به گزارش ایسنا، پروژه آزادراه تهران - شمال یکی از مهمترین پروژههای عمرانی در کشور است که عملیات اجرایی آن از سالها قبل کلید خورده و این پروژه در چهار قطعه تعریف شده است.
منطقه یک آن ۳۲ کیلومتر از دوآب شهرستانک تا تهران در اسفند ۱۳۹۸ به بهره برداری رسید. منطقه دو آن با ۲۲ کیلومتر که شامل تونلهای البرز شرقی و غربی است با پیشرفت فیزیکی ۸۹.۵ درصد در دست تکمیل است. منطقه سه حدود ۵۰ کیلومتر در مرحله مطالعات نهایی و آغاز عملیات اجرایی قرار دارد و منطقه ۴ آن نیز به طول ۲۰ کیلومتر از سه راهی کجور تا چالوس در سال ۱۳۹۴ به بهره برداری رسید.
گفته می شود آزادراه تهران - شمال ۶۰ کیلومتر کوتاهتر از مسیر موجود در جاده کرج- چالوس بوده و زمان سفر را تا ۹۰ دقیقه در شرایط ترافیک سنگین کاهش میدهد.
تکمیل این پروژه که برآورد عمر آن حدود ۲۸ سال است میتواند سالانه ۸۶ میلیون لیتر سوخت صرفه جویی کند و ۵۵۳ میلیون کیلومتر مسافت عبوری سالانه را کاهش دهد. از طرفی این پروژه میزان تولید آلایندههای هوا را ۳۵ هزار تن در سال کاهش میدهد و منجر به کاهش چشمگیر تصادفات جادهای و ارتقای ایمنی تردد می شود و در کنار آن به توسعه گردشگری، بهبود حمل و نقل کالا نیز کمک میکند.
اگرچه برخی از قطعات این پروژه در سالهای قبل به بهره برداری رسیده است اما آن طور که برخی مسئولان ذیربط میگویند منطقه سه این پروژه چالشهای بسیاری از جمله عبور از مناطق کوهستانی و حفاظت شده محیط زیستی، شیبهای تند، صخرههای بلند و درههای عمیق، محدودیتهای مکانی برای احداث کارگاههای عمرانی و شرایط آب و هوایی سرد و طولانی بودن فصل سرما را دارد.
در این راستا، معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ویژگیهای خاص این منطقه از نظر توپوگرافی و حساسیتهای زیست محیطی اخیرا اعلام کرده است که با توجه به اهمیت حفظ محیط زیست این منطقه، دستیابی به یک واریانت اصلاحی با رعایت تمامی ملاحظات زیست محیطی، منابع طبیعی و ارزیابیهای فنی از اولویتهای اصلی در طراحی و اجرای این منطقه از آزادراه است.
بازوند همچنین اظهار کرده که هدف از اجرای این آزادراه توسعه زیرساختهای کشور با احترام به محیط زیست و میراث طبیعی کشور است و قطعه سه آزادراه تهران - شمال میتواند نمونهای از توازن میان پیشرفت و حفاظت از طبیعت باشد.
آن طور که گفته شده، قرار است ظرف مدت دو هفته طراحی واریانت نهایی با رعایت تمامی این الزامات از سوی مشاور طرح در تعامل کامل با سازمانهای ذیربط محیط زیست کشور تهیه و ارائه شود.
انتهای پیام
نظرات