• پنجشنبه / ۵ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۴۳
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403070503819
  • خبرنگار : 50416

درآمد ۲۵۰ میلیارد تومان‌ موقوفات‌ استان همدان در سال گذشته

درآمد ۲۵۰ میلیارد تومان‌ موقوفات‌ استان همدان در سال گذشته

ایسنا/همدان مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان همدان موقوفات انتفاعی استان را بیش از ۲۰۰۰ مورد شامل مسجد، حسینیه، زینبیه، مدرسه یا دارالقرآن و موقوفات منفعتی را بیش از ۸۰۰ مورد دانست و گفت: درآمد موقوفات استان همدان در سال گذشته ۲۵۰ میلیارد تومان بوده است.

حجت الاسلام رضا زین العابدینی  پنجشنبه پنجم مهر ماه در نشست خبری با اصحاب رسانه ملایر با بیان اینکه امسال هفت وقف جدید در سطح استان داشتیم، اظهار کرد: نیازمندی های استان در حوزه نیات واقفان احصا و اولویت بندی شده است و به واقفان مشاوره و پیشنهاد می‌دهیم.
زین العابدینی تامین مسکن، کمک هزینه تحصیلی، تامین هزینه های دارو و درمان و تهیه جهیزیه را از جمله نیازمندی های استان همدان برشمرد که به واقفان پیشنهاد می شود.

وی با بیان اینکه سازمان اوقاف و امور خیریه در حوزه های مختلفی از جمله کشاورزی، صنعتی یا پرورش ماهی در قفس سرمایه گذاری کرده است، گفت: در استان همدان نیز چندین پروژه با توجه به ظرفیت های استان در حال مطالعه است. 

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان همدان با تاکید بر اینکه متاسفانه در استان همدان موقوفات قرآنی به ندرت داریم و یا درآمد کمی دارند، افزود: در شهرستان ملایر موقوفه با نیت قرآنی نداریم و یکی از اولویت های ما در موقوفات جدید ترغیب واقفان به نیات قرآنی است.

زین العابدینی یکی از وظایف اصلی مجموعه خانواده وقف را حفظ و حراست موقوفات و بقاع متبرکه دانست و افزود: این حفظ و نگهداری در دو بخش شامل عمران و آبادانی و نگهداری املاک و دارایی ها و تثبیت مالکیت املاک وقفی می شود.
تعمیر و نگهداری رقبات موقوفات استان با اعتبار ۴۵ میلیارد تومان

وی ادامه داد: در حوزه حفظ و نگهداری بقاع متبرکه، حدود ۳۳ هزار متر مربع از بقاع متبرکه با اعتبار بیش از ۱۸ میلیارد تومان طی پنج سال گذشته نوسازی و مقاوم سازی شده است، به طوری‌که برخی مکان ها نیاز به تعمیر و مرمت و برخی نیازمند اضافه کردن قسمتی به بقعه متبرکه و برخی نیاز به محوطه سازی داشتند.

زین العابدینی تصریح کرد: در حوزه تعمیر و نگهداری رقبات موقوفات شامل رقبات عرصه و عیان و تعمیر و مرمت رقباتی که حقوق موقوفه در آنجا واگذار شده است، طی پنج سال گذشته ۱۱۷ هزار متر مربع از رقبات استان همدان با اعتبار ۴۵ میلیارد تومان، تعمیر، حفظ و نگهداری شده است. 

وی حفظ و نگهداری فضای سبز وقفی را یکی دیگر از وظایف سازمان اوقاف خواند و گفت: متولی ۷۲ هزار متر مربع از فضای سبز در سطح استان با اداره اوقاف و امور خیریه است اما شهرستان ملایر با ۱۳۵ هزار متر مربع فضای سبز، بیشترین مساحت فضای سبز وقفی را در استان دارد.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان همدان ادامه داد: طی پنج سال گذشته در شهرستان ملایر بیش از ۱۰ میلیارد تومان، برای حفظ و نگهداری فضای سبز شامل پارک بانوان، محوطه اداره اوقاف و مقبره سیف الدوله هزینه شده است.

زین‌العابدینی یکی از دغدغه های این سازمان را سرمایه گذاری دانست و بیان کرد: مجموعه اوقاف استان همدان در حوزه اقتصادی، سرمایه گذاری و درآمدزایی بیشتر برای موقوفات اقداماتی را انجام داده است تا نیات واقفان را به نحو احسنت اجرا کنیم. 

احداث نیروگاه خورشیدی ۴۰ کیلوواتی در ملایر

وی جایگاه سوخت دو منظوره «سیفیه»، فروشگاه هایپرمارکت اوقاف ملایر و پروژه احداث بازار بزرگ مبل منبت ملایر از محل موقوفه میرزا محمد عضدی قاجار و نیروگاه انرژی خورشیدی ۴۰ کیلووات را از جمله پروژه های در حال احداث ملایر برشمرد.

زین العابدینی با بیان اینکه تاکنون نیروگاه خورشیدی ۳۰ کیلوواتی در تویسرکان و نیروگاه ۵۰ کیلوواتی در شهر همدان اجرا شده است، ادامه داد: نیروگاه خورشیدی ۴۰ کیلوواتی در فضاهای بلا استفاده از جمله پشت بام مدرسه سیفیه، استخر سیفیه و اداره اوقاف با اعتبار یک و نیم میلیارد تومان از محل موقوفات اجرا خواهد شد. 

پروژه ساخت ۷۰۰ واحد مسکونی در ملایر کلنگ زنی می شود

وی تصریح کرد: قرار است طی تفاهم نامه ای با بنیاد تعاون ارتش، پروژه ای به مساحت ۲۶ هزار متر مربع شامل یک قسمت تجاری و ۷۰۰ واحد مسکونی در قالب قرارداد مشارکت بین مرحوم سیف الدوله و بنیاد ارتش در بلوار فردوسی جنب شهرداری منطقه دو ساخته شود.

زین العابدینی با بیان اینکه این پروژه در دهه فجر به کلنگ زنی می رسد، گفت: نقشه ها تهیه و توافقاتی با شهرداری انجام شده و ظرف یک ماه آینده قرارداد مشارکت تنظیم خواهد شد.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان همدان به ۱۸ پروژه در حال احداث در سطح استان همدان اشاره و اظهار کرد: پروژه هایی از جمله هایپرمارکت، باغ امارت و پروژه ۱۸ واحد مسکونی در شهرستان همدان در حال احداث است.

وی با بیان اینکه قراردادهای سازمان اوقاف معمولا ۲۴ ماهه است، تصریح کرد: عرصه پروژه های شهرستان همدان از موقوفه «بهارالملک» و «تاج ماه آفاق الدوله» است و یک پروژه با مشارکت بخش خصوصی انجام می شود.

تهیه ۱۰۰۰ بسته لوازم التحریر در قالب «طرح مهر تحصیلی»

زین العابدینی مطرح کرد: در حوزه اجرای نیات واقفان خیراندیش از هفته وقف سال گذشته تا امسال در قالب طرح مهر تحصیلی، ۱۰۰۰ بسته لوازم التحریر با اعتبار ۷۰۰ میلیون تومان تهیه و با هماهنگی کمیته امداد، بهزیستی و آموزش و پرورش بین دانش آموزان نیازمند استان همدان توزیع شد. 

وی تامین کمک هزینه دارو و درمان، کمک به تعمیر مدارس و کمک به فقرا در راستای نیات خیریه به مبلغ ۱۴ میلیارد تومان، تعمیر حمام و کمک به حسینیه ها در راستای نیات اجتماعی به مبلغ ۱۵ میلیارد تومان، روضه خوانی، اطعام دهی، تعزیه داری و حمایت از موکب های اربعینی و ختم قرآن در راستای نیات مذهبی به مبلغ ۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان و کمک به مساجد از محل عواید موقوفاتی با نیات کمک به مسجد به مبلغ ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان را از جمله اقدامات اداره کل اوقاف و امور خیریه استان همدان برشمرد. 

زین العابدینی با تاکید بر اینکه نیات واقفان غالبا قید زمان و مکان دارد و جای اعمال سلیقه نیست، گفت: نوع نیت و زمان و مکان وقف مشخص است؛ بنابراین در موقعیت هایی که نیاز به کمک دارند چون نیت واقف قید مکان دارد حتی اگر در اولویت باشد، نمی توانیم نیت را در جای دیگری اجرا کنیم چون وظیفه ما اجرای نیات واقفان خیراندیش است.

وی تاکید کرد: هیچ شخصیت حقیقی و حقوقی اجازه ندارد نیت واقف را تغییر دهد یا تبدیل کند مگر اینکه نیت واقف قابلیت اجرایی نداشته باشد یا مصداق نیت از بین رفته باشد. 

درآمد موقوفات از شهرستان ملایر خارج نمی شود

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان همدان دلیل کم رنگ شدن اجرای نیت واقف در شهرستان نسبت به قبل را حذف بخشی از درآمد موقوفه از سرفصل نیات و اضافه شدن آن به حوزه سرمایه گذاری دانست و افزود: قبلا ۳۰ درصد از درآمد موقوفه صرف سرمایه گذاری می شد که به دستور ریاست سازمان اوقاف و امور خیریه و با توجه به اهمیت اشتغال زایی این مبلغ به ۵۰ درصد افزایش یافت. 

زین العابدینی با تاکید بر اینکه به هیچ عنوان درآمد موقوفات از شهرستان ملایر خارج نمی شود، افزود: وجوهی از شهرستان ملایر خارج نشده تا در جای دیگر هزینه شود و اداره تحقیق بصورت مستمر هزینه کردها را با نیت واقف تطبیق می دهد.

وی بیان کرد: مرحوم سیف الدوله مجموعه ای در تهران بنام خانقاه صفی علی شاه یا دارالتبلیغ امام علی (ع) کنونی داشت که در راستای نیت واقف مبلغی برای حفظ و نگهداری آن هزینه شد.

زین العابدینی با تاکید بر اینکه سرمایه موقوفه دست ما امانت است و باید کاری کنیم که بهره‌وری موقوفه افزایش یابد، خاطرنشان کرد: متولی فضای سبز و پارک ها شهرداری ها هستند و ما به شهرداری اعلام کردیم که صفر تا صد حفظ و نگهداری پارک بانوان را با حفظ مالکیت موقوفه به شهرداری بسپاریم تا بهترین خدمت به بانوان ملایر ارائه شود.

وی با بیان اینکه در حال مطالعه برای ساخت مهمان سرا و سوییت در سطح شهرستان ملایر هستیم، تصریح کرد: برای مرمت و بازسازی امامزاده سام و هام که ثبت میراثی است و الزامات میراثی باید در آن رعایت بشود تفاهم‌نامه ای با میراث فرهنگی منعقد شده و در دستور کار است.

اعزام ۶۵ نفر از ملایر به عتبات عالیات در راستای نیت موقوفه

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ملایر نیز اطعام دهی و توزیع بسته های ارزاق با اعتبار ۱۷ میلیارد ریال، کمک هزینه دارو، درمان و تهیه تجهیزات بیمارستانی با اعتبار ۳۳ میلیارد ریال، کمک هزینه تحصیلی به دانش آموزان و دانشجویان، تامین و تجهیز برخی مدارس و توزیع لوازم التحریر با اعتبار ۲۰ میلیارد ریال و مشارکت در برنامه های فرهنگی و مذهبی در مناسبت های ملی و مذهبی با اعتبار ۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال را از جمله اقدامات این اداره در یکسال اخیر برشمرد.

حمید نوروزی به حمایت از برخی مساجد شهرستان با اعتبار دو میلیارد ریال اشاره و بیان کرد: طی یکسال گذشته ۶۵ نفر را از نیت موقوفه مرحوم سیف الدوله با اعتبار ۴ میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال به کربلا اعزام کردیم. 

نوروزی برگزاری محافل و برنامه های قرآنی در سطح شهرستان با اعتبار ۷۰۰ میلیون ریال، ارائه خدمات رفاهی در پارک بانوان و مقبره سیف الدوله با ۱۰ نفر اشتغالزایی و اعتبار ۲۴ میلیارد ریال را از دیگر اقدامات برشمرد. 

وی ادامه داد: در راستای ترویج ازدواج آسان و تحکیم خانواده، ۸ واحد مسکونی به زوج های جوان که شرایط لازم را دارند با حداقل قیمت اجاره داده می شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha