشن در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسیده است.

ابراهیم جلیلی در گفت‌و گو با ایسنا، افزود: در سال گذشته هنرمندان صنایع‌دستی ملایر توانستند هفت مهر اصالت ملی صنایع‌دستی در رشته‌های ساخت قفل‌های سنتی سعید طلایی، مهران رشیدی، منصور زرینی و بهروز کلهر در زمینه ساخت سازهای سنتی، فائزه امیری در زمینه منبت‌ ریز و میثم عباسی در سراجی سنتی بدست بیاورند.

وی ادامه داد: امسال ۲۰ خرداد، به مناسبت روز جهانی صنایع‌دستی برنامه‌های متنوعی در نظر گرفته شده است که می‌توان به برگزاری نمایشگاه صنایع‌دستی در سرای فرهنگ و هنر شهرداری، نشست تخصصی و تجلیل از هنرمندان و پیشکسوتان صنایع‌دستی، بازدید از کارگاه‌های صنایع‌دستی سنتی در روستاهای کم برخوردار، افتتاح کارگاه‌های صنایع دستی، ورک شاپ صنایع دستی در موزه لطفعلیان، نشست تخصصی در خصوص آشنایی با قوانین و چالش‌های صادرات محصولات صنایع‌دستی، کارگاه یک روزه سفالگری و نقاشی روی سفال مخصوص کودکان، شرکت هنرمندان منبت کار ملایر در برنامه هموطنز از شبکه دو سیما اشاره کرد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: صنایع‌دستی پس از جنگ جهانی دوم با محتوای هنری و فرهنگی، مورد توجه کشورهای پیشرفته قرار گرفت. در دهم ژوئن ۱۹۶۴ میلادی نخستین همایش جهانی با شرکت مسئولان اجرایی، استادان دانشگاه، هنرمندان و صنعتگران بیش از ۴۰ کشور جهان، در نیویورک برگزار و در قطعنامه‌ پایانی آن همایش، تأسیس «شورای جهانی صنایع دستی»، به عنوان نهاد وابسته به یونسکو تصویب و سالروز تأسیس این همایش، به عنوان «روز جهانی صنایع دستی» نامگذاری شد.

رئیس میراث فرهنگی ملایر با بیان اینکه آثار صنایع‌دستی مجموعه‌ای است که به‌وسیله مواد اولیه بومی با دست و ابزار مورد نیاز ساخته می‌شود، گفت: هنرهای دستی هر کشوری نسل به نسل منتقل شده تا به امروز رسیده و به نسل‌های بعدی نیز انتقال می‌یابد.

جلیلی افزود: ساختن صنایع دستی ریشه در تاریخ دارد و نمی‌شود برای پیدایش آن تاریخ دقیقی را مشخص کرد اما به‌ مرور زمان اشیا ساده شکل‌های پیچیده‌تر و زیباتری به خود گرفته‌اند، صنایع‌دستی فقط برای خرید و فروش نیستند، بلکه می‌توانیم با آن‌ها فرهنگ و تمدن را مبادله کنیم.

وی با بیان اینکه با راه‌اندازی شورای جهانی صنایع دستی، صنایع دستی به صورت بخشی از حیات فرهنگی- اقتصادی ملت‌ها، مورد توجه قرار گرفت، اظهار کرد: ایران، از سال ۱۳۴۷ شمسی از طریق سازمان صنایع دستی کشور، به عضویت این شورا درآمد و در مجمع آسیا و اقیانوسیه‌ آن، مشغول فعالیت شد. این شورا، در ابتدا با شمار محدودی از اعضا کار خود را آغاز کرد.

رئیس میراث فرهنگی ملایر با بیان اینکه هم‌اکنون، ۹۰ کشور جهان را تحت پوشش دارد و دبیرخانه آن در شهر آمستردام هلند قرار دارد، اظهارکرد: ملایر در ۲۹ فروردین سال ۱۳۹۶ به عنوان شهر ملی منبت به ثبت رسید و در ۹ دی سال ۱۳۹۸ با تائید شورای صنایع دستی آسیا و اقیانوسیه موفق به کسب عنوان شهر جهانی مبلمان منبت شد و اکنون جزو ۱۴ شهر و روستاهای جهانی صنایع‌دستی در کشور است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha