• شنبه / ۷ مهر ۱۴۰۳ / ۰۷:۲۸
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403070704694
  • خبرنگار : 71402

وانگ یی: آمریکا باید از اتهام‌زنی به چین بابت بحران اوکراین دست بردارد

وانگ یی: آمریکا باید از اتهام‌زنی به چین بابت بحران اوکراین دست بردارد

وزیر امور خارجه چین در دیدار با همتای آمریکایی خودش در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل گفت، ایالات متحده باید از بدنام کردن چین در مورد بحران اوکراین دست بردارد، از اعمال تحریم‌ها و تحریک تقابل گروهی دست بردارد.

به گزارش ایسنا، وزارت خارجه چین به نقل از «وانگ یی» گزارش داد: «مواضع چین در قبال مسئله اوکراین باز است، ما همیشه بر ترویج صلح و مذاکرات اصرار داشته‌ایم و همچنین تلاش‌های خود را برای پیشبرد راه‌حل سیاسی انجام داده‌ایم. ایالات متحده باید از تحقیر و سرزنش و بدنام کردن چین و تحمیل بی‌رویه تحریم‌ها دست بردارد و از استفاده از آن برای ایجاد رویارویی و تحریک تقابل گروهی دست بکشد.»

او با بیان اینکه چین قاطعانه با فشارهای آمریکا در تجارت و فناوری مخالف است، افزود: «آمریکا نمی‌تواند دائما با چین رفتار دوگانه داشته باشد و از یک سو چین را سرکوب کند و از سوی دیگر با پکن گفت‌وگو و همکاری کند.»

وانگ یی، وزیر خارجه چین همچنین به وزیر خارجه آمریکا گفت ایالات متحده باید تسلیح تایوان را متوقف کرده و باید علیه استقلال آن صحبت کند.

وزیر امور خارجه چین در دیدار با «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا در نیویورک همچنین گفت، واشنگتن باید از تهمت زدن به چین و اعمال تحریم‌ها علیه شرکت‌های چینی در ارتباط با بحران اوکراین دست بردارد.

وانگ یی در بیانیه خود گفت: «آمریکا باید از توهین و اتهام بی‌اساس به چین و اعمال تحریم‌های بی‌رویه دست بردارد. ما به ایالات متحده در مورد استفاده از موضوع اوکراین و ایجاد رویارویی هشدار می‌دهیم. چین همواره بر ترویج صلح و مذاکرات پافشاری کرده و خودش هم تلاش‌هایی را برای حل و فصل سیاسی انجام داده است.»

پیش از این، وانگ یی با «سلسو آموریم» مشاور سیاست خارجی رئیس‌جمهور برزیل در نیویورک دیدار کرد و گفت چین، برزیل و سایر کشورهای جنوب جهانی پلتفرم دوستان صلح را برای یافتن راه‌حلی مسالمت‌آمیز برای بحران اوکراین ایجاد خواهند کرد. او گفت این یک گروه بسته نخواهد بود، بلکه یک پلتفرم باز خواهد بود که به دنبال گفت‌وگوی فراگیر است.

وزیر امور خارجه چین همچنین روز جمعه گفت پکن می‌خواهد به‌عنوان یک شریک برای روسیه و اوکراین برای دستیابی به صلح بین آنها عمل کند. او در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل به خبرنگاران گفت پکن به دنبال این است که به‌عنوان شریکی برای مسکو و کی‌یف در مسیر دستیابی به توافق صلح عمل کند.

وانگ یی گفت: «ما از [طرف‌های درگیری] می‌خواهیم که قبل از هر چیز بر اساس منافع شهروندان خود هدایت شوند و همچنین به حاکمیت یکدیگر احترام بگذارند.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha