مسعود زحمتکش سوم اردیبهشت، در نشست با مدیرعامل و اعضاء کمیته سلامت خانه مطبوعات خراسان رضوی به مناسبت هفته سلامت و روز «رسانه و سلامت» اظهار کرد: تلاشهای اصحاب رسانه در انعکاس اخبار و واقعیات حوزه بهداشت و درمان به ویژه در همه گیریِ کرونا شایسته قدردانی است. در بحرانهایی چون کووید-۱۹، نقش اطلاعرسانی رسانهها پررنگتر شد. از اطلاعرسانی درباره علائم بیماری گرفته تا آگاهیبخشی درباره اهمیت واکسیناسیون، رسانهها در خط مقدم مبارزه با ویروس بودند. هر پیام اشتباه، شایعه یا بزرگنمایی، میتوانست جان هزاران نفر را تهدید کند و هر خبر درست، بسیار کمک کننده بود.
وی بر تقویت همکاری مستمر و تخصصی میان جامعه پزشکی و خبرنگاران حوزه سلامت تاکید کرد و گفت: در نگاه نخست، پزشک و خبرنگار دو حرفه کاملاً متفاوت دارند که شاید ارتباط ملموسی را نتوان میانشان دید. یکی درمان میکند، دیگری روایت. اما وقتی موضوع «سلامت عمومی» به میان میآید این ارتباط ملموس، موثر و سازنده میشود. پزشک به علم سلامت روان و تن مجهز است؛ خبرنگار به علم رسانه و ارتباط و جامعه به هر دو نیاز دارد. برای رسیدن به این همافزایی، اما چیزی بیش از حسننیت لازم است ما نیازمند تعامل نظاممند، آموزش دوسویه و اعتماد متقابل هستیم.
مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی مشهد نقش رسانه را در ارتقاء سطح سلامت عمومی مهم توصیف کرد و گفت: تقویت همکاری خبرنگاران با جامعه پزشکی و فعالان حوزه سلامت ضروری است.
دکتر زحمتکش با تاکید بر اهمیت تولیدات رسانهای دقیق، علمی با پایبندی به اخلاق حرفهای در حوزه سلامت گفت: سازمان نظام پزشکی آماده همکاری نزدیکتر با رسانهها، ارائه آموزشهای تخصصی به خبرنگاران حوزه سلامت، معرفی اعضاء برجسته جامعه پزشکی به اصحاب رسانه، برگزاری پویشهای سلامتمحورِ مشترک با خانه مطبوعات در زمینه سوادِرسانه در حوزه سلامت و هوش مصنوعی و همچنین برگزاری نشستهای مشترک بهمنظور همافزایی در مسیر اطلاعرسانی عمومی است.
وی گفت: شاید مهمترین چالش در راهِ این همافزایی، رسیدن به یک زبان مشترک باشد. تبدیل مفاهیم عمیقِ پزشکی به تیترهای جذاب خوب است اما تا جایی که گمراهکننده نباشد. متاسفانه این روزها شاهدیم که فیک نیوزها و افراد مداخلهگر در فضای مجازی و با تبلیغات زیاد، صدمات و لطمات جبران ناپذیری به سلامت عمومی واردکرده و میکنند؛ «درمان دیابت در سه روز!» یا «راز طول عمر فقط با یک دمنوش!» این نوع محتوا، نه تنها کمکی به سلامت جامعه نمیکند، بلکه اعتماد عمومی را نسبت به رسانههای رسمی و حتی پزشکان نیز کاهش میدهد. از خانه مطبوعات انتظار داریم که با کسانی که در قالب رسانههای غیررسمی اطلاعات و اخبار کذب و یا آمیخته به دروغ را منتشر می کنند، برخورد کنند.
وی بیان کرد: خبرنگاران حوزه سلامت میتوانند صدای بیماران نادیدهگرفتهشده، پزشکان داوطلب، طرحهای موفقِ پیشگیری و تجربههای بومی در کنترل بیماریها باشند. رسانهها میتوانند انتقال دهنده دادههای واقعی از سطح جامعه به سیاستگذاران نظام سلامت باشند و در نهایت، رسانه این چشم همیشه بیدار جامعه میتواند هم پزشک را به مردم نزدیک کند و هم مردم را به سلامت و جامعه پزشکی نزدیکتر سازد.
در پایان این نشست از دکتر مسعود زحمتکش و دکتر محمد پهلوان به عنوان مدیران روابط عمومی برتر حوزه سلامت در تعامل با رسانه با اهداء لوح یادبود تقدیر شد.
انتهای پیام
نظرات