• چهارشنبه / ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۵:۵۲
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403032315890
  • خبرنگار : 71415

پاشینیان روز ملی روسیه را به پوتین تبریک گفت

پاشینیان روز ملی روسیه را به پوتین تبریک گفت
پوتین، میشوستین و پاشینیان

نخست وزیر ارمنستان پیامی را برای رئیس جمهور و نخست وزیر روسیه برای تبریک مناسبت روز ملی این کشور فرستاد.

به گزارش ایسنا، «نیکول پاشینیان»، نخست وزیر ارمنستان به مناسبت تبریک روز ملی روسیه پیام‌های تبریکی را برای «ولادیمیر پوتین» و «میخائیل میشوستین»، رئیس جمهور و نخست وزیر این کشور فرستاد.

به نوشته خبرگزاری «ارمن پرس»، پاشینیان در پیام خود خطاب به پوتین ضمن تبریک گفتن روز ملی  فدراسیون روسیه نوشت: «این روز مهم در تاریخ مدرن روسیه سمبل تمایل روس‌ها برای گشایش یک نقطه عطف سیاسی جدید در این کشور دارای سنتها،‌ فرهنگ و تاریخ غنی است.»

پاشینیان در ادامه این پیام به رئیس جمهور روسیه نوشت: «من مطمئن هستم روابط چند قرنی ارمنستان و روسیه، بر مبنای اصول تزلزل ناپذیر برابری و احترام به منافع مردم هر دو کشور، روند توسعه سازنده خود را ادامه خواهد داد و این روند به تقویت همکاری‌های چند جانبه و دوجانبه در همه حوزه‌های مورد توجه دو طرف منجر خواهد شد.»

نخست وزیر ارمنستان در پیام تبریک خود به همتای روسی‌اش نوشت: «روس‌ها هر سال در این روز اعلامیه حاکمیت دولت کشورشان را به عنوان شروع یک دوران جدید در تاریخ روسیه مدرن گرامی می‌دارند.»

او تصریح کرد: «من اطمینان دارم همکاری‌های سودمند دوجانبه و چندجانبه کشورهای ما، مبتنی بر سنت‌های دیرینه احترام دوجانبه بین دو کشور، توسعه به صورت دوجانبه و چندجانبه در حوزه‌های تجارت، اقتصاد، علمی، فنی، انساندوستانه و حوزه‌های دیگر به نفع مردم ارمنستان و روسیه را ادامه خواهد داد.»

از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در ۱۹۹۱، ایروان و مسکو متحدان نزدیکی بودند و ارمنستان میزبان یک پایگاه نظامی روسیه است. اما در یک سال گذشته و با مسلط ‌شدن جمهوری آذربایجان بر قره‌باغ کوهستانی در حمله‌ای کوتاه و سریع، روابط مسکو و ایروان به تیرگی گرایید.

قره‌باغ منطقه‌ای است واقع در خاک جمهوری آذربایجان که تا چندی پیش اکثر ساکنان آن ارمنی‌تبار و به دولت ایروان نزدیک بودند. باکو در سپتامبر ۲۰۲۳ با حمله‌ای ناگهانی به این منطقه، دوباره کنترل قره‌باغ را در دست گرفت و تقریباً تمام ساکنان محلی آن به ارمنستان گریختند. ایروان مدعی است که روسیه در جریان این درگیری‌ها حمایت کافی را از ارمنستان به عمل نیاورده است.

با این وجود چندی پیش پوتین تولد پاشینیان را در گفت‌وگوی تلفنی با این نخست‌وزیر ارمنستان تبریک گفت.

چنین تماس‌هایی می‌توانند نشانه‌هایی از بر طرف شدن سردی روابط مسکو و ایروان باشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha