امیر نظری، عضو هیئت علمی گروه صنایع دستی دانشگاه بیرجند در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: در این نمایشگاه، بیش از ۸۰ اثر از دانشجویان در دو رهیافت «سنت» و «معاصر» ارائه شده است که هرکدام از نگاه و رویکردی متفاوت به مسئله هنر و صنایع دستی پرداختهاند.
وی با اشاره به رهیافت سنت، بیان کرد: در این بخش، هدف اصلی بازآفرینی آثار دوره تاریخی صنایع دستی و دوران اسلامی است. دانشجویان تلاش کردهاند با فراگیری تکنیکهای اصیل، ساختارها و شیوههای تولید آثار سنتی را بازافرینی کنند و در عین حال با زمینههای فرهنگی و تاریخی این هنرها نیز آشنا شوند.
نظری ادامه داد: آثار این بخش شامل شاخههایی همچون سفال، سرامیک، قلمزنی، نگارگری، تذهیب، هنرهای چوبی و کاشی هفترنگ است. تنوع شاخههای ارائهشده خود گواهی بر ظرفیت بالای رشته صنایع دستی در دانشگاه است.
وی در تشریح بخش معاصر گفت: در این رهیافت، هنرمندان جوان سعی داشتهاند مفاهیم و مضامین امروزی را با زبان هنر صنایع دستی بیان کنند. در آثار معاصر مضمون و پیام اجتماعی، فرهنگی و زیستمحیطی اهمیت بیشتری دارد.
عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند افزود: برخی از آثار این بخش به موضوعاتی چون چالشهای زیستمحیطی، جنگ و صلح، نابرابریهای جهانی بهویژه کشتار و جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم بیدفاع غزه و همچنین نسبت میان سنت، مدرنیته و پستمدرنیته پرداختهاند.
وی تأکید کرد: این نمایشگاه نهتنها بستری آموزشی برای دانشجویان بهحساب میآید، بلکه فرصتی برای گفتوگوی بین نسلی و انتقال پیامهای فرهنگی از دل صنایع دستی به جامعه نیز فراهم کرده است.
نظری با اشاره به مکان برگزاری نمایشگاه عنوان کرد: باغ اکبریه که خود یکی از نمادهای معماری و هنر تاریخی بیرجند است، فضای بسیار مناسبی برای نمایش این آثار است و حضور مردم در این فضا به شناخت بیشتر آنها از دستاوردهای علمی و هنری دانشگاه بیرجند کمک میکند.
وی خاطرنشان کرد: صنایع دستی تنها یک هنر تزئینی نیست، بلکه پتانسیلی است که ظرفیتهای اقتصادی و فرهنگی در بطن آن نهفته است. نمایشگاه «نقش ماندگار» پیامی روشن از سوی نسل جوان دارد که صنایع دستی میتواند همچنان زنده، جریانساز و معنادار باشد، حتی در روزگاری که زندگی ما را محصولات صنعتی احاطه کردهاند.
نمایشگاه «نقش ماندگار» همهروزه تا ۲۵ خردادماه در محل باغ جهانی اکبریه برای بازدید عموم دایر است.
انتهای پیام
نظرات