• یکشنبه / ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۲:۱۶
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403032012995
  • خبرنگار : 71415

تبعات فجایع رژیم صهیونیستی در غزه بر روی شرایط آب و هوایی جهان

تبعات فجایع رژیم صهیونیستی در غزه بر روی شرایط آب و هوایی جهان

یک مطالعه جدید از بعد دیگری از ویرانگری جنگ رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه این بار علیه محیط زیست و آب‌وهوا پرده برداشته است.

به گزارش ایسنا، جنگ اخیر رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه که بعد از عملیات هفتم اکتبر «طوفان الاقصی» از سوی حماس شروع شد تا کنون علاوه بر به شهادت رساندن بیش از ۳۶۰۰۰ فلسطینی، باعث تخریب زیرساخت‌ها و آواره کردن مردم در این باریکه فلسطینی شده است.

بانک جهانی و سازمان ملل برآورد کرده‌اند چهار ماه اول این جنگ باعث وارد شدن آسیبی به میزان ۱۸.۵ میلیارد دلار به زیرساخت‌های نوار غزه شده و به از بین رفتن بالغ بر ۶۶ درصد ساختمان‌ها و نیمی از درخت‌ها در این منطقه انجامیده است.

به نوشته «یورونیوز» در حالی که در نتیجه عملیات علیه غزه ۲۳ میلیون تُن آوار ساختمانی بر جای مانده و پاکسازی این آوار سالها زمان می‌برد، یک مطالعه جدید از آسیب دیگر این عملیات یعنی تشدید بحران آب‌وهوایی خبر می‌دهد.

یک تحقیقات جدید که در وبگاه «شبکه تحقیقات علوم اجتماعی» انتشار یافت نشان می‌دهد حجم گازهای گلخانه‌ای انتشار یافته در مدت ۱۲۰ روز اول این جنگ فراتر از حجم انتشار سالانه این گازها از جانب ۲۶ کشور و منطقه جهان بوده و اسرائیل مسئول ۹۰ درصد این حجم از گازهای انتشار یافته بوده است.

این مطالعه برآورد کرده که اقدامات حماس شامل استفاده از سوخت، موشک‌ها، تولید برق نوار غزه و حمل‌ونقل خودرویی به منظور تحویل کمک‌های بشردوستانه تنها ۱۰ درصد از این گازهای گلخانه‌ای را انتشار داده است.

نوار غزه یک منطقه مسکونی با تراکم جمعیتی بالا است که طبق مطالعات انجام شده روند افزایش دما در آنجا ۲۰ درصد سریع‌تر از دیگر نقاط جهان است و این باریکه آسیب‌پذیری بالایی در قبال تاثیرات بحران آب‌وهوایی دارد. در حالی که ۸۵ درصد از جمعیت نوار غزه در نتیجه جنگ آواره شده‌اند این باریکه فلسطینی حالا به صورت همزمان بحران‌ها آب‌وهوا و جنگ را تجربه می‌کند.

به نوشته یورونیوز، محققان نویسنده این گزارش متعلق به آمریکا و انگلیس بوده و انتشار گاز دی‌اکسید کربن را در سه دسته شامل ساخت‌و ساز قبل از این جنگ، فعالیت‌ها در ۱۲۰ روز نخست جنگ و بازسازی زیرساخت‌ها و ساختمان‌های غزه تحلیل کرده‌اند.

طبق این گزارش برآورد شده جنگ کنونی غزه به طور کلی تا کنون باعث تولید رقم مابین ۴۲۰۲۶۵ تا ۶۵۲۵۵۲ تُن از گازهای معادل دی‌اکسید کربن تا کنون شده که این برابر با گاز حاصل از سوزاندن بیش از ۱.۵ میلیون بشکه نفت است. اما اضافه کردن برآوردهای مربوط به ساخت‌وسازهای مرتبط با این جنگ در قبل و بعد از آن و برآوردهای مربوط به بازسازی رقم مذکور را نجومی کرده و به ۶۱ میلیون تُن می‌رساند.

این بیشتر از سطح گازهای گلخانه‌ای انتشار یافته به صورت سالانه از جانب ۱۳۵ کشور است و در حال حاضر هیچ سازوکار قانونی وجود ندارد که ارتش‌های کشورها را ملزم به گزارش دادن یا پاسخگو بودن از بابت انتشار گازهای گلخانه‌ای کند.

کارشناسان به رغم موجود نبودن داده‌های جامع برآورد می‌کنند ارتش‌های جهان مسئول ۵.۵ درصد از مجموع انتشار سالانه جهانی گازهای گلخانه‌ای هستند و این رقم بیشتر از ارقام مربوط به بخش هوانوردی غیرنظامی (سه درصد) و کشتی‌رانی غیرنظامی (دو درصد) است.

طبق توافق آب وهوایی پاریس، گزارش کردن ارتش‌ها به نهاد موسوم به «کنوانسیون چارچوبی سازمان ملل برای تغییرات آب‌وهوایی» درباره انتشار گازهای گلخانه‌ای داوطلبانه بوده و طبق اعلام سازمان «شکاف انتشار گازها از سوی ارتش‌ها» تنها چهار کشور جهان داده‌های خود را درباره انتشار گازهای گلخانه‌ای در اختیار این کنوانسیون قرار می‌دهند.

در گزارش سالانه‌ای که رژیم صهیونیستی با موضوع انتشار گازهای گلخانه‌ای در اختیار این کنوانسیون می‌گذارد داده‌های ویژه‌ای درباره گازهای حاصل از احتراق سوخت در ارتش این رژیم وجود ندارد. مطالعه مذکور برآورد کرده که ارتش صهیونیستی در طول این جنگ در اثر مصرف سوخت بین ۲۶۱۸۰۰ تا ۳۷۲۴۸۰ تنُ گاز معادل دی‌اکسید کربن را متنشر کرده و این تقریبا معادل گازهای گلخانه‌ای است که جزایر سلیمان به طور سالانه منتشر می‌کند.

کربنی که بمب‌های فروریخته از سوی ارتش اسرائیل به روی غزه در اکتبر ۲۰۲۳ تا فوریه ۲۰۲۴ انتشار یافته معادل کربن حاصل از تامین برق تقریبا ۱۰ هزار خانه برای مدت یک سال است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha