آیتالله عباس کعبینسب امروز ۲۱ خرداد در اختتامیه سیزدهمین دوره همایش بینالمللی سیره علوی که با رویکرد مشارکت و تعاون در سالن همایشهای شهید سلیمانی دانشگاه لرستان برگزار شد، لرستان ظرفیتهای زیادی از نظر توسعهای دارد، گفت: با دستاورد نیروهای اطلاعاتی ما در چند روز اخیر، خیبر دیگر امن نیست و یاران آخرالزمانی امام علی (ع) نشان دادند که بار دیگر درِ خیبر را خواهند شکست و قدس را آزاد خواهند کرد.
وی با اشاره به اینکه غدیر یک حرکت تمدنی بود، تصریح کرد: اسلام یک حرکت تمدنی بود و پیامبر (ص) نیز در مقیاس رهبر تمدنی ظهور و بروز کرد و بعد از ایشان نیز یک نسخه تمدنی برای ادامه نیاز است. بنابراین غدیر تداوم حرکت تمدنی بر پایه حکومت تمدنی است چراکه اسلام ناب بدون حرکت تمدنی مانند یک جسم بدون روح است.
وی ادامه داد: شکل تمدن همین عمران و آبادانیها و روح تمدن باورها و ارزشهای اسلامی و روح تمدن اسلامی توحید، عدالت و کرامت انسان بوده و ضمانت آن نیز رهبری الهی است.
کعبینسب با اشاره به اینکه بعد از رحلت پیامبر(ص) حرکت تمدنی اسلام با وجود امام علی (ع) متوقف نشد و ایشان با اتفاقاتی که افتاد جهاد تبیین را آغاز کرد، تصریح کرد: امام علی (ع) بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص) چهار گزینه داشت یا اینکه جنگ کنند که جنگ داخلی باعث فروپاشی نظام اسلامی میشد، گزینه دوم تبعیت مطلق داشته باشد آن گونه ولایت زیر سؤال میرفت، سوم اینکه کنج عُزلت را انتخاب کند و گوشهگیر شود که درست نبود و گزینه چهارم حضور در میدان، فعالیت، بصیرت افزایی و دفاع از تمدن اسلامی بود، به نوعی صبر ۲۵ ساله علی(ع) به معنای قهر و انزوای سیاسی نبود بلکه در قلب صحنه حضور داشت.
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه جهاد تمدنی از غدیر شروع شد، ادامه داد: متأسفانه جا افتاده جهاد به معنای قالب و جنگیدن صفر است در حالی که در ادبیات قرآن و فرهنگ امام علی(ع) جهاد فراتر از جنگ امنیتی و نظامی است و در قرآن کریم به معنای مبارزه خستگی ناپذیر برای خنثی کردن توطئههای دشمن، مقابله با فتنه، ضربه زدن به دشمن تحت هدایتهای مشروع رهبری الهی است.
وی اضافه کرد: جهاد و تحمل سختی برای اسلام را جهاد تمدنی میدانیم که به رسیدن به اهداف اسلام معطوف میشود، این جهاد به معنای تبدیل ضعف به قدرت و تهدید به فرصت و عبور از موانع است.
کعبینسب با اشاره به اینکه عید غدیر، عید انسانیت و امت اسلامی و نظام امامت و امت و عید تمدن سازی است، گفت: عید غدیر صرفاً جشن مناسکی یا بزرگترین عید شیعه نیست بلکه نقطه عطفی در تاریخ بشریت است که توسط پیامبر اکرم(ص) و به فرمان الهی و بنا به تمدن توحیدی در وجود امام علی(ع) ترسیم کرد و امروز بازخوانی غدیر در پرتو تحولات عصر ما ضرورتی راهبردی برای هویت یابی تمدنسازی و عبور از چالشهای پیش روی امت اسلامی است.
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری افزود: انقلاب اسلامی ایران تعریف تاریخی و اجتماعی غدیر در عصر غیبت و ادامه جریان امامان در قالب غدیر است.
وی ادامه داد: سنگ بنای این تمدن نوین زمانی که جهان به دو بلوک شرق و غرب تبدیل شده بود در ایران اسلامی گذاشته شد و امروز نزدیک به نیم قرن از پیروزی انقلاب باز هم جهان به دو بلوک نظام سلطه و اسلام ناب محمدی تبدیل شده است.
کعبینسب با اشاره به اینکه انقلاب ما یک انقلاب تمدنی با مقیاس تمدنی و فطری است که مناسبات ظالمانه حاکم بر جهان را با فرهنگ دینی برطرف میکند، گفت: پیشرفت عادلانه در چارچوب عبودیت قابل قبول است، جهاد تمدنی در نهجالبلاغه نظام معرفتی دارد که میتواند نظام نوین جهانی را به خوبی معرفی کند.
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: ما به برکت غدیر میتوانیم از چالشها عبور کنیم و آنها را به فرصت تبدیل کنیم.
وی افزود: عدالت محوری تمدنی از متن نظامات اسلامی برمیخیزد و دهکهای اقتصادی را نزدیک به هم کرده و مبارزه با فقر و تبعیض را براساس نگاه امام علی(ع) پیش میبرد و اصلاح امت باید براساس جهاد نفس باشد، فاصله گرفتن از آموزههای اسلام فاصله گرفتن از آموزههای علوی است.
کعبینسب با اشاره به اینکه امروز دشمن میخواهد چالش کارآمدی برای ما ایجاد کند، باید نیروهای متعهد و متخصص پای کار بیایند، گفت: جهاد در اقامه قسط و تحقق اقتصاد قوی و ایستا برای مردم، احیای بیتالمال، برابری اجتماعی و اقتصادی از فرهنگ علوی نشأت میگیرد.
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه حکومتها چهار وظیفه بنیادی دارند، تصریح کرد: وظایف حکومتها اول مدیریت منابع مالی به گونهای که کسری بودجه وجود نداشته باشد، دوم تحقق امنیت داخلی و بینالمللی چراکه بستر توسعه و پیشرفت است، سوم اصلاح و بهبود اوضاع معیشتی مردم و چهارم عمران و آبادانی است.
غدیر انسانساز، جامعهساز و تمدنساز است
مدیرعامل بنیاد بینالمللی غدیر کشور معتقد است غدیر انسانساز، جامعهساز و تمدنساز است.
حسین ظریفمنش در سیزدهمین همایش بینالمللی «سیره علوی» که با رویکرد مشارکت و تعاون که به میزبانی دانشگاه لرستان امروز، ۲۱ خردادماه در سالن اجتماعات شهید سلیمانی دانشگاه لرستان در حال برگزاری است، با تبریک به مناسبت دهه امامت و ولایت و گرامیداشت ایام با سعادت عید غدیر خم، گفت: در طول تاریخ دشمنان تلاشهای زیادی کردند که واقعه غدیر به دست فراموشی سپرده شود و یا حداکثر در حد یک جشن یک روزه و یا جشن سادات مطرح باشد.
وی با اشاره به اینکه سه نوع نگاه به غدیر وجود دارد، افزود: غدیر روز جشن و سرور و افضل اعیاد و روزی است که باید آن را گرامی بداریم که این یک نوع نگاه به غدیر است.
ظریفمنش اضافه کرد: دومین نگاهی که برخی افراد به غدیر دارند این است که واقعه غدیر یک واقعه تاریخی و مورد اتفاق همه فرق اسلامی است که در این راستا یک عده آن را توصیف، دیگری تحلیل و برخی آن را تبیین کرده و از غدیر بهعنوان اثبات حقانیت امام علی(ع) استفاده میکنند.
وی در ادامه اظهار کرد: نگاه سوم به غدیر این است که بهعنوان اتمام نعمت، اکمال دین و باطل کننده سفسطه جدایی دین از سیاست و امری الهی نگاه میشود.
مدیرعامل بنیاد بینالمللی غدیر کشور یادآور شد: غدیر یک واقعه تاریخی و نقطه عطف بوده که تاریخساز است و امروز بهعنوان یک حقیقت جاری در زندگی ماست.
مدیرعامل بنیاد بینالمللی غدیر کشور با بیان اینکه امروز بیش از همیشه به غدیر نیاز داریم چراکه غدیر انسانساز است، ادامه داد: غدیر فقط معرفی شخصیت امام علی(ع) نیست بلکه ارائه یک الگو و مطرح کردن مبحث مدیریت و حکمرانی جامعه است.
وی بر لزوم ترویج آموزههای علوی در جامعه تأکید کرد و گفت: غدیر انسانساز، جامعهساز و تمدنساز است که مضمونی جهانشمول دارد و ناظر بر همه نیازهای بشریت است و در واقع غدیر بهدنبال معرفی گمشده همه بشریت است.
مدیر عامل بنیاد بینالمللی غدیر کشور در ادامه صحبتهایش اضافه کرد: غدیر یک مقدمه واجب بهنام بعثت و یک مکمل واجب بهنام ظهور دارد و افقهای بلندی را جلوی بشریت باز میکند.
ظریفمنش گفت: شعار امسال دهه امامت و ولایت «امیرالمؤمنین(ع)؛ معیار زندگی و الگوی حکمرانی» انتخاب شده است چراکه امام علی(ع) برای زندگی شخصی در همسرداری، تربیت فرزند، در کسب و کار، تولید، دفاع و امنیت و در دانشگاه و حوزه آموزه دارد و میطلبد آموزههای علوی را در جامعه پیاده کنیم.
انتهای پیام
نظرات