• سه‌شنبه / ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۷:۰۴
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403032215095
  • خبرنگار : 71415

گمانه‌زنی رسانه‌ها درباره دسیسه‌چینی رئیس شورای اروپا علیه رئیس کمیسیون اروپا

گمانه‌زنی رسانه‌ها درباره دسیسه‌چینی رئیس شورای اروپا علیه رئیس کمیسیون اروپا

رسانه‌های غربی گزارش دادند رئیس شورای اروپا در رقابت با مقام ارشد دیگر اتحادیه اروپا یعنی اورزولا فون در لاین به دنبال بلوکه کردن شرکت او در مذاکرات بر سر تعیین سمت‌های ارشد این بلوک در دوره جدید پارلمان اروپا است.

به گزارش ایسنا، روزنامه «پالتیکو» آمریکا و روزنامه «تلگراف» انگلیس گزارش دادند شارل میشل، رئیس شورای اروپا به دنبال ممنوع کردن شرکت اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا در مذاکراتی عالی‌رتبه است تا از این طریق جلوی ابقای فون در لاین در این سمت را بگیرد.

به نوشته نشریه تلگراف، این جدیدترین نمونه از اختلاف و رقابت شدیدی است که در طول دوره پنج ساله‌ ریاست آنها در صدر مناصب ارشد اتحادیه اروپا نمود یافت.

طبق گزارش این نشریه انگلیسی، میشل پیشنهاد کرده که فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، از مذاکرات بعدی میان رهبران اتحادیه اروپا و سران کشورها در چند روز دیگر با موضوع تعیین متصدیان سمت‌های ارشد این بلوک بعد از انتخابات اخیر پارلمان اروپا کنار گذاشته شود.

به نوشته تلگراف، شارل میشل در مذاکرات با دستیارانش گفته است فون در لاین نباید اجازه شرکت در این مذاکرات را پیدا کند چون به دنبال دومین دور ریاستش به عنوان کاندیدای ارشد حزب راستگرای موسوم به حزب «مردم اروپا» است.

بر اساس این گزارش این که رئیس کمیسیون اروپا در مذاکرات در شورای اروپا گنجانده شود یک عرف معمول بوده اما سابقه نداشته که رئیس کنونی کمیسیون برای رسیدن به دومین دور این ریاست تلاش کند.

روزنامه پالتیکو نیز نوشت: «رئیس شورای اروپا طرح ریزی کرده تا هم خودش سمت ارشدی در این بلوک را تصاحب کند و هم اجازه ندهد که دشمنش در دوران ریاست، به دومین دور خود برسد. بروکسل مملو از صحبت درباره این است که شارل میشل، رئیس شورای اروپا تلاش دارد اورزولا فون در لاین، الهه انتقام خود و رئیس قدرتمند کمیسیون اروپا را سرنگون کند.»

این روزنامه آمریکایی در ادامه نوشته است: «هشت دیپلمات و مقام اتحادیه اروپا و مقام دولتها به پالتیکو گفتند نگرانند که میشل در پایان دوره ریاست پر تنش این دو و رقابت چند ساله آنها، برای جلوگیری از رسیدن رئیس کمیسیون اروپا به دور دوم بالقوه‌اش تلاش کند.»

یک مقام اتحادیه اروپا اظهار کرد: «این وضعیت دارد همه را دیوانه می‌کند چون بازی او بسیار واضح است، او می‌خواهد برای فون در لاین مانع ایجاد و کاری کند که در رویای سمت ارشدش باقی بماند.»

در مطلب پالتیکو نوشته شده است: « در پشت صحنه، جنگ قدرت بین دو مقام ارشد اتحادیه اروپا در ناهارهای لغو شده و بیانیه‌های پر نیش و کنایه‌ای که ضبط نشده و از دفتر این رئیس به دفتر دیگری در خیابان لوآ در شهر بروکسل منتقل می‌شوند نمود یافته است. روابط ملتهب آنها در جریان رسوایی سوفاگیت زمانی که میشل در سفر سال ۲۰۲۱ به ترکیه و دیدار با رجب طیب اردوغان، تنها صندلی کنار رئیس جمهور ترکیه را تصاحب کرده و فون در لاین را مجبور به نشستن در یک صندلی در فاصله‌ای دورتر کرد، بیش از پیش عیان شد. فون در لاین بعدا میشل را متهم به تبعیض جنسیتی کرد.»

پالتیکو تصریح داشته است: «برخی گمانه‌زنی کرده‌اند میشل به دنبال سمت مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و جانشین شدن به جای جوزپ بورل، کسی که با او روابط خوبی دارد، است. چند تن از مقام‌ها و دیپلمات گفتند استراتژی او این است که سران دولت‌ها را برای دیدارهای رو در رو کنار بکشد به جای آنکه آنها در حضور همه به بحث درباره گزینه‌های انتصاب در سمت‌های ارشد اتحادیه اروپا بپردازند.»

به نوشته تلگراف، شارل میشل با اتهام مداخله در امور سیاسی تصمیم‌گیری‌ها مواجه شده است.

یک دیپلمات اتحادیه اروپا به پالتیکو گفت: «اگر او می‌خواهد فون در لاین را از اتاق اجلاس حذف کند، باید خودش را نیز حذف کند.»

منبع دومی اضافه کرد: «نوعی آزردگی خاطر وجود دارد.»

رهبران اتحادیه اروپا اولین جلسه خود با موضوع بحث در مورد نتایج انتخابات اخیر پارلمان اروپا که منجر به دستاوردهایی برای جناح راست در سراسر این بلوک به ویژه در فرانسه و آلمان شد را در ۱۷ ژوئن برگزار خواهند کرد.

آنها همچنین شروع به بررسی نامزدهای تصدی سه ریاست اصلی در اتحادیه اروپا - شورا، کمیسیون و پارلمان - و مسئول سیاست خارجی آن خواهند کرد.

به نوشته تلگراف، فون در لاین گزینه ارجح برای ابقا در سمتش است اما انتظار می‌رود آنتونیو کاستا، نخست وزیر رسوا شده پرتغال رئیس شورای اروپا شود.

کایا کالاس، نخست‌وزیر استونی نیز این سیگنال را داده که می‌خواهد مسئول سیاست خارجی باشد. به نظر می رسد روبرتا متسولا نیز در سمت خود به عنوان رئیس پارلمان اروپا ابقا شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha