• سه‌شنبه / ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۰:۴۶
  • دسته‌بندی: سلامت
  • کد خبر: 1403032214612
  • خبرنگار : 71070

سیگار «تمیزتر»؛ ترفند جدید صنایع دخانی / درخواستی که وزارت بهداشت زیر بارش نمی‌رود

سیگار «تمیزتر»؛ ترفند جدید صنایع دخانی / درخواستی که وزارت بهداشت زیر بارش نمی‌رود

به اذعان مسوولان وزارت بهداشت، یکی از ترفندهای صنایع دخانی معرفی محصولات دخانی جدید مانند سیگارهای الکترونیک و ویپ به عنوان محصولات «بی‌خطر» یا «تمیزتر» است؛ این درحالیست که این محصولات نیز به علت وجود نیکوتین بسیار اعتیادآور هستند و بر سمی‌بودن و سرطان‌زایی آن‌ها نیز تاکید شده است.

به گزارش ایسنا، بنا به تاکید مسوولان سلامت، جوانانی که با گمراهی و ترفندهای صنایع دخانی برای اولین بار مواد دخانی را تجربه می کنند، به راحتی در آنها وابستگی به نیکوتین ایجاد شده و به یک مصرف کننده دائمی مواد دخانی تبدیل می شوند و در این میان استفاده از طعم دهنده‌های جذاب و اسانس‌های خاص که در تنباکو و محصولات نیکوتین به کار می‌رود، عاملی برای ترغیب جوانان به شروع مصرف این محصولات عنوان می‌شود.

سیگارهای «تمیزتر»؛ ترفندی دیگر از صنایع دخانی

وزارت بهداشتی‌ها بارها تاکید کرده‌اند که محصولات دخانی نوپدید و تبلیغ آنها به عنوان محصولات "کم" خطر و کم آسیب" یا "تمیزتر" به جای سیگارهای معمولی، ترفندی دیگر از صنایع دخانی جهت جذب مخاطب بیشتر است؛ این درحالیست که وجود گلیسیرین در محلول سیگار الکترونیکی با آسیب به کیسه‌های هوایی ریه، خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش می‌دهد.

همچنین تاکید می‌شود که استفاده از محصولات دخانی نوپدید نظیر سیگار و قلیان الکترونیکی، ویپ و محصولات گرم کننده سیگار بدون دود، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی - عروقی و ریوی را افزایش می‌دهد و موجب سرطان‌های دهان، زبان، گونه، لثه، مری و لوزالمعده می‌شود.

استفاده از محصولات دخانی نوپدید همچنین موجب پوسیدگی دندان و ریزش دندان هم می‌شود و البته این محصولات بدون دود حاوی نیکوتین هستند که بسیار اعتیادرآور است.

گزارش وزارت بهداشت درباره سرطان‌زا بودن سیگارهای الکترونیک

در مجموع وزارت بهداشت درباره سمی بودن و سرطان‌زا بودن مواد سیگارهای الکترونیک گزارش داده است؛ همچنین مواردی در ارتباط با انفجار در صورت مصرف‌کننده‌ها نیز گزارش شده است.

تبلیغ سیگار، ممنوع

در این میان وزارت بهداشت تاکید دارد که یکی از مهم‌ترین راهکارهای حفاظت جوانان از آسیب‌ها و صدمات ناشی از مصرف دخانیات، ممنوعیت کامل تبلیغات است؛ موضوعی که در قانون جامع کنترل و مبارزه با دخانیات از سال‌ها پیش مصوب شده اما در اجرا با مشکلات عدیده‌ای مواجه است و صنایع دخانی از طرف مختلف از جمله تولید محصولات جدید با طعم‌های متفاوت و متنوع و تبلیغات گسترده از جمله در فیلم‌های خانگی باعث فریب جوانان و نوجوانان می‌شوند.

دخانیات عامل ۲۵ بیماری مرگ‌بار

در مجموع صنایع دخانی هر ساله ده‌ها میلیارد دلار در سراسر دنیا برای تبلیغ و بازار فروش محصولات مرگ‌بارشان هزینه می‌کنند و فعالیت‌ها و اقدامات بازاریابی آنها با هدف جذب جوانان و مصرف کنندگان جدید است؛ این درحالیست که گفته می‌شود مصرف دخانیات عامل ۲۵ بیماری کشنده است و سالانه در کشور بیش از ۶۰ هزار نفر در اثر مصرف مواد دخانی جان می‌بازند.

قانون افزایش قیمت محصولات دخانی از طریق مالیات

از طرف دیگر در شرایطی که صنایع دخانی در تلاش برای تضعیف ممنوعیت تبلیغات و ممنوعیت مصرف دخانیات در اماکن عمومی هستند، طبق مستندات جهانی یکی از مهم‌ترین راهکارهای پیشگیری و کاهش شیوع استعمال محصولات دخانی به عنوان کالای آسیب‌رسان سلامت، افزایش قیمت محصولات دخانی از طریق مالیات است؛ به طوری که هر ۱۰ درصد افزایش قیمت سیگار می‌تواند مصرف دخانیات را به میزان پنج درصد کاهش دهد.

 به اذعان دکتر مسجدی – دبیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات میزان مالیات محصولات دخانی باید به نحوی باشد که حداقل ۷۰ تا ۷۵ درصد قیمت خرده‌فروشی به مالیات اختصاص داده شود؛ این درحالیست که مالیات محصولات دخانی در کشور ما معادل ۲۸ درصد است و برخی با افزایش نرخ مالیات محصولات دخانی مخالفت می‌کنند و مدعی هستند افزایش نرخ مالیات محصولات دخانی می‌تواند صنعت و اشتغال‌زایی را با چالش مواجه کند. مخالفان افزایش مالیات همچنین ادعا می‌کنند افزایش مالیات می‌تواند منجر به قاچاق محصولات دخانی شود.

درخواستی که وزارت بهداشت زیر بارش نمی‌رود

در مجموع محصولات دخانی نوپدید نظیر سیگار الکترونیک و ویپ از ترفندهای صنایع دخانی برای جذب مصرف کننده جدید معرفی می‌شوند و بهزاد ولی‌زاده - رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت در این زمینه بارها تاکید کرده که سیگارهای الکترونیک جزء موارد قاچاق به حساب می‌آیند و بسیاری از کشورها یا این محصولات را ممنوع کرده یا در جهت محدود کردن آن برآمده‌اند؛ این درحالیست که در کشور ما تقاضاهایی برای اجازه فعالیت در زمینه عرضه و رسمیت بخشیدن به این سیگارها صورت گرفته اما وزارت بهداشت زیر بار صدور مجوز برای تولید، فروش و عرضه این سیگارها نمی‌رود.

مبارزه با سیگارهای الکترونیک در دستور کار ۲ وزارتخانه

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت همچنین پیش از این به ایسنا گفت که «سیگارهای الکترونیک جزو موارد قاچاق به حساب می‌آیند و به همین دلیل می‌توان از ظرفیت قانونی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز استفاده کرد. موضوع مبارزه با سیگارهای الکترونیک در دستور کار دو وزارتخانه «بهداشت، درمان و آموزش پزشکی» و «صنعت، معدن و تجارت» قرار گرفته است.»

وی همچنین از مردم خواسته است که از طریق سامانه ۱۹۰ هرگونه تخلف درباره فروش سیگارهای الکترونیک را گزارش کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۳-۲۲ ۱۴:۰۷

جمع کنید دم و دستگاه این اعتیاد عمومی در ایران را احمقانه تر از کشت تنباکو در ایران کشتی وجود ندارد یک سیاست اقتصادی و سلامتیی چند سر باخت چه کسانی سر دسته این صنعت مافیایی در ایران هستند؟؟