• یکشنبه / ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۳:۴۶
  • دسته‌بندی: پرورش
  • کد خبر: 1403032013132
  • خبرنگار : 71958

کنایه عجیب امام علی (ع) به خودشیفته‌ها

کنایه عجیب امام علی (ع) به خودشیفته‌ها

همه انسان‌ها از جمله افراد خودشیفته باید ضمن شناخت شخصیت واقعی خود، به اصلاح‌ودرمان ویژگی‌های منفی خود بپردازند چنان که امیر مؤمنان علی(ع) می‌فرمایند: به درسـتـی کـه شـما به کسب ادب و [ اصلاح رفتارهای‌تان] محتاج‌تر هستید.

به گزارش ایسنا، اختلال شخصیت خودشیفته شامل ویژگی‌ها و رفتارهایی همچون خودنمایی، خیال‌پردازی، خود بزرگ‌بینی، نیاز به تحسین‌شدن، فقدان همدلی، خودفریبی و فقدان عزت نفس است.

 در روایات معصومان(ع) خودشیفتگی با واژه‌هایی همچون تکبر، فخرفروشی، عُجب، تعصب و غیرت کاذب مطرح و بحث شده است. این صفات بروز رفتارهایی همچون خیال‌پردازی‌های بی‌انتها، خودستایی و خودفریبی، درک‌نکردن واقعیت، انتقادناپذیری، رشد نیافتگی، فقدان روابط اجتماعی، حسادت‌ورزی و طلبکاری را موجب می‌شود که هم‌پوشانی زیادی با شخصیت خودشیفته از دیدگاه روان‌شناسی دارد؛ ولی تفاوت‌هایی بین آن‌ها وجود دارد و در روایات معصومین(ع) ویژگی‌ها و پیامدهای آن کامل‌تر و دقیق‌تر توضیح داده شده است. علت اصلی اختلال خودشیفتگی که جهالت به خداوند و خود است.

صفات شخصیت هر کس الگوهای دیرپای ادراک ارتباط و تفکر درباره خود و دنیای اطراف هستند که در طیف وسیعی از موقعیت‌های فردی و اجتماعی مشاهده می‌شوند. صفات شخصیتی فقط هنگامی بیانگر اختلال شخصیت هستند که انعطاف ناپذیر و ناسازگار بوده و باعث تخریب چشمگیر عملکرد فرد یا ناراحتی فرد شوند. (شولتز و شولتز).

در اختلالات شخصیت ویژگی‌های زیر مشاهده می‌شود روش‌های غیرعادی در تفسیر رویدادها نوسانات رفتاری غیر قابل پیش‌بینی رفتارهای بی‌پروای ناگهانی و بدون تفکر قبلی؛ رفتارهای دایمی و ثابت که از انتظارات جامعه فاصله زیادی دارد؛ نقص در عملکردهای اجتماعی و شغلی این رفتارها و ویژگی‌ها ریشه در نوجوانی و اوایل بزرگسالی دارند.

اختلالات شخصیت بر اساس پنجمین راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی به سه دسته تقسیم می‌شوند.نخست. اختلالات شخصیت پارانوئید اسکیزوئید و اسکیزوتایپ که رفتارهای عجیب و غریب و نامتعارف دارند مثل بددلی و کناره گیری از جمع؛دوم. اختلالات شخصیت ضد اجتماعی، مرزی، نمایشی و خودشیفته که رفتارهای نمایشگرانه، آشفته و غیر قابل پیش‌بینی دارند مثل فیلم بازی کردن برای جلب توجه یا آزار دادن دیگران؛ سوم. اختلالات شخصیت دوری،جو وابسته و وسواسی که ویژگی مشترک آنها نگرانی و دلواپسی است.

خداوند در قرآن کریم شخصیت را با مفهوم شاکله معرفی و خود را به عنوان خالق هستی دارای آگاهانه ترین دیدگاه به شخصیت‌های رشد یافته و دارای اختلال معرفی می‌کند. و می‌فرماید: بگو هر کس بر اساس نیت و عادات کسب شده خود عمل می کند و پروردگار به کسی که راه یافته است داناتر است(اسراء، ٨٤). با توجه به این که صفات شخصیت تعیین کننده افکار و رفتار افراد،است، شناخت ویژگی‌های شخصیتی افراد و به خصوص افراد خودشیفته که بر اساس پژوهش‌های روان‌شناسان بین مردم یک درصد شیوع دارد می‌تواند در شناخت این اختلال و چگونگی تعامل با مبتلایان بسیار موثر باشد. 

آثار تخریبی این اختلال که بیشترین آثار تخریبی‌اش مربوط به روابط بین فردی است و بیش از خود شخص افراد مرتبط را درگیر و دچار مشکلات می‌سازد این افراد چون خود را از همه مردم کامل‌تر و بی عیب و نقص می‌دانند، به هیچ وجه دنبال درمان مشکل خود نیستند پس شناخت این افراد می‌تواند به شکل‌گیری ازدواج سالم و پایدار و دوام خانواده کمک کند.

چون رفتارهای همراه با غرور و تکبر این افراد ممکن است توسط دیگران تقلید شود و هم‌نشینی با آنها یکی از عوامل انتقال به دیگران است پس لازم است این اختلال بهتر و دقیق تر شناسایی و معرفی شود. همه انسان‌ها از جمله افراد خودشیفته باید ضمن شناخت شخصیت واقعی خود، به اصلاح و درمان ویژگی‌های منفی خود بپردازند چنان که امیر مؤمنان علی می‌فرمایند: به درسـتـی کـه شـما به کسب ادب و [ اصلاح رفتارهای تان] محتاج‌تر هستید.

از نظر قرآن، برخی از امور و عوامل، زمینه‌ساز بیماری خودپسندی هستند که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به‌وجود امکانات مادی و رفاه زدگی و بهره‌مندی از دنیا(هود، آیه 10؛ قصص، آیه 76؛ رعد، آیه 26)، احساس غنا و بی‌نیازی(آل‌عمران، آیه 181)، تزیین‌گری شیطان (فاطر، آیه 8؛ نمل، آیه 24؛ انعام، آیه 43)، خودشیفتگی (همان)، تجهیزات و نفرات(توبه، آیه 25؛ قصص، آیه 76)، انکار قیامت و آخرت(نمل، آیه 4) و مانند آن‌ها اشاره کرد.

آثار تخریبی این اختلال که بیشترین آثار تخریبی‌اش مربوط به روابط بین فردی است و بیش از خود شخص افراد مرتبط را درگیر و دچار مشکلات می‌سازد. این افراد چون خود را از همه مردم کامل‌تر و بی‌عیب و نقص می‌دانند، به هیچ وجه دنبال درمان مشکل خود نیستند پس شناخت این افراد می‌تواند به شکل گیری ازدواج سالم و پایدار و دوام خانواده کمک کند.

چون رفتارهای همراه با غرور و تکبر این افراد ممکن است توسط دیگران تقلید شود و هم‌نشینی با آنها یکی از عوامل انتقال به دیگران است پس لازم است این اختلال بهتر و دقیق‌تر شناسایی و معرفی شود. همه انسان‌ها از جمله افراد خودشیفته باید ضمن شناخت شخصیت واقعـــی خـــود، به اصلاح و درمان ویژگی‌های منفی خود بپردازند چنان که امیر مؤمنان علی می‌فرمایند: به درستی که شما به کسب ادب و [ اصلاح رفتارهای تان] محتاج‌تر هستید.

ریشه‌های خودپسندی و عُجب
از نظر قرآن، برخی از امور و عوامل، زمینه‌ساز بیماری خودپسندی هستند که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به‌وجود امکانات مادی و رفاه زدگی و بهره‌مندی از دنیا(هود، آیه 10؛ قصص، آیه 76؛ رعد، آیه 26)، احساس غنا و بی‌نیازی(آل‌عمران، آیه 181)، تزیین‌گری شیطان (فاطر، آیه 8؛ نمل، آیه 24؛ انعام، آیه 43)، خودشیفتگی (همان)، تجهیزات و نفرات(توبه، آیه 25؛ قصص، آیه 76)، انکار قیامت و آخرت(نمل، آیه 4) و مانند آن‌ها اشاره کرد.
البته ریشه همه اینها به همان جهالت نسبت به خود و خدا و نیز جایگاه انسان در هستی باز می‌گردد؛ زیرا اگر موقعیت خویش را در هستی به درستی درک کند، دیگر گرفتار خودشیفتگی و خودپسندی نمی‌شود.
چگونگیب درمان بیماری خودشیفتگی 
 ریشه اصلی بیماری خودشیفتگی جهالت نسبت به خود است؛ زیرا اگر انسان بداند که هر کمال و نعمتی که در اختیار اوست، دارای منشأ الهی است، دیگر گرفتار خودشیفتگی و خودپسندی نمی‌شود؛ زیرا کسی که به خاطر داشتن نعمت یا کمالی خود را در جایگاهی می‌بیند که از خودش متشکر است و شگفت‌زده به خود و کمالاتش می‌نگرد، وقتی از این حقیقت آگاه شود که هرچه دارد از خدا است: وَمَا بِکُمْ مِنْ نِعْمَه فَمِنَ اللَهِ(نحل، آیه 53)، به طور طبیعی هیچ‌گاه گرفتار خودشیفتگی و خودپسندی نمی‌شود؛ زیرا داشته‌های خویش را از خدا می‌داند و خود را فقیر محض می‌شمارد و باورش همان است که قرآن گفته: ای مردم شما به خدا نیازمندید و خداست که بی ‏نیاز ستوده است. (فاطر، آیه ۱۵)
پس هرگاه انسان به فقر هویتی و ماهیتی خویش پی برد، به این حقیقت می‌رسد که هرچه دارد از خدا است و اگر خدا چیزی به او داده است، به همان آسانی و سادگی که به او داده می‌تواند از او سلب کند و دیگران را جایگزین او سازد.(فاطر، آیه 16) پس دیگر جایی برای شگفتی نسبت به کمالاتی که در او وجود دارد، باقی نمی‌ماند تا بدان شیفته شود و در دام خودپسندی گرفتار آید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha