• شنبه / ۱۰ خرداد ۱۴۰۴ / ۱۴:۴۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1404031006226
  • خبرنگار : 50549

به مناسبت روز جهانی مبارزه با دخانیات بررسی شد

مواجهه آموزش و پرورش با معضلی به نام «اعتیاد دانش‌آموزان»

مواجهه آموزش و پرورش با معضلی به نام «اعتیاد دانش‌آموزان»

ایسنا/خراسان رضوی رئیس اداره امور تربیتی و مشاوره استان خراسان رضوی با اشاره به اقدامات موثر آموزش و پرورش در زمینه پیشگیری از گرایش دانش‌آموزان به دخانیات و اعتیاد گفت: ارتباط موثر با دانش‌آموز در مدرسه و خانواده و سواد رسانه مهمترین راهکارهای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی به خصوص گرایش دانش‌آموزان به دخانیات و ...است.

حجت خسروی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: سال گذشته در حوزه‌های مختلف آسیب‌های اجتماعی در بین دانش‌آموزان، تکالیفی به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ شد و محورهای گوناگونی مورد توجه قرار گرفته‌اند؛ یکی از این محورها، سامانه رصد است که در آن، مدیران مدارس آسیب‌های دانش‌آموزان را شناسایی و ثبت می‌کنند.

رئیس اداره امور تربیتی و مشاوره استان خراسان رضوی افزود: در این بین موضوع دخانیات نیز مطرح است و  آمارهایی در این زمینه ارائه شده حتی در بین دانش‌آموزان مقطع ابتدایی، که بر محرمانگی آن تاکید ویژه‌ای است؛ چراکه نباید در سطح جامعه ایجاد نگرانی کند. هرچند آمار در کشور ما نسبت به بسیاری از کشورها پایین است اما همین آمار هم زیبنده کشور اسلامی نیست.

وی بیان کرد: در راستای تلاش برای حفظ سلامت روان دانش‌آموزان، لازم است با همفکری و همکاری، راهکارهای مناسبی اتخاذ شود. نباید مسائل را نادیده گرفت، بلکه باید با دیدی واقع‌بینانه به آن‌ها نگریست.

۶۰ درصد دانش‌آموزان درگیر مسائل اجتماعی، در خانواده‌های پرتنش هستند

خسروی عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین تحلیل‌ها نشان می‌دهد که بیشتر دانش‌آموزان درگیر مسائل اجتماعی و حدود ۶۰ درصد، در خانواده‌های پرتنش (خانواده‌های طلاق یا دارای مشکلات خانوادگی) زندگی می‌کنند. لذا، تمرکز بر این مسئله و یافتن راهکارهایی برای کاهش تنش در خانواده‌ها ضروری است.

وی ادامه داد: در این راستا، با اداره انجمن اولیا و مربیان نیز در ارتباط هستیم و خانواده‌ها را در جریان امور قرار می‌دهیم. آموزش خانواده‌ها در آموزش و پرورش گام مثبتی بوده، اما کافی نیست.

رئیس اداره امور تربیتی و مشاوره استان خراسان رضوی اظهار کرد: در جلسات نماد (نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان)، دادستان و معاون دادستان نیز حضور دارند و بر اهمیت این موضوع تاکید می‌کنند.

وی تصریح کرد: در صورت مشاهده سیگار کشیدن دانش‌آموز در مدرسه، مشاور موظف است گزارش دهد و پس از بررسی، با دانش‌آموز و خانواده‌اش صحبت می‌شود. در صورت نیاز، دانش‌آموز به مراکز مشاوره تخصصی ارجاع داده شده و خدمات مشاوره‌ای رایگان دریافت می‌کند.

خسروی بیان کرد: در نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان، سه دوره آموزشی برای کارکنان، دانش‌آموزان و خانواده‌ها برگزار می‌شود. هدف اصلی، آگاه‌سازی خانواده‌ها از مسائل و آسیب‌های اجتماعی است.

رئیس اداره امور تربیتی و مشاوره استان خراسان رضوی تصریح کرد: همچنین، طرحی با همکاری قوه قضائیه در حال اجرا است که در آن، قضات با حضور در مدارس، دانش‌آموزان را با آسیب‌های اجتماعی آشنا می‌کنند و نمایشگاه‌هایی با عنوان «برنا» نیز در این راستا برگزار می‌شود.

وی گفت: در این نمایشگاه‌ها، دانش‌آموزان در معرض خطر، شناسایی می‌شوند و در قالب اردوهایی، از نمایشگاه بازدید می‌کنند و با آسیب‌ها و راهکارهای مقابله با آن‌ها آشنا می‌شوند.

 ۱۵۷۰ خطی برای بیان مسائل و درد دل‌های محرمانه دانش‌آموزان

خسروی عنوان کرد: خط ۱۵۷۰ خطی است که دانش‌آموزان به راحتی می‌توانند درددل‌ها و دغدغه‌های خود را مطرح کنند، به خصوص در آسیب‌هایی مثل خودکشی که دانش‌آموزان  با تماس با این خط از راهنمایی‌های مشاوران بهره می‌گیرند و تاکنون نیز موارد زیادی داشتیم که از طریق همین راهنمایی‌ها  و جلسات مشاوره بعد از آن، به درس و مدرسه برگشتند.

وی افزود: در آسیب‌های اجتماعی، خانواده‌های پرتنش هم نقش دارند؛ اگر بخواهیم درمان کنیم، باید به سراغ خانواده‌های آسیب‌دیده برویم. در بحث فرار از منزل و مدرسه و خشونت، موضوع دخانیات و مشتقات آن هم مطرح است که شامل موارد متعددی می‌شود؛ از طرفی هر وقت تعطیلات بوده، منحنی رشد آسیب‌ها صعودی بوده است؛ چراکه دانش‌آموزان اوقات فراغت و بیکاری بیشتری دارند و معمولاً پدر و مادرها از فعالیت‌های فرزندانشان آگاه نیستند.

رئیس اداره امور تربیتی و مشاوره استان خراسان رضوی با اشاره به خطرات ناشی از فعالیت‌های بدون نظارت در فضای مجازی و مواجهه با محتوای نامناسب بر اهمیت سواد رسانه تاکید کرد.

وی عنوان کرد: در این خصوص که این بچه‌ها با گوشی‌هایشان در چه فضای مجازی هستند و چه می‌کنند یا در معرض چه خطراتی قرار دارند از اهمیت بالایی برخوردار است آگاه‌سازی رسانه‌ها و حساس‌سازی خانواده‌ها و فرزندان می‌تواند کمک کند؛ که در این زمینه به کمک رسانه‌ها نیاز داریم.

خسروی با بیان اینکه نمی‌توان به طور مشخص اولویت‌بندی آسیب‌ها را تعیین کرد، زیرا شیوع آن‌ها در مناطق مختلف متفاوت است، گفت: هر ناحیه ممکن است جنس آسیب‌های متفاوتی داشته باشد. یک منطقه ممکن است اعتیاد بیشتری داشته باشد، در حالی که در مدرسه‌ای دیگر، انحرافات اخلاقی بیشتر باشد.

وی افزود: من نمی‌توانم به طور مشخص بگویم که کدام آسیب از همه بیشتر است. ما می‌خواهیم همه پای کار بیایند. باید برنامه‌های ورزشی، اردویی و خانوادگی خود را بر اساس آن تنظیم کنند.

رئیس اداره امور تربیتی و مشاوره استان خراسان رضوی در مورد پرتکرارترین آسیب‌های اجتماعی گفت: بیش از ۶۰ آسیب اجتماعی وجود دارد؛ اعتیاد، فرار از خانه و مدرسه، طلاق، پرخاشگری و خودکشی مواردی هستند که باید بیشتر به آن‌ها توجه شود.

وی افزود: باید یک گروه از کارشناسان را دعوت کنیم تا در جمع ما حضور داشته باشند و راهکارهایی برای ارتباط مؤثر با دانش‌آموزان و فرزندان ارائه دهند. اینکه چگونه می‌توانیم فضایی جذاب در مدرسه ایجاد کنیم تا تمایل به حضور در مدرسه افزایش یابد.

خسروی عنوان کرد:  ما در حال اجرای طرح یاریگران زندگی هستیم که در آن خود دانش‌آموزان به دوستانشان کمک می‌کنند و این کار بسیار عالی است. مدل مشابهی باید اجرا شود تا خود فرد مبتلا به آسیب، بتواند به دوستش کمک کند و به معلم یا مشاور مراجعه نکند. با همین بضاعت و انگیزه‌ای که دارند، واقعاً کمک می‌کنند.

استرس و اضطراب دو آسیب شایع در بین دانش آموزان

وی گفت: باید این مسائل را برای پدر و مادرها تبیین کنیم. رسانه‌ها، مانند صدا و سیما، باید مانند سایر دستگاه‌های یاریگر باشد؛ یکی از آسیب‌های رایج که همه‌ ما نگران آن هستیم، استرس و اضطراب بین بچه‌ها است. مراجعات دانش‌آموزان به مشاوران نشان می‌دهد که این موضوع بسیار فراوان است. والدین از ما جلوتر هستند و باید فشار را از روی بچه‌ها بردارند و شاد باشند.

رئیس اداره امور تربیتی و مشاوره استان خراسان رضوی اضافه کرد: برخی مدارس فقط به مسائل درسی اهمیت می‌دهند و این باعث آزار بچه‌ها می‌شود. کارشناسان نباید اجازه دهند این اتفاق بیفتد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha