حسین نژادصفری امروز (چهارشنبه ۲۱ خرداد) در آیین رونمایی از ثبت جهانی فرش قلتوق و بیدگینه با اشاره به اهمیت نمایشگاههای تخصصی فرش در چین، بهویژه نمایشگاه دومیتکس شانگهای، اظهار کرد: تجار فرش ایران در این نمایشگاه کانتینر به کانتینر فرش میبرند و همانجا میفروشند. برخی تجار بزرگ بازار تهران، فروش یک سال خود را تنها در همان چند روز نمایشگاه انجام میدهند.
وی با تأکید بر نقش فرهنگی صادرات فرش افزود: وقتی یک قطعه فرش از استانی مانند زنجان به خانهای در چین یا دیگر کشورها میرود، آن مصرفکننده به دنبال ریشه آن اثر هنری خواهد بود. همین باعث میشود گردشگری، فرهنگی استان تقویت شود. نمونه آن علاقه چینیها به سفر به قم، اصفهان و کرمان است که ناشی از شناخت قبلی آنها از محصولات فرهنگی آن مناطق است.
نژادصفری گفت: برخلاف بسیاری از کشورها، چین تنها کشوری است که در سه سال اخیر رشد ۲۵ درصدی واردات فرش داشته است. مردم چین در حال ثروتمندتر شدن هستند و ذائقه آنها به سمت فرش اصیل ایرانی گرایش پیدا کرده است.
وی ادامه داد: ایران و چین توافقنامههایی در حوزه تجارت دارند که یکی از مهمترین آنها، تعرفه ترجیحی پایینتر برای کالاهای ایرانی است.
او افزود: مثلاً اگر کشوری بخواهد فرش به چین صادر کند باید ۱۳۰ درصد تعرفه پرداخت کند، اما ایران با تعرفه حدود ۳۰ درصد میتواند وارد بازار چین شود. این مزیت بزرگی است که نباید نادیده گرفته شود.
رئیس اتاق بازرگانی ایرانیان مقیم شرق چین با اشاره به توانمندیهای استان زنجان در حوزه فرش و صنایع دستی، گفت: اگر چند نفر از فعالان حوزه غرفهای مشترک در نمایشگاههای معتبر چین بگیرند، میتوانند به سود بالایی دست یابند.
نژادصفری گفت: فرشی که در ایران یک هزار یوان قیمت دارد، در چین تا هفت هزار یوان در غرفه نمایشگاهی فروخته میشود. این بازار، بازار فروش است نه فقط نمایش.
وی با تأکید بر هزینه پایین حضور در این نمایشگاهها گفت: حتی اتاق بازرگانی زنجان میتواند چند غرفه رایگان یا با تخفیف ویژه برای فرش و صنایع دستی این استان دریافت کند.
او خاطرنشان کرد: در چین فقط کالا نمیفروشید، فرهنگ صادر میکنید. فرش زنجان یکی از نمادهای همین فرهنگ است. با همافزایی، میتوان زنجان را در ویترین خانههای چینی نشاند.
انتهای پیام
نظرات