• سه‌شنبه / ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۰:۰۱
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403032214542
  • خبرنگار : 71129

استعفای یک مقام ارشد دیگر دولت زلنسکی؛ غرب اعتمادش را به اوکراین از دست می‌دهد

استعفای یک مقام ارشد دیگر دولت زلنسکی؛ غرب اعتمادش را به اوکراین از دست می‌دهد

مقام ارشد اوکراینی مسئول نظارت بر ساخت و ساز دوران جنگ و استحکامات دفاعی از سمتش استعفا کرد و مدعی شد، نهادی که مسئولش بوده به صورت سیستماتیک توسط زلنسکی تضعیف شده است.

به گزارش ایسنا، استعفای «مصطفی نعیم» از این سمت جدیدترین تغییرات در ساختار دولت کی‌یف است که از قضا، اعتماد شرکای غربی زلنسکی را کم کرده و به خشم و ناراحتی برخی از اعضای دولت نیز انجامیده است.

به نوشته روزنامه فایننشال تایمز، نعیم که ریاست آژانس دولتی بازسازی و توسعه زیرساخت اوکراین را برعهده داشت، گفت دنیس شمیهال، نخست وزیر اوکراین او را از شرکت در کنفرانس سالانه احیای اوکراین که ۱۱ و ۱۲ ژوئن در برلین برگزار می‌شود، برحذر داشت؛ جاییکه اهداکنندگان به اوکراین از پروژه‌های مربوط به بازسازی شهرها و زیرساخت‌های تخریب شده در خلال جنگ با روسیه حمایت می‌کنند.

عدم حضور این مقام مسئول اوکراینی و غیب وزیر زیرساخت احتمالا سوالاتی را درباره توانایی کی‌یف و تعهدش به حفاظت از زیرساخت‌های حیاتی آن هم در زمانی ایجاد می‌کند که نیروهای روسیه همچنان به پیشروی‌های خود ادامه می‌دهند.

دو نفر از مقام‌های این آژانس که مسئول سیاستگذاری مقابله با فساد و برنامه‌ریزی بودند به همراه مصطفی نعیم استعفا کردند. شش اوکراینی و مقام غربی نیز گفتند که موج اخراج‌ها، استعفاها و تغییرات کابینه که توسط زلنسکی در ماه‌های اخیر انجام شده، به دلیل تنش‌ها بین کی‌یف و شرکای غربی است که به تامین مالی دفاع و بازسازی‌های اوکراین می‌پردازند.

استعفای یک مقام ارشد دیگر دولت زلنسکی؛ غرب اعتمادش را به اوکراین از دست می‌دهد
زلنسکی

همه این افراد به فایننشال تایمز گفتند که به زلنسکی و دولتش درباره رویکردها و اقدامات نادرست او هشدار دادند.

یکی از مقام‌های اوکراینی که خواست نامش فاش نشود، گفت: «آمریکا و دیگر شرکای غربی یک شراکت و روابط قابل پیش بینی و عادی را با همتایان اوکراینی خود می‌خواهند. اما اکنون غربی‌ها دارند اعتماد خود را به دولت اوکراین از دست می‌دهند چون تصمیمات شخصی که در دولت گرفته می‌شود را نمی‌فهمند.»

مصطفی نعیم در نامه استعفای خود نوشته که به دلیل موانع سیستماتیک که به او اجازه نمی‌دهد تا از قدرت و اختیاراتش به نحو خوب و موثر استفاده کند، از سمتش کناره گیری می‌کند.

وی همچنین نوشته که از نوامبر گذشته میلادی موانع و مشکلات برای آژانس بازسازی و توسعه زیرساخت اوکراین که عهده دار مسئولیتش بود، به وجود آمد که تاثیر منفی بر ظرفیت‌ها و قابلیت‌های دفاعی کشور، محموله لجستیکی، حفاظت از زیرساخت‌های حیاتی و صادرات کالاهای اوکراینی برجای گذاشت.

دو هفته مانده به استعفا، نعیم در حضور ده‌ها نفر از نمایندگان آژانس توسعه بین‌الملل آمریکا و سایر آژانس‌های کمک رسان غربی گفت که احتمالا از کارش اخراج می‌شود و تحقیقات در مورد عملکرد وزارت زیرساخت‌ها توسط «اولکساندر کبراکف»، وزیر سابق زیرساخت آغاز می‌شود.

نعیم همچنین به این مقام‌های غربی اطمینان داده که پروژه‌ها حتی با وجود نبود او هم ادامه می‌یابد اما آن مقام‌ها نگرانی خود را درباره کناره گیری او ابراز کرده و نماینده آژانس توسعه بین‌الملل آمریکا گفته بود: « این احتمالا مهمترین شراکت ما است که برای بازسازی کشور آماده می‌شویم و در راستای هدف مشترک بازگرداندن اوکراین به تجارت و جریان صادرات کار می‌کنیم.»

به گفته شش مقام اوکراینی و غربی، برکناری کوبراکوف باعث واکنش شدید بزرگترین حامیان غربی اوکراین شد. دیپلمات‌های کشورهای گروه هفت و همچنین اعضای فعلی دولت اوکراین ناامیدی از آنچه به گفته آنها اختلافات داخلی و ناکارآمدی است، توصیف کردند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha