• یکشنبه / ۲۴ فروردین ۱۴۰۴ / ۱۳:۰۴
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 1404012412521
  • خبرنگار : 71368

در جلسه امروز شورای شهر تهران مطرح شد

رهاشدگی ساماندهی موتورسیکلت‌ها در تهران/ لزوم نامه‌نگاری با خودروسازان در مورد وضعیت فنی خودروهایشان

رهاشدگی ساماندهی موتورسیکلت‌ها در تهران/ لزوم نامه‌نگاری با خودروسازان در مورد وضعیت فنی خودروهایشان

اعضای شورای شهر تهران پس از استماع گزارش مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران در مورد وضعیت معاینه فنی خودروهای تهرانی توضیحاتی ارائه کردند.

به گزارش ایسنا، مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران بعد از استماع  سخنان مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهر تهران گفت: حداقل کاری که می شود کرد این است که در وهله اول تاکسی‌ها و بعد سایر خودروهایی که در تهران تردد می‌کنند از مراکز معاینه فنی تهران، گواهی بگیرند و حتی برخی از خودروها معاینه فنی ندارند و باید پلیس فکری به حال آنها کند و در مورد معاینه فنی موتورسیکلت‌ها نیز آمار و ارقام به هم نمی خورد، این در حالی است که ۲۰ درصد آلودگی هوا برای این موتورهاست، اما معاینه فنی آنها جدی گرفته نمی‌شود و باید فکری به حال آن کرد و باید در مورد برقی شدن موتورسیکلت‌ها نیز فکری کنیم.

باید در مورد برقی شدن موتورسیکلت‌ها نیز فکری کنیم

معافیت چهار ساله خودروهای داخلی از معاینه فنی زیاد است

باید از وزارت کشور پرسید که چرا خودروهای تهرانی از بیرون شهر معاینه فنی می‌گیرند؟ 

وی با تأکید بر اینکه این گزارش را بدهید تا به قوه قضاییه بدهیم، اضافه کرد: معافیت چهار ساله خودروهای داخلی از معاینه فنی زیاد است و به نظر نمی‌رسد که خور سازان اصلاحی بخواهند داشته باشند و برای خودشان می‌سازند و می‌فروشند و باید از طریق مجلس و وزارت کشور این موضوع را پیگیری کرد و باید از وزارت کشور پرسید که چرا خودروهای تهرانی از بیرون شهر معاینه فنی می‌گیرند؟ وزارت کشور باید بررسی کند.

۸۸ درصد منابع آلایندگی تهران، متحرک هستند

در ادامه تشکری هاشمی رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه طبق آمارهای مطرح شده حدود ۸۸ درصد منابع آلایندگی تهران، متحرک هستند که اگر به کنترل در بیاند مشکلات حل می‌شود، گفت: در مورد تحلیل گزارشات سوال دارم که چه مسئله ای دارند این خودروها؟ مگر اگر خودرویی در ترمز نقص دارد باید مکاتبات جدی شود و به صرف معاینه اکتفا نکنیم و باید به مراجع بالاتر نامه‌نگاری شود؟

وی با بیان اینکه وزارت کشور باید با تحلیل آمار سامانه سیمفا به مراکزی برسند که متاسفانه بدون مراجعه معاینه فنی صادر می‌کنند، اظهار کرد: نمی‌شود به مانند ۵۰ سال پیش به گماشتن نیرو در میادین برگه‌های معاینه فنی را کنترل کنند؛ بلکه باید به صورت هوشمند این موضوع کنترل شود و باید برای شهروندان پیامک یادآوری انقضای معاینه فنی صادر کنیم و دقت داشته باشید که الان آلاینده قالب ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون است، اما خودروهای بنزینی نیز تولید کننده هستند و باید ابزارآلات لازم برای احصا این آلایندگی تأمین شود.

معاینه فنی کاسبی نیست

تشکری هاشمی با بیان اینکه در مورد الزام معاینه فنی در تهران برای خودروهای تهران قبلا مصوباتی داشتیم اما موافقت نشد، گفت: معاینه فنی که کاسبی نیست و ما یارانه هم می‌دهیم تا با اخذ معاینه فنی خودروهای تهران از تهران موافقت کنند.

نمایندگان مردم تهران در مجلس در قبال تهران وظیفه دارند 

اقراریان نیز با بیان اینکه نمایندگان مردم تهران در مجلس در قبال تهران وظیفه دارند و باید این موضوعات را پیگیری کنند و می‌توانند از وزیر و ... سوال کنند، گفت: باید علاوه بر ارسال نامه به قوه قضاییه به خود خودروسازان نیز نامه‌نگاری کنیم.

۴ میلیون موتورسیکلت‌ بدون هیچ قانونی در شهر تردد می کنند

در ادامه ناصر امانی نیز با تأکید بر اینکه ۶۰ درصد آلودگی هوای تهران ناشی از وسایل نقلی متحرک است، گفت: اگر قانون هوای پاک را نگاه کنید یکی از موضوعات مهم برای شهرداری  ها، موضوع معاینه فنی است و موتورسیکلت‌ها رها شده است و  میبینم که ۴ میلیون موتورسیکلت‌ بدون هیچ قانونی در شهر تردد می کنند که باید فکر به حال آن کرد و جالب است که هیچ برنامه‌ای برای اصلاح آن نداریم.

توجیهی ندارد که تاکسی های تهرانی برای معاینه فنی به خارج از تهران می روند

همچنین آقامیری دیگر عضو شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه هیچ توجیهی ندارد که تاکسی های تهرانی برای معاینه فنی به خارج از تهران می روند، گفت: باید برای وضعیت موتورسیکلت‌ها در تهران کاری و فکری عاجل کرد.

مشخص شود موتورسیکلت های که معاینه فنی ندارند متعلق به چه دستگاه یا ارگانی هستند

احمد علوی نیز با بیان اینکه باید مشخص شود که چه تعداد از این خودروها و موتورسیکلت‌هایی که معاینه فنی ندارند متعلق به چه دستگاه یا ارگانی است، گفت: سوال است که آیا ما برقی سازی را جدی گرفتیم؟ خودرو سرویس شهرداری تهران آیا به سمت برقی سازی رفته است؟

خودروهایی که در تهران معاینه فنی نمی گیرند جریمه شوند

مهدی پیرهادی نیز با بیان اینکه پیشنهاد می شود که خودروهایی که در تهران باید به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند؛ اما نمی کنند، جریمه شوند، گفت: تا آبان ۱۴۰۰ طبق گزارش راهور ۲ میلیون و ۶۴۵ موتورسیکلت پلاک شده در تهران داریم که اساساً هیچ کدام از این موتورها برای معاینه فنی نیامدند و ۹۰ درصد موتورها هم کاربراتوری هستند که ۷۶ درصد فرسوده هستند که سهم مشخصی در آلودگی هوا دارند، اما از طرفی الزامی هم به مراجعه به  مراکز معاینه فنی ندارند که باید یا در تعامل با شورای‌عالی  استانها یا نمایندگان مجلس این مهم اجرایی شود.

برخی موتورسیکلت سواران در شهر سبب بی قانونی ها و هرج و مرج می‌شوند 

سهم خودروسازان در تولید آلاینده ها و نقاط ضعف آنها در دریافت معاینه فنی اعلام شود

همچنین علیرضا نادعلی در جریان بررسی عملکرد مراکز معاینه فنی تهران با تاکید بر اینکه بایستی علاوه بر وضعیت آمار و ارقام مراجعه خودروها به مراکز معاینه فنی، سهم خودروسازان در تولید آلاینده ها و نقاط ضعف آنها در دریافت معاینه فنی هم اعلام شود، تصریح کرد: با وجود مقاومت برخی خودروسازان و تخلفات آنها درباره رویکرد فنی و ضعف در خصوص تولید آلاینده ها، لازم است سهم هرکدام از خودروسازان در وضعیت آلودگی کلان شهر تهران را به جزئیات اعلام کنند.

وی همچنین به وضعیت موتورسیکلت ها اشاره کرد و افزود: بیش از ۲۰ درصد آلودگی هوا، مربوط به موتورسیکلت ها در سطح پایتخت است، بنابراین باید نسبت به ساماندهی آنها به سرعت و دقت اقدام شود چراکه برخی از موتورسیکلت سواران، بدون توجه به مقررات و قوانین در سطح شهر، موجب بسیاری از بی قانونی ها و هرج و مرج شده‌اند.

موتور سیکلت دیگر مختص طبقه خاصی نیست

وی با اشاره به تبلیغات فراوانی که برای خرید موتورسیکلت از سوی رسانه ها و دیگر مجموعه های اطلاع رسانی می شود، گفت: اکنون استفاده از این وسیله، آنچنان زیاد شده است که حتی صاحبان خودرو، برای فرار از ترافیک ماندن، موتورسیکلت تهیه می کنند! و این وسیله دیگر مختص طبقه خاصی نیست و وضعیت موتورسیکلت ها که در تهران به سمت بحران پیش می رود، به نظر رها شده است، بایستی هرچه سریع تر مدیریت شهری با همکاری دیگر نهادهای مسئول، نسبت به ساماندهی آنها هم در حوزه معاینه فنی و هم رعایت مقررات رانندگی اقدام جدی انجام دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha