• یکشنبه / ۸ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۳۹
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403070806012
  • خبرنگار : 71443

پکن: چین با نقض حاکمیت و امنیت لبنان و تشدید تنش‌های منطقه‌ای مخالف است

پکن: چین با نقض حاکمیت و امنیت لبنان و تشدید تنش‌های منطقه‌ای مخالف است

وزارت خارجه چین در واکنش به حملات رژیم صهیونیستی به بیروت که طی آن سید حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان به شهادت رسید، اعلام کرد که این کشور با نقض حاکمیت لبنان مخالف است و هر اقدامی را که به افزایش تخاصم منجر شود، محکوم می‌کند.

به گزارش ایسنا، سخنگوی وزارت امورخارجه چین درباره به شهادت رسیدن دبیرکل حزب‌الله لبنان در حمله رژیم صهیونیستی به بیروت با ابراز نگرانی نسبت به افزایش تنش‌ها در منطقه از تل‌آویو خواست تا هرچه سریعتر اقداماتی را برای آرام کردن اوضاع به کار گیرد.

سخنگوی وزارت امورخارجه چین در پاسخ به سوالی درباره حمله اخیر رژیم صهیونیستی به جنوب بیروت و به شهادت رسیدن «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله و شماری از غیرنظامیان لبنانی در این حمله گفت: چین از نزدیک این حادثه را دنبال می‌کند و به شدت نگران تشدید تنش‌ها در منطقه است.

وی ادامه داد: چین با نقض حاکمیت و امنیت لبنان مخالف است. ما با هرگونه اقدام علیه غیرنظامیان بی‌گناه مخالف هستیم و آن را محکوم می‌کنیم. پکن با هر اقدامی که به تضاد و تشدید تنش‌های منطقه‌ای دامن می‌زند، مخالف است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی چین همچنین گفت: چین از طرف‌های درگیر، به‌ویژه اسرائیل می‌خواهد که فوراً اقداماتی را برای آرام کردن اوضاع و جلوگیری از تشدید درگیری یا حتی خارج شدن اوضاع از کنترل انجام دهند.

او خاطر نشان کرد: تنش بین لبنان و اسرائیل سرریز درگیری غزه است. اولویت اصلی اجرای قطعنامه‌های مربوطه شورای امنیت سازمان ملل، پایان دادن به جنگ در غزه در اسرع وقت و حفظ جدی صلح و ثبات در خاورمیانه است.

وزارت امورخارجه چین همچنین با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد که پکن در برابر اقدامات ناقض حاکمیت و امنیت لبنان و همچنین اقداماتی که منجر به تشدید تنش‌های منطقه‌ای می‌شود، خواهد ایستاد.

در این بیانیه آمده است: چین با نقض حاکمیت و امنیت لبنان، با هرگونه اقدام علیه غیرنظامیان بی‌گناه و هر اقدامی که به خصومت و تشدید تنش‌های منطقه‌ای دامن می‌زند، مخالف است و آن را محکوم می‌کند.

این وزارت‌خانه همچنین گفت که پکن عمیقاً از تشدید اوضاع در منطقه نگران است و به نظارت دقیق بر تحولات ادامه می‌دهد.

در این بیانیه نیز از رژیم صهیونیستی و طرف‌های درگیر خواسته شده تا فورا اقداماتی را برای آرام کردن اوضاع و کاهش تنش‌ها انجام دهند تا وضعیت منطقه از کنترل خارج نشود.

«وانگ یی» وزیر امور خارجه چین روز شنبه در سخنرانی خود در هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک خواستار مقابله کشورها با هژمونی و سیاست قدرت‌طلبی شد.

وانگ‌یی گفت: «ما باید از یک جهان چندقطبی برابر و منظم دفاع کنیم و شاهد باشیم که همه کشورها، صرف‌نظر از وسعتشان، جایگاه و نقش خود را در نظام چندقطبی دارند. ما باید چندجانبه‌گرایی واقعی را تمرین کنیم، با هژمونیسم و ‌سیاست قدرت‌طلبی مخالفت و روابط بین‌المللی را دموکراتیک‌تر کنیم.»

او افزود: «اعضای جامعه بین‌المللی باید از اصل مشورت با یکدیگر، تبادل تجربه و همچنین کمک به توسعه حکومت جهانی در جهت‌های عادلانه‌تر و عاقلانه‌تر حمایت کنند.»

وزیر امور خارجه چین در بخش دیگری از صحبت‌های خود به جنگ غزه پرداخت و تاکید کرد که هیچ تاخیری نباید در حصول و برقراری آتش‌بس میان رژیم صهیونیستی و حماس وجود داشته باشد، زیرا درگیری‌های جاری در غزه هر روز تلفات بیشتری را به همراه دارد و این در حالی است که درگیری‌ها دوباره در لبنان آغاز شده است.

وی با اعلام حمایت پکن از راه‌حل ۲ دولتی خاطر نشان کرد: «آرزوی دیرینه فلسطین برای ایجاد یک کشور مستقل، دیگر نباید نادیده گرفته شود و بی‌عدالتی تاریخی که مردم فلسطین متحمل شده‌اند را نباید نادیده گرفت.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha