به گزارش ایسنا، ابراهیم حیدری، قائممقام و سخنگوی سیو ششمین دوره نمایشگاه کتاب تهران درباره زمان تسویه حساب با کتابفروشیهای حاضر در طرح پیوست، گفت: در تلاشیم تا در اولین زمان ممکن تسویه حسابها را انجام دهیم، ولی هنوز تا یک هفته دیگر زمان نیاز هست تا برخی از سفارشهای در جریان متعلق به این طرح نهایی شوند. پس از نهایی شدن تمامی سفارشها، پرداختها انجام میشود.
او افزود: مبلغ کل فروش در این طرح ۲۵۹,۶۷۰,۲۱۷,۸۵۵ میلیارد ریال بود که از آن مبلغ ۱۹۱,۷۲۰,۹۳۴,۹۷۱ میلیارد ریال یعنی ۷۴درصدش در فروش حضوری و ۶۷,۹۴۹,۲۸۲,۸۸۴ میلیارد ریال یعنی ۲۶درصدش در فروش مجازی بود. مبلغ کل یارانه پرداختی برای این میزان خرید ۵۳,۶۲۹,۴۲۴,۶۵۰ میلیارد ریال بود که ۲۱درصد از کل یارانه فروش را تشکیل میدهد. از این مبلغ ۳۵,۲۰۷,۸۲۳,۹۱۶ میلیارد ریال یعنی ۶۶ درصد، در فروش حضوری مصرف شد و ۱۸,۴۲۱,۶۰۰,۷۳۴ میلیارد ریال یعنی ۳۴ درصد به فروش مجازی اختصاص یافت. در این طرح ۲۴.۴۶۱ بسته پستی نیز ارسال شد که اگرچه برای خریداران و کتابفروشان هزینه پستی نداشت اما مبلغ ۸,۸۷۱,۴۷۱,۳۴۸ میلیارد ریال یارانه نیز بابت آن پرداخت خواهد شد.
حیدری در ادامه اظهار کرد: ۴۱۲ فروشگاه کتاب در این طرح فعال بودند که ۲۴۸.۳۹۳ عنوان کتاب را عرضه کردند و ۳۶.۴۵۹ نفر دوستدار کتاب تعداد ۹۵.۲۷۵ نسخه کتاب را از میان عناوین عرضهشده خریداری کردند. باید بگویم که رسالت و مسئولیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بازوی اجرایی آن در زمینه فعالیتهای فرهنگی یعنی خانه کتاب و ادبیات ایران، ترویج فرهنگ کتابخوانی از طریق رساندن یارانه کتاب به مردم و خریداران است. از جمله راهکارها برای رسیدن به این مقصود، برگزاری نمایشگاه کتاب و طرحهای فروش کتابفروشیهاست که ناشران و کتابفروشان به عنوان حلقههای اصلی و مهم چرخه نشر نقش مهمی در تحقق آن دارند. حمایت از کتابفروشی ها به عنوان یکی از زنجیره های اساسی و مهم در رونق صنعت نشر از سیاستهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و این حمایت در قالبهای مختلف در طول سال ادامه خواهد داشت.
مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران افزود: برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان بخشی از بدنه دولت هدف اصلی و نهایی مردم هستند؛ به همین دلیل در نظر داریم تا در طول سال در چند مرحله، طرحهای مشابهی را اجرا کنیم که در زمان مناسب اطلاعرسانی خواهد شد.
حیدری در بخش دیگری از سخنان خود در مورد ضرورت تداوم طرحهای فروش کتابفروشان گفت: طرحهای فروش کتابفروشیها برای تکرار و تداوم به یک اصل حیاتی وابسته است و آن مشارکت صادقانه و ثبت فروش واقعی در فروش حضوری و ارسال به موقع سفارشها در فروش مجازی است. خوشبختانه در طرح پیوست عمده کتابفروشیها این اصل را رعایت کردند و به همین دلیل نیز طرح با موفقیت به سرانجام رسید.
انتهای پیام
نظرات