• چهارشنبه / ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ / ۰۹:۳۵
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403051711292
  • خبرنگار : 50072

/جهان امروز و هوش مصنوعی/

هوش مصنوعی زنگ خطری برای خبرنگاران است؟

هوش مصنوعی زنگ خطری برای خبرنگاران است؟

ایسنا/خراسان رضوی در سال‌های اخیر، علاقه به استفاده از هوش مصنوعی بیشتر شده اما هنوز تاثیرات هوش مصنوعی بر صنعت خبر و محیط اطلاعاتی به خوبی شناخته نشده است و همچنین توجه کافی به پیامدهای وابستگی صنعت خبر به شرکت‌های فناوری برای هوش مصنوعی نمی‌شود.

اگر انگیزه استفاده از هوش مصنوعی در صنعت خبر را بررسی کنیم، متوجه خواهیم شد که سازمان‌های خبری، هوش مصنوعی را در نتیجه پیشرفت‌های فناوری اخیر، فشارهای بازار ناشی از چالش‌های مالی صنعت، پویایی رقابتی با تمرکز بر نوآوری و حس فراگیر عدم قطعیت، هیاهو و تبلیغات پیرامون هوش مصنوعی اتخاذ کرده‌اند و اکنون هوش مصنوعی در طیف وسیع‌تری از وظایف در تولید و توزیع اخبار اعمال می‌شود. برخلاف برخی ادعاها، بسیاری از سودمندترین کاربردهای هوش مصنوعی در اخبار نسبتا پیش پا افتاده هستند و هوش مصنوعی اغلب در بسیاری از موارد ابزار خاصی محسوب نمی‌شود.

 پتانسیل هوش مصنوعی برای افزایش کارایی در سازمان‌های خبری، انگیزه اصلی برای پذیرش آن است. مثال‌های مختلف نشان می‌دهد که بهره‌وری، ازجمله دیوار پرداخت پویا (paywalls)، بازنویسی خودکار و ابزارهای تجزیه و تحلیل داده‌ها در تولید اخبار، از مواردی هستند که به آن ورود شده است. چنین دستاوردهای بهره‌وری وابسته به شرایط و به‌ کارگیری است. افزایش بهره‌وری بالقوه را می‌توان با عواملی مانند غیرقابل اعتماد بودن خروجی‌های هوش مصنوعی، نگرانی در مورد آسیب شهرت ناشی از خروجی‌های نادرست هوش مصنوعی و دشواری خودکارسازی وظایف خاص محدود کرد.

با تامل بر میزان تاثیر هوش مصنوعی بر سازمان‌های خبری، از طریق هوش مصنوعی، کار خبری منطقی‌تر می‌شود، زیرا فرآیندهای کاری که به‌طور سنتی بر شهود انسانی متکی بودند به‌طور فزاینده‌ای با فناوری عقلانیت، کارایی و سرعت  جایگزین می‌شوند. در واقع کارایی و اثربخشی بیشتری در برخی زمینه‌ها فراهم می‌کند. با این حال، تاثیرات هوش مصنوعی در اخبار تابع عوامل زمینه‌ای است که در آن هنجارهای حرفه‌ای، مقاومت کارکنان خبر، مقررات، اولویت‌های مخاطبان و زیرساخت‌های فناوری موجود همگی به‌عنوان محدودیت عمل می‌کنند.

هوش مصنوعی زنگ خطری برای خبرنگاران است؟

استفاده از هوش مصنوعی در سازمان‌های خبری

سازمان‌های خبری از محصولات و زیرساخت‌های هوش مصنوعی شرکت‌های بزرگ فناوری مانند گوگل، آمازون و مایکروسافت در جنبه‌های مختلف عملیات خود استفاده گسترده‌ای می‌کنند.

 سازمان‌های خبری بزرگ‌تر و با منابع بهتر احتمال بیشتری دارد که در توسعه هوش مصنوعی داخلی شرکت کنند. اکثر ناشران دیگر، به ویژه ناشران کوچکتر، به دلیل هزینه‌های بالای مرتبط با هوش مصنوعی سفارشی، راه‌حل‌های شخص ثالث از شرکت‌های پلتفرم را انتخاب می‌کنند.

ناشران به دلیل هزینه‌ها و چالش‌های مرتبط با توسعه مستقل، ازجمله نیاز به قدرت محاسباتی گسترده، رقابت برای استعدادهای فناوری و کمبود مجموعه داده‌های بزرگ، به پیشنهادات هوش مصنوعی شرکت‌های پلتفرم روی می‌آورند. راحتی، مقیاس‌پذیری و مقرون به صرفه بودن پیشنهادات پلتفرم، آنها را جذاب می‌کند و به ناشران اجازه می‌دهد تا از قابلیت‌های هوش مصنوعی بدون بار مالی توسعه داخلی استفاده کنند.

با وجود ملاحظات در برخی بخش‌های صنعت خبر، پذیرش «هوش مصنوعی پلتفرم» عمدتا به‌عنوان انتخاب عمل‌گرایانه تلقی می‌شود که ناشی از چالش‌های اقتصادی و چشم‌انداز رقابتی استعدادهای فناوری است.

پیچیدگی هوش مصنوعی، کنترل شرکت‌های پلتفرم بر سازمان‌های خبری را افزایش می‌دهد و تاثیرات قفلی ایجاد می‌کند که خطر پیوستن سازمان‌های خبری به شرکت‌های فناوری را به همراه دارد. این امر استقلال سازمان‌های خبری را محدود می‌کند و آنها را در برابر افزایش قیمت یا تغییر اولویت‌های شرکت‌های فناوری که ممکن است با شرکت‌های فناوری هماهنگ نباشد آسیب‌پذیر می‌کند.

فقدان شفافیت در سیستم‌های هوش مصنوعی نگرانی‌ها را در مورد سوگیری‌ها یا خطاهایی که در خروجی روزنامه‌نگاری رخ می‌دهد، افزایش خواهد داد، به‌ویژه زمانی که مدل‌های هوش مصنوعی مولد برجسته می‌شوند. همچنین این خطر وجود دارد که استفاده از هوش مصنوعی با محدود کردن توانایی‌های تصمیم‌گیری اختیاری روزنامه‌نگاران، استقلال آنان را تضعیف کند.

استفاده روزافزون از هوش مصنوعی در اخبار، توازن قدرت را به سمت شرکت‌های فناوری متمایل می‌کند و نگرانی‌هایی را در مورد پرداخت و تهدیدات احتمالی برای مدل‌های کسب‌وکار خودمختاری ناشران، به‌ویژه آن‌هایی که به ترافیک جستجو محور وابسته هستند، افزایش می‌دهد. از آنجایی که پلتفرم‌ها تجربیات جستجوی تقویت‌شده با هوش مصنوعی را در اولویت قرار می‌دهند، ناشران از تغییری که در آن کاربران پاسخ‌های کوتاه را انتخاب می‌کنند، می‌ترسند که بر تعامل مخاطبان تاثیر می‌گذارد و بر افزایش کنترل اعمال شده توسط شرکت‌های پلتفرم بر اکوسیستم اطلاعاتی تاکید می‌کند.

هوش مصنوعی زنگ خطری برای خبرنگاران است؟

پذیرش فزاینده هوش مصنوعی در اخبار به منافع چه کسانی کمک می‌کند؟

در حال حاضر، هوش مصنوعی به جای جایگزینی، به کارکنان خبری کمک می‌کند، اما هیچ تضمینی وجود ندارد که این وضعیت ادامه یابد. هوش مصنوعی به اندازه‌ای رشد کرده است که امکان جایگزینی حداقل برخی از مشاغل روزنامه‌نگاری را  چه به‌طور مستقیم یا به دلیل نیاز به کارگران کمتر فراهم می‌کند.

مشخص نیست که هوش مصنوعی کارکنان خبر را برای انجام روزنامه‌نگاری گسترده‌تر یا بهتر آزاد می‌کند بلکه به همان اندازه احتمال دارد که هر زمان پس انداز بلافاصله با تقاضاهای جدید یا اضافی پر شود.

تاثیرات هوش مصنوعی بر اخبار و عرصه عمومی تا حد زیادی توسط تصمیماتی که سازمان‌های خبری و مدیران در مورد زمان، مکان و نحوه استفاده از این فناوری می‌گیرند، تعیین می‌شود. استفاده از هوش مصنوعی به‌طور خودکار باعث بهبود روزنامه‌نگاری یا کیفیت اطلاعات در دسترس عموم نمی‌شود و این مورد فقط در صورتی محقق می‌شود که از فناوری برای این منظور استفاده شود.

استفاده روزافزون از هوش مصنوعی احتمالا نابرابری‌های موجود را در بین سازمان‌های خبری تقویت می‌کند و ناشران بین‌المللی با منابع خوب شروع به کار خواهند کرد.

در سطح کلان، سازمان‌های خبری جزء حیاتی عرصه عمومی هستند. آنها به‌عنوان دروازه‌بان برای فضای توجه مشترکی که اکثر ما در آن زندگی می‌کنیم عمل می‌کنند. همانطور که سازمان‌های خبری از طریق هوش مصنوعی تغییر می‌کنند، ساختار سیستم گسترده‌تری که تشکیل و شکل می‌دهند نیز تغییر می‌کند.

پذیرش هوش مصنوعی اخبار را تغییر و عرصه عمومی را بیشتر به سمت فنی و منطق شرکت‌های پلت‌فرم سوق می‌دهد، به‌عنوان مثال، منطقی‌سازی و محاسبه‌پذیری بیشتر (به‌ویژه از سوی مخاطب) و کارایی و بهره‌وری در کار روزنامه‌نگاری در اولویت قرار می‌گیرد اما این رویکرد ممکن است لزوما رفاه روزنامه‌نگاری یا نیازهای مخاطبان را در اولویت قرار ندهد زیرا هر مشکلی که اخبار با آن مواجه است را نمی‌توان با راه‌حل‌های تکنولوژیکی حل کرد.

استفاده ناشران از هوش مصنوعی پلتفرم‌ها برای خدمات خود و وابستگی فزاینده آن‌ها به شرکت‌های فناوری برای هوش مصنوعی، می‌تواند صنعت اخبار را بیشتر تضعیف کند و با محبوبیت بیشتر تجربیات کاربران هوش مصنوعی، قابلیت مشاهده محتوای خبری کاهش می‌یابد.

گاهی اوقات، استفاده ناشران از هوش مصنوعی به بهبود سیستم‌های هوش مصنوعی غول‌های بزرگ فناوری کمک می‌کند و مسیری را برای شرکت‌های پلتفرم فراهم می‌کند تا محصولات و خدمات هوش مصنوعی همه‌منظوره بهتری بسازند، کنترل آن‌ها بر اطلاعات را تقویت کرده و به‌طور بالقوه آنها را قادر می‌سازد تا وظایفی را که زمانی برای روزنامه‌نگاری محوری بودند، بر عهده بگیرند.

به گزارش ایسنا، گفته می‌شود گوگل به‌طور مخفیانه ابزار هوش مصنوعی جدید خود را موسوم به «جنسیس» در اختیار برخی سازمان‌های خبری و خبرگزاری‌ها قرار داده است و این نگرانی را به وجود آورده که شاید شغل روزنامه‌نگاری در معرض تهدید قرار بگیرد. برخی از مدیرانی که در زمانی که گوگل ابزار هوش مصنوعی جدید خود را در اختیار سازمان‌های خبری آنها قرار داده، حضور داشته‌اند، گفته‌اند که از این هوش مصنوعی ناراضی هستند؛ چراکه درک درستی از تلاش‌هایی که برای تولید اخبار دقیق انجام می‌شود، ندارد.

منابع

ایسنا، دانشگاه کلمبیا

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha