• پنجشنبه / ۸ خرداد ۱۴۰۴ / ۱۲:۴۲
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 1404030805065
  • خبرنگار : 71616

مشاور رئیس جمهور در حاشیه نمایشگاه قطعات خودرو:

نمایشگاه قطعات خودرو، حلقه اتصال زنجیره تولید و سرمایه‌گذاری داخلی است

نمایشگاه قطعات خودرو، حلقه اتصال زنجیره تولید و سرمایه‌گذاری داخلی است

مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور با تاکید بر ارتقای کیفی و کمی نمایشگاه قطعات خودرو، این رویداد را بستری برای هم‌افزایی و انسجام زنجیره ارزش صنعت خودرو و راهی برای پرهیز از تصمیم‌گیری‌های جزیره‌ای در بخش تولید دانست و آن را تجلی شعار سال و فرصتی برای پیوند ظرفیت‌های پراکنده در جهت سرمایه‌گذاری هدفمند توصیف کرد.

به گزارش ایسنا، معصومه آقاپور، مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور، در حاشیه بازدید از بیستمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو که از امروز (هشتم خردادماه) در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران آغاز به کار کرده، از ارتقای سطح کیفی و کمی این رویداد نسبت به دوره‌های پیشین تمجید کرد و بر نقش آن در تحقق شعار سال مبنی بر “مهار تورم و رشد تولید از مسیر سرمایه‌گذاری” تأکید کرد.

وی با تبریک به برگزارکنندگان این نمایشگاه، گفت: نمایشگاه امسال از جهات مختلف نسبت به دوره‌های پیشین رشد قابل توجهی داشته و آنچه بیش از همه برجسته است، هماهنگی محتوای آن با شعار سال و نگاه به سرمایه‌گذاری داخلی است.

مشاور رئیس جمهور در امور اقتصادی ضمن اشاره به پراکندگی مزمن در بخش‌های مختلف صنعت کشور، تأکید کرد: متأسفانه ما در حوزه تولید و زنجیره ارزش، با گسست‌های جدی مواجهیم. این نمایشگاه توانسته تا حد زیادی این زنجیره‌ها را به هم متصل کند و حلقه واسط میان بخش‌های کوچک، متوسط و حتی بازیگران بزرگ‌تر صنعتی باشد.

او نمایشگاه را بستر مهمی برای ایجاد امید در بین تولیدکنندگان کوچک و متوسط دانست و گفت: یکی از دستاوردهای ارزشمند این رویداد، ایجاد هم‌افزایی بین فعالان مختلف صنعت و پرهیز از تصمیم‌گیری‌های جزیره‌ای است. باید از نگاه‌های منفک و ناهماهنگ فاصله بگیریم و سیاست‌گذاری‌هایی با رویکرد کلان و جامع‌نگر در پیش بگیریم.

این مقام مسئول با بیان اینکه نمایشگاه قطعات خودرو می‌تواند به یک الگوی موفق برای سایر صنایع بدل شود، افزود: هم دولت، هم بخش خصوصی و هم جامعه باید در مسیر انسجام و هم‌افزایی گام بردارند تا بتوانیم سرمایه‌گذاری مؤثر و پایدار در صنایع پیشرو از جمله قطعه‌سازی را رقم بزنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد که استمرار چنین رویدادهایی در کنار سیاست‌گذاری هوشمندانه، می‌تواند مسیر توسعه صنعتی کشور را هموارتر سازد و گامی مؤثر در جهت اتصال ظرفیت‌های پراکنده به زنجیره‌های منسجم و بهره‌ور باشد.

نمایشگاه قطعات خودرو، پلتفرمی برای داخلی‌سازی، دیپلماسی صنعتی و تحقق رشد صادراتی

صدیف بیک‌زاده-مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران- در جریان برگزاری بیستمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو، این رویداد را فضایی فراتر از یک نمایشگاه صرفاً تجاری توصیف کرد و آن را پلتفرمی برای سیاست‌گذاری صنعتی، داخلی‌سازی فناوری و توسعه تجارت خارجی دانست.

وی ضمن اشاره به حضور گسترده شرکت‌های داخلی و خارجی در این دوره از نمایشگاه گفت: حدود ۴۰ درصد از مشارکت‌کنندگان در نمایشگاه امسال شرکت‌های خارجی هستند که با ایجاد یک محیط رقابتی سالم، بستر مناسبی برای تبادل اطلاعات و انتقال دانش فنی میان بازیگران داخلی و خارجی صنعت خودرو فراهم کرده‌اند. نمایشگاه قطعات خودرو به محلی برای گردهمایی تولیدکنندگان، توزیع‌کنندگان، صنوف صنعتی و فناوران تبدیل شده و فرصتی برای آشنایی با آخرین تحولات، نوآوری‌ها و تکنولوژی‌های روز صنعت خودرو فراهم آورده است.

بیک‌زاده با تاکید بر جایگاه راهبردی صنعت خودرو در اقتصاد ملی تصریح کرد: این صنعت دارای پیوندهای پسینی و پیشینی بسیار قوی با صنایع بالادستی همچون فولاد و پتروشیمی است. شکوفایی این بخش می‌تواند به تحریک صنایع بالادستی منجر شود و مسیر عبور از خام‌فروشی به سمت صادرات کالاهای با ارزش افزوده را هموار کند.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران همچنین از حضور پررنگ شرکت‌های صادرکننده در این دوره خبر داد و گفت: بخش مهمی از شرکت‌های حاضر در نمایشگاه امسال، ظرفیت‌های صادراتی بالفعل و بالقوه دارند که می‌توانند نقش مؤثری در تحقق هدف‌گذاری رشد سالانه ۲۳ درصدی صادرات صنعتی در برنامه هفتم توسعه ایفا کنند.

وی بر تغییر رویکرد شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی اشاره و خاطرنشان کرد: از امسال، نگاه ما صرفاً برگزاری سنتی نمایشگاه‌ها نیست، بلکه نمایشگاه‌ها را به عنوان بستری برای سیاست‌گذاری، ریل‌گذاری و تحرک‌بخشی به صنایع مختلف کشور تلقی می‌کنیم. حضور استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان در این نمایشگاه فرصت مناسبی برای پاسخگویی به نیازهای فناورانه صنعت خودرو است. این همکاری‌ها می‌تواند سهم تولید داخل از زنجیره تأمین خودرو را افزایش دهد.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که با استفاده هوشمندانه از ظرفیت نمایشگاه‌ها، توسعه تجارت داخلی و رشد صادرات صنعتی، زمینه تحقق رشد اقتصادی ۸ درصدی پیش‌بینی‌شده در برنامه هفتم توسعه فراهم شود و در نهایت، رفاه اجتماعی به عنوان هدف نهایی اقتصاد، محقق شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha