• چهارشنبه / ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۶:۲۸
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 1403032215094
  • خبرنگار : 71661

نیویورک‌تایمز: روسیه، ایران و چین در برابر هژمونی جهانی آمریکا ایستاده‌اند

نیویورک‌تایمز: روسیه، ایران و چین در برابر هژمونی جهانی آمریکا ایستاده‌اند

رسانه آمریکایی نوشت چین، ایران، کره شمالی و روسیه در برابر «هژمونی جهانی» آمریکا ایستاده‌اند و این معاهده بهای سلطه نظامی ایالات متحده را افزایش داده است.

به گزارش ایسنا، انتظار می‌رفت بعد از دوره چهار ساله ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» و در دوره بایدن، موضع آمریکا به‌عنوان یک رهبر جهانی بهبود یابد، اما واشنگتن رهبری را تنها در حمایت از دوستان و مقابله با دشمنان تعریف کرده است. بایدن در جنگ اوکراین از این کشور حمایت و در منطقه آسیا و اقیانوس آرام روابط آمریکا را تقویت کرده است، اما نشانی از رهبری در سیاست‌های او دیده نمی‌شود.

روزنامه نیویورک‌تایمز با این مقدمه نوشته است: «رهبری جهانی فقط حمایت از دوستان و مقابله با دشمنان نیست. رهبران واقعی نباید فقط در صدر بنشینند. آن‌ها به حل مشکلات می‌پردازند و روحیه را تقویت می‌کنند.» اکثر مقامات آمریکا طوری رفتار می‌کنند که گویی ایالات متحده این سبک از رهبری را در جهان پیاده می‌کند، اما از زمان جنگ سرد تا امروز ایالات متحده هرگز تا این حد از جایگاه رهبری جهانی دور نبوده است. آمریکای امروز، بیش از آنکه شبیه به یک رهبر درسطح جهانی باشد، مانند رهبر یک فرقه رفتار می‌کند.

در این گزارش آمده است: «آمریکا خود را تا سطح دفاع از مواضع مطلوب خود در برابر رقبایی که روزبه‌روز متحدتر می‌شوند، تقلیل داده است و کشورهای جهان که ناظر بر این وضعیت هستند، از خود می‌پرسند چرا آمریکایی‌ها فکر می‌کنند رشته امور را در دست دارند؟»

نیویورک‌تایمز: روسیه، ایران و چین در برابر هژمونی جهانی آمریکا ایستاده‌اند
جنگ اوکراین

آمریکا در اوکراین شکست راهبردی خورده است

این روزنامه با اشاره به آنچه آن را «موفقیت ابتدایی آمریکا» در جنگ اوکراین نامیده، به تغییر موازنه قدرت در این جنگ اشاره کرده و می‌نویسد: «شاید روسیه امروز برای حمله خود بهای سنگینی بپردازد، اما این مناقشه برای آمریکا هم یک شکست راهبردی بوده است. ایالات متحده حالا باید با یک قدرت هسته‌ای پیش‌بینی‌ناپذیر و آزرده‌خاطر مقابله کند.»

نیویورک‌تایمز همچنین با طرح این ادعا که چین، ایران و کره شمالی با حمایت نظامی از روسیه در برابر «هژمونی جهانی» آمریکا ایستاده‌اند، می‌نویسد: «تا امروز ثابت شده است که این معاهده ضدآمریکایی برای کاهش اثرات کمک‌های غرب به اوکراین به‌اندازه کافی قدرتمند است و بهای سلطه نظامی ایالات متحده را افزایش داده است.»

روسیه مستقیماً با ۶ کشوری که آمریکا بر اساس تعهدات خود به ناتو موظف به دفاع از آن‌هاست، هم‌مرز است. آمریکا با وجود منابع محدود خود، علاوه بر این ۶ کشور و حمایت‌هایی که امروز از اوکراین به عمل می‌آورد، باید برای دفاع از تایوان در همسایگی با چین هم تدارک ببیند!

این روزنامه نوشت بسیاری از کشورهایی که با عملیات نظامی روسیه در اوکراین مخالف هستند نیز لزوماً حامی آمریکا نیستند و بایدن هم کمکی به این مسئله نکرده است. او جنگ اوکراین را نبردی میان دموکراسی و استبداد جلوه داده است، اما هیچ تلاش ملموسی برای پایان‌دادن به این جنگ از طریق دیپلماسی انجام نداده است؛ امری که باعث شده کشورهای بی‌طرف، تمایل به‌سوی مواضع واشنگتن را معادل ورود به جنگی بی‌پایان بدانند.

به جز متحدان آمریکا، کشورهای اندکی حاضر شده‌اند روسیه را برای حمله به اوکراین تحریم کنند. به گزارش رسانه آمریکایی، این در حالی است که در منطقه‌ای مانند تایوان، بی‌شک میزان حمایت بین‌المللی از مواضع آمریکا کم‌تر خواهد بود. در این گزارش آمده است: «از ۲۰۲۲ تا امروز، در آفریقا، آسیا، آمریکای لاتین و خاورمیانه تصویر روسیه و چین بهبود یافته است.»

نیویورک‌تایمز: روسیه، ایران و چین در برابر هژمونی جهانی آمریکا ایستاده‌اند
کشف پیکرهای شهدای فلسطینی در نزدیکی بیمارستان ناصر

بایدن اقدامات اسرائیل را می‌بیند و نُچ‌نُچ می‌کند!

به گزارش نیویورک‌تایمز، جنگ غزه در بدترین زمان ممکن اتفاق افتاد و بایدن هم به‌جای شرطی‌کردن حمایت‌های آمریکا از رژیم صهیونیستی برای حفاظت از غیرنظامیان، وعده حمایت تمام‌عیار از کارزار نظامی صهیونیست‌ها را داد. در این گزارش آمده است: «بایدن تصمیم گرفت نه یک رهبر، بلکه یک دنبال‌کننده باشد. او در فاصله‌ای که (آگاهانه میان آمریکا و اقدامات اسرائیل) ایجاد کرده، اقدامات اسرائیل را می‌بیند و نُچ‌نُچ می‌کند! در این مناقشه سرنوشت‌ساز، آمریکا هم‌زمان هم ضعیف بوده و هم سرکوبگر. تازه داریم تبعات (این سیاست‌ها را) بر وجهه و امنیت ایالات متحده می‌بینیم.»

رسانه آمریکا با اشاره به اینکه بایدن کاری جز بسیج کشورها علیه ایران انجام نمی‌دهد، اذعان کرد تلاش‌های واشنگتن برای عادی‌سازی روابط عربستان با رژیم صهیونیستی هم بی‌فایده است و نتیجه‌ای جز درگیری بیشتر ایالات متحده در درگیری‌های منطقه نخواهد داشت.

به گزارش نیویورک‌تایمز، مشکل بایدن این است که بیش از حد به خواسته متحدان آمریکا بها می‌دهد. او در مورد مذاکرات صلح اوکراین، مسئله را کاملاً به کی‌یف واگذار کرده و با اهداف جنگی کمال‌طلبانه دولت این کشور مخالفت نکرده است. از سوی دیگر، بایدن هم‌زمان با اعلام مخالفت عمومی با نقشه‌های جنگی رژیم صهیونیستی، سرعت ارسال تسلیحات به این رژیم را افزایش داده است. او همچنین تعهد به تایوان را از ارسال سلاح هم فراتر برده و چهار بار وعده داده که از این جزیره خودگردان حمایت خواهد کرد. در این گزارش آمده است: «پیشینیان بایدن هرگز تا این حد یک‌جانبه رفتار نمی‌کردند و نوعی «ابهام استراتژیک» را در مسائلی مانند نحوه دفاع آمریکا از تایوان حفظ می‌کردند.»

آمریکا بعد از جنگ سرد سعی داشته قلمرو متحدان خود را گسترش دهد، اما این تلاش‌ها همواره با بدبینی کشورها همراه بوده و این تا حد زیادی از سلطه‌جویی واشنگتن ناشی شده است. دولت‌های متمادی در کاخ سفید به‌دنبال گسترش ائتلاف‌های آمریکا بودند. واشنگتن در دهه‌های اخیر جنگ‌های زیادی به راه انداخت و در تلاش‌های خود برای گسترش «لیبرال دموکراسی» انتظار داشت کشورها به نظم مطلوب آمریکایی تن دهند. امروز این انتظار ساده‌لوحانه از بین رفته، اما تمایل به سلطه‌گری همچنان پابرجاست.

نیویورک‌تایمز: روسیه، ایران و چین در برابر هژمونی جهانی آمریکا ایستاده‌اند
پوتین در مراسم «روز پیروزی» در مسکو

شکست آمریکا در بازی نفوذ حتمی است

رسانه آمریکایی در این باره می‌نویسد: «آمریکا مدام حوزه نفوذ خود را گسترش می‌دهد و دائماً با مقاومت‌های قاطع مواجه می‌شود. این به نوبه خود باعث می‌شود واشنگتن تلاش خود را چندبرابر کند و جهان هم به این امر واکنش نشان می‌دهد. شکست آمریکا در این بازی حتمی است و آمریکایی‌ها باید هزینه و خطرات زیادی را برای ادامه‌دادن آن به جان بخرند.»

به گزارش این رسانه آمریکایی، اگر واشنگتن به دنبال رهبری جهان و برقراری صلح است، باید برای پایان مسالمت‌آمیز و مذاکره‌محور جنگ اوکراین کمک کند و ضمن کاهش نقش آمریکا در ناتو، اروپا را به قبول مسئولیت تأمین امنیت خود سوق دهد. این روزنامه همچنین از بایدن خواست حمایت‌های نظامی خود از رژیم صهیونیستی را به میزان تمایل این رژیم به حصول توافق آتش‌بس مشروط کند.

نیویورک‌تایمز در این مقاله محول‌کردن مسئولیت بخش اعظم امنیت جهانی به تمایلات سلطه‌جویانه یک کشور واحد را خطرناک دانست و افزود کشوری که به دیگر کشورها مجال عرض اندام نمی‌دهد، نمی‌تواند یک رهبر واقعی باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar

سلام و عرض ادب، آن‌قدر خوب است، وقتی زحمت ترجمه‌ی مقاله‌ای را می‌کشید، به نسخه‌ی اصلی آن هم یک ربط (link) بدهید. هم به‌لحاظ حرفه‌ای، هم برای احترام به مالکیت معنوی، و هم برای خوانندگان مشتاق.