• چهارشنبه / ۲۱ خرداد ۱۴۰۴ / ۰۰:۲۶
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 1404032113304
  • خبرنگار : 71625

گفت‌وگو با مسعود شجاعی‌طباطبایی ـ دبیر مسابقه «هولوساید»

افشای دوگانگی در مفهوم آزادی بیان با کارتون و پوستر

افشای دوگانگی در مفهوم آزادی بیان با کارتون و پوستر
عکس تزیینی است

مسعود شجاعی‌طباطبایی ـ دبیر سومین مسابقه بین‌المللی «هولوساید» ـ هدف اصلی این دوره را افشای دوگانگی در مفهوم آزادی بیان و بازنمایی نسل‌کشی مردم غزه عنوان کرد. به گفته او، واژه «هولوساید» که ترکیبی از هولوکاست و نسل‌کشی است، به‌طور هوشمندانه برای عبور از سد سانسور رسانه‌ای و فیلترینگ انتخاب شده تا حقیقت در قالب تصویر، بدون آرایه و تزئین، به مخاطب جهانی منتقل شود.

به گزارش ایسنا، آیین گشایش نمایشگاه منتخب آثار سومین مسابقه بین‌المللی کارتون، پوستر و کاریکاتور «هولوساید»، امروز ۲۱ خردادماه در گالری خانه عکاسان حوزه هنری برگزار می‌شود.

این مسابقه که سیدمسعود شجاعی‌طباطبایی دبیری آن را بر عهده دارد، ۱۶۳ اثر کارتون، کاریکاتور و پوستر، از میان ۱۵۰۰ اثر ارسال‌شده از ۶۱ کشور جهان انتخاب شده‌ و در نمایشگاه روی دیوار می‌رود.

در ادامه گفت‌وگوی ایسنا با دبیر مسابقه را درباره این رویداد می‌خوانید.

ترکیب واژگان برای عبور از سانسور

شجاعی‌طباطبایی در ابتدا درباره عنوان نمایشگاه که «هولوساید» نام دارد، گفت: در دو دوره قبل مسابقه هولوکاست یکی از مشکلات‌مان این بود که در فضای مجازی امکان اطلاع‌رسانی و انتشار چنین اخباری را نداشتیم؛ بنابراین به این نتیجه رسیدیم که از «هولوساید» که تلفیقی از دو واژه هولوکاست و جلوساید است و هم به هولوکاست و هم به نسل‌کشی اشاره دارد، استفاده کنیم. خوشبختانه این واژه در حال حاضر جا افتاده و حتی اگر آن را به هوش مصنوعی هم بدهیم قابل شناسایی است و مشکل در فیلتر اخبار ایجاد نمی‌کند.

اضافه شدن پوستر به ترکیب رقابتی

او درباره تفاوت این دوره با ادوار گذشته گفت: در دوره‌های پیشین فقط بخش کارتون و کاریکاتور را داشتیم اما در این دوره، سه بخش کارتون، کاریکاتور و پوستر برگزار خواهیم کرد. طبیعتاً این کار نیاز به مقدماتی داشت که با پشتیبانی حوزه هنری استان تهران، حوزه هنری قم و دانشگاه قم فراهم شد. یک اتفاق خوب دیگر هم این بود که برای اولین بار هم‌افزایی خوبی بین چند ارگان و دانشگاه ایجاد شد.

کارگاه‌هایی برای مواجهه مستقیم با بی‌پیرایگی در هنر

او افزود: در این دوره توانستیم از سه چهره مطرح گرافیک برای کارگاه آموزشی بهره ببریم و برای اولین بار هنرمندان جوان ایرانی با نوعی از هنر مواجه شدند که عناصر آن بسیار مینیمال و بی‌پیرایه بود. نتیجه این ورکشاپ تولید تعداد زیادی اثر گرافیکی بود که در نمایشگاه از آنها استفاده شد. همچنین آثار کمال شرف هم در خلق آثار خلاقانه تأثیرگذار بود.

افشای دوگانگی آزادی بیان

شجاعی‌طباطبایی خاطرنشان کرد: دو دوره مسابقه بر اساس اهانت به پیامبر(ص) طراحی شده بود، اما این دوره تحت تأثیر «طوفان‌الاقصی» به موضوع جنایت، آزادی بیان و افشای دوگانگی رفتاری در قبال آن اختصاص یافت. ما سه چهره خبیث یعنی نتانیاهو، گالانت و بن‌گویر را در بخش کاریکاتور به عنوان سوژه معرفی کردیم.

کودک‌کشی در غزه؛ سوژه اصلی کارتون‌ها

او ادامه داد: در بخش کارتون موضوع اصلی، کودک‌کشی در غزه بود. اعلام کردیم که هر ۲۰ دقیقه یک کودک در اثر گرسنگی، سوءتغذیه یا حملات مستقیم کشته یا زخمی می‌شود. این تراژدی باید در قالب کارتون به تصویر کشیده شود. همچنین یادآور شدیم کسانی که هولوکاست را مطرح می‌کردند، خودشان اکنون عامل اصلی نسل‌کشی هستند.

سانسور بی‌سابقه و تحریف واقعیت توسط رژیم صهیونیستی

شجاعی‌طباطبایی با اشاره به واکنش‌ها نسبت به نمایشگاه گفت: در دوره‌های قبل با برچسب‌هایی مثل نئونازی و ضدیهود مواجه بودیم، اما این دوره با یک سانسور خبری تمام‌عیار روبرو شدیم. رسانه‌های غربی کاملاً در قبال این جنایات سکوت کردند و حتی اجازه ورود به موضوع فلسطین را ندادند. رژیم صهیونیستی با تحریف و دست‌کاری اطلاعات سعی در پنهان‌کردن واقعیت دارد؛ مسئله‌ای که هنرمندان نیز به آن واکنش نشان دادند.

او افزود: با وجود فضای سرکوب، شاهد استقبال کم‌نظیر هنرمندان از ۶۱ کشور بودیم. هنرمندان نام‌دار بین‌المللی از جمله رئیس و معاون فدراسیون جهانی کاریکاتور در هلند که بالای ۸۰ سال دارند نیز در این دوره شرکت کرده‌اند.

رکوردشکنی در تعداد آثار و مشارکت اندونزی

وی ادامه داد: بیشترین آثار ارسالی از اندونزی بود. حجم آثار نمایشگاه به بیش از ۱۵۰۰ اثر رسید که فقط ۱۶۱ اثر منتخب در سه بخش به نمایش درمی‌آید. کاتالوگ آثار به بیش از ۵۰۰ صفحه رسیده و در روز اختتامیه بارکدی در کتاب قرار می‌دهیم تا مخاطب به راحتی به همه آثار دسترسی داشته باشد.

داورانی از چین، روسیه و ونزوئلا

او درباره داوری توضیح داد: داوری در دو مرحله انجام شد. داوران داخلی محمدحسین نیرومند، مسعود نجابتی و عباس ناصری بودند. داوران خارجی هم از روسیه، چین و ونزوئلا دعوت شدند. در هر بخش، سه برگزیده و سه تقدیری داریم.

شجاعی‌طباطبایی درباره جوایز گفت: برخلاف دوره‌های قبل که جایزه بسیار بالا بود، در این دوره تصمیم گرفتیم مبلغ استاندارد بین‌المللی یعنی ۲۵۰۰ یورو را لحاظ کنیم؛ چون تعداد شرکت‌کنندگان زیاد و انگیزه بالا بود، حتی برخی از آمریکا نیز برای شرکت علاقه نشان دادند.

از آیلان کردی تا مادران داغدار در غزه؛ طغیان نمادها در آثار هنری

در پاسخ به این‌که بیشترین نمادهای استفاده‌شده چه بوده‌اند، گفت: در هیچ دوره‌ای به اندازه این رویداد، نماد نداشتیم؛ از آیلان کردی تا زنان داغ‌دار در غزه. آثار این دوره به شدت مستند و قابل‌ استفاده برای پژوهشگران خواهد بود.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha