• چهارشنبه / ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۲:۴۰
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 1403032315656
  • خبرنگار : 71610

تاکتیک‌های جدید مقاومت و تعمیق خسارات اشغالگران در غزه

تاکتیک‌های جدید مقاومت و تعمیق خسارات اشغالگران در غزه

با تداوم جنگ رژیم صهیونیستی در نوار غزه و گسترش تجاوزات زمینی به شهر رفح در مرز با مصر، مقاومت فلسطین با پیاده سازی تاکتیک‌های جدید هدف قرار دادن سربازان رژیم اشغالگر و خودروهای آنها را تشدید و پس از چند ماه جنگ خسارات و تلفات دشمن را عمیق‌تر کرده است.

به گزارش ایسنا، مقاومت فلسطین به رهبری حماس در سپیده‌دم هفتم اکتبر عملیات منحصربه‌فردی را با حمله به شهرک‌های صهیونیست‌نشین منطقه «غلاف غزه» آغاز کرد و ده‌ها صهیونیست را به اسارت گرفت. کارشناسان این عملیات را یک شکست راهبردی برای رژیم صهیونیستی و ارتش آن ارزیابی می‌کنند.

طی این مدت و به‌رغم تمامی حملات وحشیانه و غیرانسانی علیه غیرنظامیان و به‌ویژه زنان و کودکان در نوار غزه، اما ارتش به‌اصطلاح افسانه‌ای رژیم صهیونیستی متحمل خسارات و ضربات بی‌سابقه‌ای شده است، تا جایی که خود صهیونیست‌ها ناگزیر به اعتراف به شکست در مقابل مقاومت فلسطین شده‌اند.

به‌رغم سانسور شدید نظامی، رسانه‌های عبری هر از چند گاهی گزارش‌هایی درباره میزان تلفات ارتش رژیم صهیونیستی منتشر می‌کنند که با آمار و ارقام رسمی مغایرت دارد.

روزنامه العربی الجدید در یادداشتی در این باره نوشت: سه‌شنبه بر اثر انفجار یک خانه در شهر رفح، در جنوب نوار غزه، چهار سرباز از تیپ «گفعاتی» به هلاکت رسیدند و ۶ نظامی دیگر نیز زخمی شدند.

با این عملیات که گردان‌های القسام، شاخه نظامی حماس مسؤولیت آن را بر عهده گرفت، مقاومت خسارات اشغالگران را عمیق‌تر کرد، به طوری که تعداد کشته شدگان آن از آغاز جنگ تا کنون به ۶۵۰ سرباز از جمله ۲۹۸ نفر در جریان نبردهای زمینی افزایش یافت.

مقاومت فلسطین علی‌رغم مواجهه با چالش‌های فراوان در ماه‌های اخیر، اما در حال تعمیق خسارات رژیم صهیونیستی با اتخاذ تاکتیک‌های مختلف در برابر تهاجم زمینی و بمباران متمرکز و شدید زیرساخت‌های نوار است. این تاکتیک مقاومت از طریق کاهش تعداد اعضای خود در مناطق مورد نظر برای تامین امنیت آنها، تله گذاری منازل محل استقرار نظامیان صهیونیست و تشدید استفاده از موشک‌های کوتاه برد و خمپاره شکل گرفته است.

منابع فلسطینی در مصاحبه با العربی الجدید اعلام کردند: «استراتژی فعلی مقاومت به جای رویارویی مستقیم، بر اهدافی متمرکز است که مهم‌ترین آن وارد کردن خسارت به صفوف سربازان اسرائیل و خودروهای آنها است؛ درست مانند اتفاقاتی که در رفح رخ می‌دهد.

این منابع گفتند: این تاکتیک ناشی از سیاست زمین سوخته است که اشغالگران علیه مناطق مختلف نوار غزه و مقاومت به کار می‌برند. این استراتژی با افزایش تعداد سربازان کشته شده اسرائیلی در ماه‌های اخیر به ثمر نشسته و به ویژگی اصلی در عملیات‌هایی تبدیل شده است که سربازان و خودروها را هدف قرار می‌دهند.

برخلاف روحیه سربازان صهیونیست که در مقایسه با زمان آغاز جنگ کمتر شده است، این عملیات‌ها اعتماد رزمندگان مقاومت فلسطین را بیشتر  و روحیه آن‌ها را برای ادامه رویارویی طولانی‌تر علی‌رغم سختی میدان و جنگ تقویت می‌کند.

در حالی که صهیونیست‌ها برای حملات بر فناوری و سازوکارهای نظامی تکیه می‌کنند، مقاومت در حال تشدید خسارات آنها است، چراکه مبارزان مقاومت فلسطین ویژگی‌های زمین نوار غزه را به خوبی می‌شناختند و همین امر باعث شده است که آنها بتوانند با داده‌های میدانی راحت‌تر برخورد کنند. رزمندگان مقاومت در گروه‌های نسبتاً کوچک کار می‌کنند تا از هدف‌گیری و تعقیب خود جلوگیری کنند و تا حد امکان در خط مقدم بمانند.

تاکتیک‌های جنگ طولانی

«اسامه خالد» متخصص در امور نظامی و امنیتی، در مصاحبه با العربی الجدید گفت: «پس از ۹ ماه جنگ، رزمندگان مقاومت به رهبری گردان‌های القسام در حال اتخاذ یک استراتژی نظامی جدید در چارچوب رویارویی بلند مدت با ارتش رژیم اشغالگر هستند، این استراتژی مبتنی بر محاسبه دقیق در استفاده از قدرت و حفظ سرمایه‌های انسانی و مادی مقاومت است.

وی گفت: مقاومت تاکتیک‌های رزمی با هدف فرسودگی نیروهای ارتش اشغالگر از طریق اقدامات تهاجمی مانند حملات سریع و تمرکز بر کمین‌های پیچیده و هدف قرار دادن نقاط تمرکز آنها را در پیش گرفته است.

خالد معتقد است که این تاکتیک‌های جدید بخشی از استراتژی فعلی مقاومت است که پس از ارزیابی‌های مختلف وضعیت و مطالعه صحنه عملیات و با در نظر گرفتن موارد مهم جنگ موثر در مذاکرات اتخاذ شده است.

«ابراهیم المدهون» نویسنده و تحلیلگر سیاسی نیز معتقد است که مقاومت فلسطین در تلاش است تا طولانی شدن جنگ را تحمل کند و با قدرت آتش شکست نخورد.

المدهون می‌گوید: مقاومت برای مقابله با این تجاوز از سیاست‌های مختلف پیروی می‌کند که مهم‌ترین آنها بقا و تداوم در مقاومت و کار طولانی مدت، صرفه‌جویی در نیرو و تلاش برای تقسیم آن و عدم استفاده از همه نیروها است تا توان خود را برای جنگ بلند مدت حفظ کند و به همین دلیل این روزها بر پیاده سازی کمین علیه دشمن تکیه کرده است.

به گفته این کارشناس، مقاومت معتقد است مفیدترین کار هدف قرار دادن سربازان اشغالگر در داخل خانه‌ها و منفجر کردن آنها در تونل‌ها و از طریق تک تیراندازی و تعقیب تیم‌های نجات رژیم صهیونیستی است.

وی ادامه داد: هر عملیات موفقیت آمیزی که در آن سربازان دشمن کشته می‌شوند، نتایج مثبتی بر روحیه فلسطینی‌ها می‌گذارد و با توجه به فشار عظیمی که ملت فلسطین متحمل می‌شوند، شادی پیروزی را به آنها می‌بخشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha