• شنبه / ۱۰ خرداد ۱۴۰۴ / ۱۳:۳۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1404031006132
  • خبرنگار : 50105

/روز جهانی بدون دخانیات/

۳۷ میلیون نوجوان ۱۳ تا ۱۵ ساله در چنگال دخانیات

۳۷ میلیون نوجوان ۱۳ تا ۱۵ ساله در چنگال دخانیات

ایسنا/خراسان رضوی سازمان جهانی بهداشت (WHO) تخمین می‌زند که ۳۷ میلیون نوجوان بین ۱۳ تا ۱۵ سال در سراسر جهان از محصولات دخانی استفاده می‌کنند و در پاسخ به این تهدید رو به رشد، سازمان بهداشت جهانی هر سال، روز جهانی بدون دخانیات را گرامی می‌دارد تا آگاهی درباره خطرات دخانیات را افزایش دهد و تلاش‌های جهانی قوی‌تری را برای مهار مصرف آن تشویق کند.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) شعار روز جهانی بدون دخانیات (WNTD) در سال ۲۰۲۵ را «افشاگری از جذابیت: افشای تاکتیک‌های صنعت دخانیات و محصولات نیکوتین» اعلام کرد.

در سال میلادی جاری، این کمپین بر افشای تاکتیک‌هایی که صنایع دخانیات و نیکوتین برای جذاب جلوه دادن محصولات مضر خود استفاده می‌کنند، تمرکز خواهد داشت.

کمپین روز جهانی بدون دخانیات در سال ۱۹۸۷ توسط سازمان جهانی بهداشت (WHO) با قطعنامه‌ای با عنوان «روز جهانی بدون سیگار» برای تشویق مصرف‌کنندگان دخانیات به ترک آن آغاز شد و سال بعد، ۳۱ مه به‌عنوان روز جهانی بدون دخانیات تعیین و این روز به یک مناسبت جهانی سالانه تبدیل شد.

روز جهانی بدون دخانیات که هر ساله در ۳۱ مه گرامی داشته می‌شود، سال میلادی جاری بر افزایش آگاهی در مورد تاکتیک‌های مضر صنایع دخانیات و نیکوتین تمرکز دارد. در سال ۲۰۲۵، سازمان بهداشت جهانی و قهرمانان بهداشت عمومی از سراسر جهان برای روز جهانی بدون دخانیات گرد هم می‌آیند تا آگاهی در مورد تاکتیک‌های مضر صنعت دخانیات را افزایش دهند.

علاوه بر تلاش‌های آگاهی‌بخشی، این روز همچنین توجه را به چالش‌هایی که افرادی که سعی در ترک دخانیات دارند، جلب می‌کند. علائم ترک رایج مانند هوس و تحریک‌پذیری می‌تواند این روند را دشوار کند.

کارشناسان می‌گویند: ویپینگ خطرناک‌تر از سیگار است و یکی دیگر از کارشناسان اظهار کرد که استعمال سیگارهای الکترونیکی خطرناک‌تر از سیگار سنتی است، زیرا از چنین دستگاه‌هایی می‌توان برای مصرف مواد مخدر قوی استفاده کرد.

ایندین اکسپرس گزارش کرد، در روز جهانی دخانیات، کارشناسان بر استفاده‌ گسترده از سیگارهای الکترونیکی و ویپ‌ها هشدار و نشان دادند که چگونه فروشندگان، استفاده از آنها را به‌عنوان یک کالای لوکس تبلیغ می‌کنند و از تاکتیک‌های هوشمندانه‌ای برای وادار کردن نوجوانان به خرید این محصولات استفاده می‌کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha