• چهارشنبه / ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴ / ۱۳:۵۳
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1404022417559
  • خبرنگار : 50592

در اجلاس روسای شوراهای کشور در یزد مطرح شد؛

راهکارهای مقابله با ناهنجاری‌های اجتماعی با هوشمندسازی شهرها

راهکارهای مقابله با ناهنجاری‌های اجتماعی با هوشمندسازی شهرها

ایسنا/یزد نشست کمیسیون فرهنگی و اجتماعی هفتاد و پنجمین اجلاس مجمع مشورتی روسای شوراهای اسلامی کلان شهرها و مراکز استان‌های کشور با موضوع بررسی راهکارهای تقویت هویت فرهنگی و مقابله با ناهنجاری‌های اجتماعی با محوریت شهر هوشمند در یزد برگزار شد.

مجید تجملیان رییس کمیسیون شهر هوشمند شورای اسلامی شهر یزد در این کمیسیون که امروز چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت در جریان برگزاری نشست دو روزه این اجلاس برگزار شد، با اشاره به این که شهرداری یزد طی سال گذشته بیش از ۱۰۰ طرح در حوزه نظارتی اجرا کرده است که از جمله آن‌ها می‌توان به راه‌اندازی یگان پهپادی نظارتی شهر یزد اشاره کرد، گفت: این یگان با هدف افزایش دقت در پایش مناطق شهری و ارتقای توان نظارتی شهرداری راه‌اندازی شده است.

وی با بیان این که توسط شهرداری یزد، منظومه خدمات یکپارچه‌ای تحت عنوان «یزد من» طراحی و پیاده‌سازی شده که با هدف نهادینه‌سازی فرهنگ استفاده از خدمات هوشمند میان شهروندان به کار گرفته شده است، گفت: این منظومه در حال حاضر شامل ۱۰ خدمت فعال است و قرار است ۱۳ خدمت دیگر نیز به آن افزوده شود.

تجملیان خاطرنشان کرد: شهرداری در نظر دارد تمام ارتباطات و تعاملات شهروندان با این نهاد را از طریق این اپلیکیشن انجام دهد.

این نماینده مردم شهر یزد گفت: از دیگر اقدامات صورت‌ گرفته، راه‌اندازی مرکز جامع نظارت و پایش زنده شهر با عنوان «برج مراقب» است که در قالب آن، دو هزار و ۵۰۰ دوربین نظارتی در نقاط مختلف شهر نصب شده که به‌ صورت ۲۴ ساعته تصاویر را ضبط می‌کنند و تحت کنترل این مرکز قرار دارند.

وی اظهار کرد: برنامه‌ریزی برای افزودن فناوری هوش مصنوعی به این سامانه نیز در دستور کار قرار گرفته تا با تحلیل هوشمند داده‌ها، بتوان تخلفات و بزهکاری‌ها را بهتر شناسایی کرده و نسبت به آن‌ها واکنشی فعال داشت.

شناسایی و کنترل تخلفات شهری با فناوری سنجش از راه دور

رییس کمیسیون شهر هوشمند شهرداری اضافه کرد: با بهره‌گیری از فناوری سنجش از دور و تحلیل تصاویر ماهواره‌ای، طرح‌هایی در زمینه کشف تغییرات ساختمانی و ارزیابی وضعیت باغ‌ها اجرا شده‌اند که با توجه به گستردگی تخلفات ساختمانی و خشکاندن باغ‌های شهری، کاربرد مؤثری در شناسایی و کنترل این پدیده‌ها دارند.

وی با بیان این که در کنار این اقدامات، سامانه‌ای به نام «اتومن» با دو بخش در شهرداری یزد راه‌اندازی شده است، گفت: بخش نخست در قالب منظومه خدمات «یزد من» به شهروندان ارائه می‌شود و بخش دوم آن به مدیریت ناوگان حمل‌ونقل عمومی اختصاص دارد که در آن مواردی همچون رعایت شیفت کاری رانندگان، خروج از مسیر و سایر تخلفات ناوگانی کنترل می‌شود.

تجملیان تصریح کرد: همچنین مرکز و سامانه مدیریت دانش و اسناد شهرداری با هدف یکپارچه‌سازی، ساماندهی، جست‌وجو و آرشیو مستندات و دانش سازمانی راه‌اندازی شده و به‌عنوان مرجعی برای استفاده نظام‌مند از تجربیات سازمانی در حال فعالیت است.

وی با بیان این که در کنار طرح‌های اجرا شده، مجموعه‌ای از طرح‌ها نیز در دست اجراست که تکمیل آن‌ها در سال جاری هدف‌گذاری شده است، خاطرنشان کرد: از جمله این طرح‌ها می‌توان به ایجاد و راه‌اندازی شهرک شهروندی و انجام برنامه‌های فرهنگ‌سازی مرتبط، راه‌اندازی باشگاه شهروندی، توسعه سامانه انباره داده‌های تردد سطح شهر که هدف آن ثبت جامع تمام ترددهای شهری و همچنین ایجاد شبکه مجازی «یزد من» با عنوان «شمیم» اشاره کرد.

وی در خصوص شبکه شمیم نیز تصریح کرد: این شبکه، شبکه‌ای رادیو-تلویزیونی مبتنی بر اینترنت است که به منظور بهبود ارتباط میان مسئولان شهرداری و شهروندان طراحی شده و شامل پخش برنامه‌های زنده، جلسات پرسش و پاسخ اعضای شورای شهر با مردم و آموزش‌های شهروندی است.

این عضو شورای شهر یزد از دیگر طرح‌های مهم در دست اجرا به راه‌اندازی پایگاه جامع دانش شهرسازی، ارتقای هوشمندی چراغ‌های راهنمایی و رانندگی تقاطع‌های سطح یک به سطح سه، هدایت ادارات، شرکت‌ها، کارخانه‌ها و مدارس به سمت استفاده از سامانه‌های حمل‌ و نقل اشتراکی از جمله DRT و هم‌پیمایی و تهیه و راه‌اندازی سامانه برنامه‌ریزی سفر شهری برای بهینه‌سازی مسیرها و کاهش زمان سفر اشاره کرد.

وی افزود: استقرار صندوق امانات خودکار شهری برای ارائه خدمات نوین به شهروندان، طراحی راهنمای هوشمند صوتی ارباب رجوع مبتنی بر هوش مصنوعی به‌منظور پاسخگویی دقیق و سریع به پرسش‌ها و مشکلات شهروندان، تدوین و پیگیری اجرای نظام تشویق و تنبیه کارکنان شهرداری و سازمان‌های وابسته به‌منظور افزایش بهره‌وری و انگیزش، و همچنین تدوین نظامی برای ثبت و انتقال دانش و تجربه کارکنانی که در آستانه بازنشستگی قرار دارند از دیگر پروژه‌های در دست اجراست که هدف آن حفظ سرمایه دانشی سازمان و جلوگیری از اتلاف تجارب کلیدی است.

تجملیان در پایان اظهار کرد: تمام این اقدامات و پروژه‌ها در راستای تحقق شهر هوشمند، ارتقای کیفیت زندگی شهروندان، افزایش شفافیت و پاسخگویی و بهره‌گیری از فناوری‌های نوین در مدیریت شهری طراحی و اجرا شده‌اند.

آموزش شهروندی در چارچوب هوشمندسازی شهری

محمود مسگریان رییس شورای شهر همدان نیز در این نشست با اشاره به این که یکی از وظایف بنیادین شهرداری، آموزش شهروندی است، گفت: این امر اگر با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین و در چارچوب هوشمندسازی شهری انجام گیرد، می‌تواند زمینه‌ساز تحولات گسترده و اثربخش در ساختار اجتماعی و فرهنگی شهر شود.

وی با اشاره به این که در سال‌های اخیر، تغییر سبک زندگی مردم، تأثیرات نامطلوبی بر بافت اجتماعی جامعه برجای گذاشته است، اظهار کرد: این موضوع به‌گونه‌ای است که غفلت از سرمایه‌های اصیل و سنتی ایرانی، و استفاده بی‌برنامه و صرفاً مصرف‌گرایانه از فناوری‌های جدید، سبب بروز مشکلاتی جدی در روابط فردی و اجتماعی شده است.

مسگریان اظهار کرد: در چنین شرایطی، ضروری است که نگاهی عمیق و برنامه‌محور به مسئله فرهنگ بومی و تقویت آن داشته باشیم و از ظرفیت شهر هوشمند نه تنها برای بهبود خدمات شهری، بلکه به‌عنوان بستری برای بازسازی و تقویت زیرساخت‌های فرهنگی استفاده کنیم.

وی افزود: هرچند در تقسیم وظایف نهادی، شهرداری به‌صورت مستقیم مسئول مسائل فرهنگی نیست، اما شهر و به‌ویژه شورای شهر به‌عنوان نهاد سیاست‌گذار و ناظر بر مدیریت شهری، در قبال وضعیت فرهنگی و سبک زندگی مردم مسئولیت دارند.

رییس شورای شهر همدان در پایان تصریح کرد: لازم است در جهت احیای سبک زندگی اصیل ایرانی-اسلامی، تدوین برنامه‌های منسجم، هوشمند و فناورانه در دستور کار قرار گیرد تا فرهنگ، به‌جای آن‌که قربانی تغییرات شتاب‌زده فناوری شود، در دل شهر هوشمند رشد یابد و تقویت شود.

لزوم توسعه هوشمندسازی شهری با رویکردی اجتماعی و پیشگیرانه

حجت الاسلام مهدی عبدالرزاق نژاد رییس شورای شهر بیرجند نیز در این نشست ضمن بیان این که در کشور با آسیب‌های اجتماعی متعددی مواجه هستیم که بسیاری از آن‌ها ماهیتی مشترک و فراگیر دارند، گفت: از جمله این‌ها می‌توان به سرقت، اعتیاد، طلاق، خودکشی، تغییر سبک زندگی، تکدی‌گری و زباله‌گردی اشاره کرد.

وی با تاکید بر این که این آسیب‌ها نه‌تنها پیامدهای فردی و خانوادگی، بلکه تبعات گسترده‌ای بر ساختار اجتماعی و نظم شهری دارند، گفت: در این میان، هوشمندسازی شهری نباید صرفاً محدود به مدیریت خدمات شهری، ترافیک یا نظارت محیطی باشد، بلکه باید به‌عنوان ابزاری کارآمد در جهت پیشگیری، پایش و کاهش آسیب‌های اجتماعی نیز به کار گرفته شود.

عبدالرزاق نژاد با اشاره به این که متأسفانه روند رشد این آسیب‌ها روزبه‌روز در حال افزایش است و آنچه نگران‌کننده‌تر است، نبود اقدامات مؤثر چه هوشمند و فناورانه و چه سنتی و انسانی در مقابله با آن‌هاست، گفت: این خلأ موجب شده تا آسیب‌ها بدون مانع گسترش یابند و اثرات مخربی بر زندگی فردی و جمعی شهروندان بگذارند.

این مسئول اظهار کرد: از این‌ رو لازم است هوشمندسازی شهری با رویکردی اجتماعی و پیشگیرانه توسعه یابد به‌طوری که داده‌محوری، تحلیل هوشمند اطلاعات، مداخله هدفمند و اطلاع‌رسانی موثر به‌صورت یکپارچه در مدیریت شهری برای مقابله با این معضلات به کار گرفته شود. رییس شورای شهر بیرجند  در پایان گفت: بی‌توجهی به این جنبه از هوشمندسازی، به معنای نادیده‌ گرفتن بخش مهمی از وظیفه انسانی و اجتماعی نهادهای شهری در قبال شهروندان است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha