• دوشنبه / ۷ آبان ۱۴۰۳ / ۱۱:۲۹
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403080704848
  • خبرنگار : 71402

نگرانی آمریکایی‌ها از سلامت «دموکراسی» آمریکا

نگرانی آمریکایی‌ها از سلامت «دموکراسی» آمریکا

نتایج نظرسنجی جدیدی نشان می‌دهد، تقریبا نیمی از رای‌دهندگان آمریکایی می‌گویند آنچه را که به‌عنوان «دموکراسی» می‌شناسند، به‌خوبی مردم را نمایندگی نمی‌کند و در معرض تهدید است. برخی، فروپاشی را نزدیک می‌دانند.

به گزارش ایسنا، نتایج نظرسنجی جدید «تایمز-سیه‌نا کالج» که از ۲۰ تا ۲۳ اکتبر ۲۰۲۴ در میان ۲۵۱۶ شرکت‌کننده انجام شد، نشان می‌دهد، تقریبا نیمی از رای‌دهندگان نسبت به کارآیی حکومتداری در آمریکا شک دارند و ۴۵ درصد معتقدند که دموکراسی این کشور در نمایندگی مردم عادی به خوبی عمل نمی‌کند.

سه‌چهارم رأی‌دهندگان در ایالات متحده می‌گویند که «دموکراسی» در معرض تهدید است، اگرچه برداشت آنها از عواملی که آن را به خطر می‌اندازند، بر اساس تمایلات حزبی بسیار متفاوت است. و اکثریت رای‌دهندگان بر این باورند که کشورشان گرفتار فساد است و ۶۲ درصد می‌گویند که دولت واشنگتن بیشتر برای منافع خود و خواص کار می‌کند، تا منافع عمومی.

چالش‌های حاکمیتی

اعتقاد و باور در حال فرسایش به سیستم حکومتی تقریبا ۲۵۰ ساله آمریکا به دنبال چهار سال چالش‌برانگیز رخ می‌دهد؛ یک شورش خشونت‌آمیز در تلاش برای براندازی انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰، محکومیت جنایی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق و اصرار مداوم ترامپ بر تقلب در روند دموکراتیک.

در کنار تورم سرسام‌آور، جنگ‌های فرهنگی تفرقه‌برانگیز و بحران‌های ژئوپلیتیکی، رای‌دهندگان خشم خود را از سیاست آمریکا و دولتی ابراز می‌کنند که معتقدند نتوانسته است در ابتدایی‌ترین سطح به آنها خدمت کند.

چنین ناامیدی‌هایی باعث شده است که ۵۸ درصد از رای‌دهندگان آمریکایی بر این باور باشند که سیستم‌های مالی و سیاسی کشورشان به تغییرات عمده یا بازنگری کامل نیاز دارند. برخی این پرسش را مطرح می‌کنند که چرا دولت در حل مسائل مبرم قادر نیست به پیشرفت قابل توجهی دست یابد.

انتخاب رهبران در آینده

اما با این حال رای‌دهندگان به روند انتخاب رهبران آمریکا در انتخابات آینده ابراز اطمینان کردند. نزدیک به ۸۰ درصد از رای‌دهندگان - از جمله اکثریت جمهوری‌خواهان، دموکرات‌ها و مستقل‌ها - اعتماد دارند که نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ دقیق خواهد بود.

چنین اعتمادی نسبت به ۲ سال پیش بهبود یافته است؛ زمانی که حدود ۷۰ درصد از رای‌دهندگان گفتند که به نتایج انتخابات میان دوره‌ اعتماد دارند.

عوامل مضر؛ جمهوری‌خواه یا دموکرات‌

از سوی دیگر نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها به جریان اصلی رسانه‌ها و رسانه‌های اجتماعی به‌عنوان عامل بد و نامناسب برای «دموکراسی» اشاره کردند، اگرچه جمهوری‌خواهان بیشتر از دموکرات‌ها رسانه‌های خبری را مقصر می‌دانند. اما دو قطبی شدن سیاسی، بر درک آمریکایی‌ها از طرف مقصر هم تأثیر می‌گذارد.

جمهوری‌خواهان، «کامالا هریس» معاون رئیس‌جمهور، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا و به طور کلی دموکرات‌ها را برای «دموکراسی» مضر می‌دانند. آنها همچنین به رأی‌گیری از طریق پست، دستگاه‌های رأی گیری الکترونیکی، مهاجرت و حتی وزارت دادگستری اشاره می‌کنند.

به گزارش نیویورک‌تایمز، دموکرات‌ها اما یک تهدید اصلی برای دموکراسی می‌بینند: دونالد ترامپ.

نگرانی آمریکایی‌ها از سلامت «دموکراسی» آمریکا
عملکرد خوب دموکراسی: ۴۹ درصد
عملکرد بد دموکراسی: ۴۵ درصد
تهدید علیه دموکراسی: ۷۶ درصد
عدم تهدید علیه دموکراسی: ۲۰ درصد

«جفری برامن» ۵۱ ساله، کهنه‌سرباز نظامی آمریکایی می‌گوید: «او یک دیکتاتور مجسم است. با توجه به تعداد آرایی که آقای ترامپ در سال ۲۰۲۰ دریافت کرد، بیش از ۷۰ میلیون آمریکایی به او اعتقاد دارند. بیش از ۷۰ میلیون. این یعنی آنها یک پادشاه می‌خواهند. کسی که به آنها دیکته کند!»

چنین نگرانی‌های عمیقی در مورد ترامپ، می‌تواند به توضیح تغییر در لفاظی‌های مبارزات انتخاباتی کامالا هریس در روزهای پایانی کمک کند و دومین دوره ریاست جمهوری ترامپ را به‌عنوان لغزشی خطرناک به سمت فاشیسم ترسیم کند. انتخابات آمریکا ۸ روز دیگر در پنجم نوامبر برگزار می‌شود.

اما تعداد کمی از رای‌دهندگان آمریکایی می‌گویند که نگرانی در مورد دموکراسی در رای آنها عامل کلیدی است. تنها ۷ درصد از رای‌دهندگان گفتند که دموکراسی مهمترین مسئله در مورد انتخاب آنها برای ریاست جمهوری است.

رئیس‌جمهوری فراتر از قانون

با این حال، رای‌دهندگان و نه فقط دموکرات‌ها، از تمایلات خودکامه رهبران سیاسی ابراز ناراحتی کردند.

فقط ۲۱ درصد از همه رای‌دهندگان احتمالی موافق بودند که یک رئیس‌جمهور باید بتواند به جای ماندن در قوانین و مقررات موجود، خارج از قانون باشد تا کاری را که رهبر احساس می‌کند بهترین است، انجام دهد. دو سال پیش، ۳۰ درصد از رای‌دهندگان با مفهوم رئیس‌جمهوری که خارج از قانون عمل می‌کند، موافق بودند.

رویکرد کاندیداها بعد از شکست

رای دهندگان به شدت نگران این هستند که رئیس‌جمهور سابق آمریکا در صورت شکست چگونه با نتایج انتخابات برخورد خواهد کرد. از هر ۱۰ رای‌دهنده، ۶ نفر مطمئن نیستند که ترامپ نتایج را بپذیرد. و تقریبا نیمی از رای‌دهندگان - از جمله ۱۲ درصد از جمهوری‌خواهان - نگران هستند که ترامپ و متحدانش تلاش کنند تا انتخابات را از راه‌های غیرقانونی باطل کنند.

«کاترین موث» ۷۴ ساله می‌گوید: «ترامپ خیلی رادیکال است.»

براساس نظرسنجی سیه‌نا کالج و تایمز، اکثر رای‌دهندگان در سراسر طیف سیاسی مطمئن هستند که هریس نتایج انتخابات را می‌پذیرد و تعداد کمی نگران هستند که در صورت شکست، او سعی کند نتایج را باطل کند.

تشدید شکاف‌ها

با این حال، اکثر رأی‌دهندگان معتقدند که ترامپ به اختلافات حزبی در کشورشان دامن می‌زند. تقریبا ۶۰ درصد از رأی‌دهندگان گفتند که ترامپ شکاف حزبی را در این کشور بدتر کرده است. ۳۷ درصد در مورد هریس همین را گفتند.

فروپاشی نزدیک است

یک گروه اصلی - تقریبا یک‌سوم رای‌دهندگان - معتقدند مشکلات کشورشان آنقدر بد است که در آستانه شکست و فروپاشی است. اکثریت جمهوری‌خواهان - و ۱۶ درصد از دموکرات‌ها - نگرش جبرگرایانه‌ای در مورد آینده کشورشان دارند.

«راندال پار» ۷۲ ساله که یک کشاورز است، می‌گوید: «خواص واشنگتن همه چیز را کنترل می‌کنند و اراده مردم نادیده گرفته شده است.»

او افزود: «پول زیادی توسط لابی‌هایی که واشنگتن دی سی را فاسد می‌کنند، در گردش است و این همه ما را از هم فرو می‌پاشد.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha