• چهارشنبه / ۱۱ مهر ۱۴۰۳ / ۱۲:۵۸
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403071109063
  • خبرنگار : 71496

رئیس دوره‌ای شورای امنیت: اسرائیل به هیچ قطعنامه‌ای پایبند نیست

رئیس دوره‌ای شورای امنیت: اسرائیل به هیچ قطعنامه‌ای پایبند نیست

سفیر سوئیس در سازمان ملل ضمن ابراز ناامیدی به دلیل اجرا نشدن قطعنامه‌های شورای امنیت برای آتش‌بس در نوار غزه، گفت که انتظار دارد شورای امنیت سریعا در پی تنش اخیر در لبنان جهت درخواست برای آتش‌بس و کاهش شدت درگیری‌ها نشستی برگزار کند.

به گزارش ایسنا، سفیر سوئیس در سازمان ملل در کنفرانس مطبوعاتی که به مناسبت ریاست دوره‌ای این کشور در شورای امنیت برگزار شد، در پاسخ به سوال خبرنگار «القدس العربی» اظهار کرد: ۴ قطعنامه از سوی شورای امنیت و ۲ قطعنامه از سوی مجمع عمومی سازمان ملل برای برقراری آتش‌بس صادر شده و ۳ مجموعه اقدامات احتیاطی از سوی دیوان کیفری بین‌الملل وجود دارد و با این حال اسرائیل به هیچ یک از آنها پایبند نیست و دامنه جنگ را تا کرانه باختری، لبنان، سوریه و نزدیک به ایران گسترش داده، پس این نشست‌های فوق‌العاده‌ای که هیچ نتیجه‌ای نداشته و وقتی قطعنامه‌ای صادر می‌شود، رعایت نمی‌شود، چه فایده‌ای دارد؟

سفیر سوئیس در سازمان ملل که کشورش در ماه جاری ریاست دوره‌ای شورای امنیت را بر عهده دارد، گفت: شورای امنیت متشکل از چندین کشور است، این سازمان سازوکاری سیاسی است که خودش تصمیم‌گیری نمی‌کند اما همانگونه که در گذشته دیدیم می‌تواند تصمیم به مداخله نظامی در برخی درگیری‌ها بگیرد و اعضای شورا می‌توانند موضعگیری‌های خود را متحد کرده و قطعنامه‌ای را تصویب کنند. در این وضعیت شورای امنیت ۴ بار به اتفاق نظر رسید و ۴ قطعنامه صادر کرد اما قطعنامه‌ها اگر اجرا نشوند، به‌تنهایی فایده ندارد، مشکل این است که این قطعنامه‌ها اجرا نشدند.

این مقام سوئیسی افزود: از یک جهت می‌خواهیم قطعنامه‌هایی باشند و شاهد اجرای آنها باشیم، این تنها در مورد خاورمیانه نبوده بلکه بر درگیری‌های بسیاری همانند سودان صدق می‌کند و از سوی دیگر می‌خواهیم تهدید واقعی برای طرف‌های مربوطه باشد تا اگر قطعنامه‌های شورای امنیت اجرا نشدند، عواقب واقعی برای آنها وجود داشته باشد، کشورهای بزرگ باید مواضع خود را متحد کرده و قطعنامه‌ای برای آتش‌بس تصویب کنند اما موضوع ناامیدکننده این است که این قطعنامه اجرا نمی‌شود، تنها این اقدام دیپلماتیکی که بتواند جنگ را متوقف کرده و مانع از انتقال سلاح شود، پیش روی ما است.

سفیر سوئیس در سازمان ملل گفت: موافق نیستم که نشست‌های فوق‌العاده بی‌فایده هستند در یکی از همین نشست‌ها درباره اجرای طرح واکسیناسیون فلج اطفال در غزه توافق شد، هدف از این نشست‌ها افزایش فشارها بر طرف‌ها جهت پایبندی به قطعنامه‌های شورای امنیت درباره برقراری آتش‌بس است، متاسفانه ما گزینه دیگری به جز برگزاری چنین نشست‌هایی و تصویب قطعنامه‌ها نداریم و لازم است که ما این قطعنامه‌ها را اجرا کنیم.

او در ادامه نیز تاکید کرد: سوئیس خواستار توقف تنش در لبنان و پایبندی به قطعنامه شماره ۱۷۰۱ (سال ۲۰۰۶) است که بر اساس آن باید برای حمایت از غیرنظامیان و احترام به حاکمیت لبنان اجرا شود، انتظار دارم که شورا سریعا پس از تنش اخیر جهت درخواست برای آتش‌بس و کاهش شدت درگیری‌ها نشستی برگزار کند.

این مقام سوئیسی افزود: کشور من به راه‌حل ۲ دولتی پایبند است و به رسمیت شناختن کشور فلسطین از سوی سوئیس در زمان مناسبی انجام خواهد شد، به رسمیت شناختن ما به معنای اجرای فوری راه‌حل ۲دولتی نیست و ما در حال بررسی این مساله در مرحله آتی هستیم، سیاست ما بر احترام به قوانین بین‌المللی و حمایت از غیرنظامیان و اجرای راه‌حل ۲دولتی مبتنی است.

او در پاسخ به سوالی درباره احتمال صدور حکم‌های بازداشت در حق یحیی السنورا، رهبر جنبش حماس و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی و یوآو گالانت، وزیر جنگ این رژیم گفت: سوئیس از دادگاه کیفری بین‌المللی حمایت کرده و اقدامات آن و نیز دادستانی کل را تایید می‌کند و اکنون منتشر تصمیم دادگاه است و زمانی که این دادگاه تصمیمی اتخاذ کند، ما نیز موضعگیری خواهیم داشت.

سفیر سوئیس در سازمان ملل در پایان نیز گفت: با تهدید دادگاه مخالف هستیم، باید از دادگاه حمایت شود تا بتواند کار خود را بدون هیچ تهدید یا فشاری انجام دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha