به گزارش ایسنا، تنها چند ساعت پس از آنکه نیروهای مسح یمن در پاسخی صریح به تشدید حملات نظامی رژیم صهیونیستی در نوار غزه، از اعمال محاصره دریایی علیه بندر حیفا در ساحل مدیترانه خبر دادند، مرکز هماهنگی عملیات انسانی وابسته به جنبش انصارالله، طی نامهای رسمی که از طریق پست الکترونیکی برای تمامی شرکتهای حملونقل بینالمللی ارسال شد، نسبت به خطرات دریانوردی به مقصد و مبدأ بندر حیفا هشدار داد.
طبق گزارش روزنامه الاخبار، در این نامه تصریح شده است که «هرگونه بارگیری یا تخلیه بار در بندر حیفا، چه به صورت مستقیم و چه از طریق واسطهها یا از کشتی به کشتی دیگر، ممنوع است». همچنین به شرکتهای مذکور یادآور شده که کشتیهایی که به این بندر رفتوآمد دارند، با «خطرات جدی» مواجه خواهند شد؛ خطراتی که شامل اعمال تحریمهایی علیه ناوگانهای متخلف و حتی شرکتهای طرف همکاری با آنها خواهد شد.
مرکز هماهنگی عملیات انسانی، از همه شرکتهای کشتیرانی خواست که «با دقت و هوشیاری کامل، کلیه تعاملات خود را بررسی کرده و از عدم وجود سفرهای مستقیم به بندر حیفا اطمینان حاصل نمایند». همچنین تأکید شده است که هرگونه ارتباط مستقیم یا غیرمستقیم، یا از طریق شخص ثالث با فعالیتهای ناقض این ممنوعیت، شرکتها را در معرض تحریمهایی قرار خواهد داد که مانع عبور از مسیرهای راهبردی دریایی نظیر دریای سرخ، تنگه بابالمندب، خلیج عدن، دریای عرب و اقیانوس هند خواهد شد؛ تحریمهایی که عملاً به معنای هدف قرار گرفتن در هر نقطهای خواهد بود که نیروهای یمنی به آن دسترسی داشته باشند.
پیش از این هشدار رسمی، سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن طی بیانیهای اعلام کرده بود که «بندر حیفا وارد بانک اهداف ما شده است» و در عین حال، از کشتیهای حاضر در بندر خواست که آن را فوراً ترک کنند و به کشتیهایی که در حال حرکت به سوی آن هستند هشدار داد که از نزدیک شدن به این بندر اجتناب ورزند.
سریع خاطرنشان کرد که «این تصمیم پس از موفقیت کامل نیروهای ما در اعمال محاصره بر بندر ایلات و توقف کامل فعالیت آن اتخاذ شده است». تحلیلگران این اقدام جدید را نشانهای از جهش در توان نظامی انصارالله میدانند؛ چراکه هدفگیری بندری همچون حیفا، مستلزم اجرای عملیاتی در فاصلهای بیش از ۲۲۰۰ کیلومتر از یمن است. برخی منابع آگاه میگویند نیروهای صنعا پیشتر عملیاتهایی با موشکهای بالستیک فراصوت انجام دادهاند که اعلام عمومی نشدهاند، و معتقدند عملیاتهای آتی با شگفتیهای بیشتری همراه خواهد بود.
در همین زمینه، سرتیپ «عبدالله بن عامر» مقام وزارت دفاع یمن طی اظهاراتی اعلام کرد که صنعا موفق شده است واقعیتهای جدیدی را بر منطقه تحمیل کند. وی کاهش حدود ۵۰ درصدی ترافیک هوایی در فرودگاه بنگوریون در تلآویو را یکی از نشانههای آن دانست و افزود که فعالیت بندر حیفا نیز بهتدریج رو به کاهش خواهد رفت.
در همین حال، منابع نزدیک به دولت صنعا به روزنامه «الاخبار» گفتند که ممنوعیت دریانوردی در بندر حیفا، بار دیگر مفهوم «وحدت جبههها» را به میدان بازمیگرداند؛ چراکه حملات آتی یمن به این بندر، در ادامه عملیاتهایی خواهد بود که سال گذشته از سوی حزبالله لبنان و گروههای مقاومت عراق انجام شد. صنعا پیشتر نیز در چارچوب «جنگ پشتیبانی»، بهصورت مشترک با مقاومت عراق، حملاتی را علیه بندر حیفا ترتیب داده و همچنین کشتیهایی را در دریای سرخ هدف قرار داده بود که تصمیم ممنوعیت را نادیده گرفته بودند.
همزمان با اعلام این گام تازه از سوی صنعا، ناو هواپیمابر آمریکایی «هری ترومن» که بهعنوان سپر دفاعی پیشرفتهای برای رژیم صهیونیستی عمل میکرد، منطقه را ترک کرد؛ اقدامی که بهگفته ناظران، میتواند فضا را برای گسترش حملات یمن هموارتر کند. رسانههای عبری نیز در واکنش به اعلام محاصره بندر حیفا از سوی یمن، از این نگرانی پرده برداشتند که نیروهای انصارالله ممکن است به فهرست اهدافی دقیق در داخل بندر حیفا دست یافته باشند، بندری که پیشتر از سوی مقاومت لبنان از طریق پهپاد «هدهد» مورد شناسایی قرار گرفته بود.
این تحولات در حالی رخ داده است که جنگ غزه وارد مرحلهای خونینتر شده و رژیم صهیونیستی زیر فشارهای شدید داخلی و بینالمللی قرار گرفته است. در چنین شرایطی، صنعا تلاش دارد با توسعه عملیاتهای خود در مدیترانه، محاصره اقتصادی و امنیتی دشمن را به سطوحی فراتر از گذشته گسترش دهد و توازن راهبردی منطقه را تغییر دهد.
انتهای پیام
نظرات